Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Blogg: CRO

3 tips som vil øke konverteringsraten i din nettbutikk

Even Ødegård
27.10.2017

Det kan være mange grunner til at disse kundene valgte å avsluttet. Det kan være så enkelt som at de har ombestemt seg og ikke lenger har lyst på varen, men det kan også være feil du gjøre i din checkoutprosses som skremmer kundene vekk.

Heldigvis er det noe du kan gjøre. Her kommer 3 tips som vil øke konverteringsraten i nettbutikken din.

1. Ikke ha noen skjulte kostnader

Den viktigste grunnen til at kunder forlater handlekurven er at de oppdager skjulte kostnader.

Du har helt sikkert opplevd det selv. Du har funnet noe du har lyst på, men når du skulle kjøpe produktet oppdager du at totalkostnaden er mye høyere enn hva du så for deg.

Dette betyr ikke at kunden nødvendigvis synes prisen er for høy, men at de føler seg litt lurt.

Problemet er heldigvis lett for deg å fikse, alt du trenger å gjøre er å sørge for at det er lett for kundene å se for seg hva handelen vil koste.

Her er hvordan CDON har løst problemet:

cdon

Her er det lett for kunden å forstå hva produktet kommer til å koste dem. Godt jobba CDON!

2. La brukere handle uten å registrere brukere

35% av kunder oppgir at de har forlat en handlekurv fordi de må opprettet en bruker for å handle. Ouch!

De som er i nettbutikken din vil handle, ikke registrere seg.

Derfor er det viktig at du tilbyr dine kunder muligheten til å handle uten å måtte registrere en bruker.

Her er hvordan Elkjøp.no har løst det:

elkjop

3. Tilby nok betalingsalternativer

8% av kunder forlater handlekurven fordi de ikke finner et betalingsalternativ de ønsker å bruke.

Derfor er det viktig at du har de betalingsalternativene dine kunder ønsker og gi dem flere muligheter. Noen foretrekker faktura, mens andre sverger til Paypal. Finn ut hva som er viktig for dine kunder og prøv å tilby det.

Hos NetOnNet har de 7 forskjellige betalingsalternativer kundene kan velge i mellom.

netonnet

Du har nå fått 3 tips til hvordan du kan forbedre konverteringsraten på nettbutikken din. Det som gjenstår nå er at du går og implementerer dem. Hva venter du på?

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.