+47 92 09 48 72 post@inevo.no

Besvarende


Er innholdet ditt besvarende nok til å være «knowledge graph worthy”
Google’s side for søkeresultater (SERP) har gjennom flere års utvikling gått fra å være 10 blå lenker, til å bli et mer mangfoldig søkepanel med ulike typer innhold, formater og bilder:

untitled

Et Google-søk gir oss nå ofte nøkkelinformasjon og svar rundt et spørsmål/tema/person i Googles Knowledge Graph. Dette gir søkeren raske svar uten at han trenger å gå inn på en nettside for å lete etter denne informasjonen. Her er et typisk eksempel fra et norsk Google-søk på ”Alf Prøysen”:

untitled

Hva er fordelene med å havne i Google’s Knowledge Graph?
Litt avhengig av hvor i Google-søket denne boksen med innholdet ditt plasseres, kan den betraktes som en ekstra uthevet topprangering. Boksen vil være mer fremtredende enn de 10 andre lenkene, og slik sett fremtre som det naturlige ”svaret” på et spørsmål.

Å havne i en knowledge graph demonstrerer også autoritet og kvalitet for ditt nettsted. Selv om brukerne kan finne mye av den nødvendige informasjonen i boksen uten å trykke seg videre inn på siden, er det mange av søkerne som vil anse nettstedet ditt som den naturlige destinasjonen for å lese mer om dette emnet.

Hvordan legge til rette for at innholdet ditt vises i en Search box?
Vi ser at for norske Google-søk er det noe mer begrenset hva som vises i search box’en til forskjell fra engelskspråklige søk. Som oftest er det sangtekster, ”leksikoninnhold”, og lister som dukker opp i norske søk.

For en nettbutikk er det mindre sannsynlig å få innhold inn denne i boksen, spesielt innhold knyttet direkte mot salg av produkter. Antakeligvis er dette langt enklere med redaksjonelt innhold. Mange av rådene for å oppnå gode organiske rangeringer koker ned til ”godt innhold”. Rådene for å klare å kapre The Knowledge graph handler om mye av det samme – Google-algoritmen er intelligent nok til å bedømme om innholdet er av god nok kvalitet til å løftes frem foran annet innhold. Et godt teknisk optimalisert nettsted er også viktig, siden korrekt indeksering og crawling er en forutsetning for at Google forstår hva innholdet ditt handler om.