+47 92 09 48 72 post@inevo.no

Google sa i 2016 at RankBrain var deres tredje viktigste rangeringsfaktor. Og RankBrain kommer også til å bli enda viktigere i 2018!

Så er spørsmålet: Hva er egentlig RankBrain og hvordan kan man optimalisere for det?

RankBrain er Googles maskinlæringssystem som hjelper Google å sortere ut søkeresultatene basert på kunstig intelligens.

Enkelt forklart vil RankBrain måle, kalkulere og vurdere hvordan brukerne reagerer på søkeresultater – og rangere dem ut i fra det.

Lyst til å lære mer om SEO? Meld deg på vårt SEO nyhetsbrev her: inevo.no/seotips

Eksempel:

  • Du søker på kakeoppskrift i Google. Resultat nr.3 ser veldig spennende ut og du klikker på den.
  • Det viser seg at denne landingssiden er akkurat hva du lette etter. En artikkel som inneholder en detaljert kakeoppskrift med mer.
  • RankBrain vil notere seg dette og gi resultat #3 en rangeringsboost.

På en annen side:

  • Du gjør samme søk og klikker på resultat nr.1 i Google.
  • Innholdet og landingssiden er det verste du har sett. Du finner ingenting av det du lette etter og klikker deg ut igjen med en gang.
  • RankBrain vil notere seg dette som en bounce. Deretter vil Google markere dette som negativt og du resultat nr.1 kan droppe nedover i rangering.

Med andre ord prøver RankBrain hele tiden å forstå brukernes opplevelse av søkeresultatene. Den fokuserer hovedsaklig på to ting:

  • Hvor lang tid noen bruker på siden din (Dwell time)
  • Hvor mange % av menneskene som klikker på resultatet ditt. (CTR).

Rankbrain

Dwell Time

Dwell time = Hvor lenge en Googlesøker befinner seg på din nettside.

RankBrain fokuserer mye på dwell time og Google har selv bekreftet at dwell time er en rangeringsfaktor.

I en studie gjort av SearchMetrics kommer det frem at gjennomsnittlig Dwell time for topp 10 søkeresultater i Google er 3 minutter og 10 sekunder.

Det er heller ingen tilfeldighet at sider med god dwell time også rangerer best i Google. RankBrain vurderer disse til å rangere høyere nøyaktig på grunn av dette.

Det gir også mening at jo lenger du er inne på en side, desto større er sjansen for at liker innholdet på denne landingssiden.

Og hvis nok mennesker har samme oppfatning som deg, vil Google rangere dette høyere innholdet slik at det blir lettere å finne for flere.

ctr

CTR (Click Through Rate):

RankBrain rangerer noen ganger sider og resultater høyere opp enn hva de egentlig skal og bør.

Hvis en side blir markert som over gjennomsnittlig høy CTR, bruker Google dette som et signal til å rangere sidene høyere opp.

I utgangspunktet er dette ganske logisk. Hvis ingen klikker på siden din, hvorfor skal Google beholde siden din på første resultatside?

Ønsker du tips til hvordan du kan booste din CTR? Ta en titt på denne guiden laget av Brian Dean!