+47 92 09 48 72 post@inevo.no

Engasjement

Det er viktig å betrakte engasjement både kvalitativt og kvantitativt når det kommer til SEO.
Lenker og andre eksterne signaler er blant de viktigste indikatorene søkemotorene bruker for å avgjøre en nettsides kvalitet og relevans, men den reelle interaksjonen mellom brukerne og siden – eller engasjementet – er på slutten av dagen en like viktig kvalitetsindikator.

I likhet med de fleste andre faktorene som inngår i deres rangeringsoppskrift/algoritme, er Google tilbakeholdne rundt hvilke direkte engasjements-parameter som har betydning, hvordan disse parameterne virker, og hvor mye de påvirker rangeringene. Selv om detaljene verken er eksakte eller offisielle, vet vi i SEO-miljøet at disse indikatorene handler om:

  • Tid brukt på siden (time on site i webmaster-sjargong). Hvor mye tid bruker de besøkende på siden? Gjør de et søk, klikker på din side i søkeresultatet, men returnerer umiddelbart og klikker på en konkurrerende side? Dette kalles ”pogosticking”, og er noe vi mistenker at Google ser på som en indikasjon på at innholdet ditt ikke er engasjerende eller tilfredsstillende.

Bruker de besøkende lengre tid på din side sammenlignet med de andre konkurrerende sidene i søkefeltet? Denne tid-på-siden-parameteren er også en faktor som måler engasjement, og som gir realistisk innsikt i hvor tilfredsstillende innholdet på siden er.

  • Sosiale handlinger, slik som kommentarer og likes, er andre former for å måle brukeres engasjement.

SEO-spesialister kan spekulere mye rundt hvilke eksakte engasjements-mål søkemotorene bruker i algoritmen, og hvor mye de betyr. Likevel er vi sikre på følgende:

Innholdet på siden skal engasjere brukerne, få dem til å bruke tid på siden din, gi dem lyst til å lese flere av dine artikler, se flere av dine bilder og videoer, vurdere flest mulig av dine produkter, og anbefale siden til flest mulig mennesker. Googles rangeringsfaktorer er bare en refleksjon av de kriteriene et levende menneske med tanker og følelser vurderer når de besøker og interagerer med en nettside, og det er disse menneskene du bør søke etter å tilfredsstille.