+47 92 09 48 72 post@inevo.no

Lenkekvalitet


Lenkens kvalitet og natur har større betydning enn antallet lenker

I gamle dagers internett hvor SEO var synonymt med teknisk optimalisering og ymse tjuvtriks, var lenkebygging den viktigste faktoren for å få en nettside høyt opp i Google-søket. Selv om lenker fortsatt er blant de tre viktigste rangeringsfaktorene hos Google (http://searchengineland.com/now-know-googles-top-three-search-ranking-factors-245882), er nåtidens situasjon paradoksalt nok at lenkebygging pr se fungerer dårlig. Tvert om kan uetiske lenkebygging (link schemes) skade nettstedets organiske rangering.

Årsaken ligger i Googles evne til å bedømme kvaliteten på lenkene som peker til nettstedet ditt. Det er viktig å huske på at Google bruker lenker som en indikator på hvor godt skikket siden din er til å besvare et gitt spørsmål eller løse et behov, og dersom man betaler for en lenke, eller på andre måter etterspør lenker fra andre nettstedet, er dette sannsynligvis ikke en kvalitetsindikator. Dersom du bruker en SEO-rådgiver som i overkant fokuserer på å bygge lenker, er dette et tegn på utdatert fagkunnskap.

Hva er en god inngående lenke?
Hvordan vet man at en lenke overfører reell kvalitet til siden din, og at den bidrar til å styrke rangeringer og øke den organiske trafikken fremfor å påføre skade på nettstedet?

1. Kommer lenken fra et autoritet innen det spesifikke temaet siden din omhandler?
Lenken bør komme fra en autoritet innenfor søkefrasen og området du ønsker å rangere på. Hvis du selger slalomski, vil en lenke fra et nettsted som har mye godt og relevant innhold om alpint og vintersport, f.eks et skimagasin, veie langt mer enn en lenke fra en blogger som også skriver om livsstil og mat. Grunnen er enkel: Google ser etter ”votes” fra eksperter, ikke nødvendigvis bloggere med mange følgere og høy markedsverdi. Lenken bør altså komme fra en side som handler om mye av det samme teamet som din side gjør.

2. Kommer lenken fra en side med høy trafikk og et kjent navn? Hvis du konkurrerer om en Google-rangering på en søkefrase knyttet til friluftsliv, vil en lenke fra Den Norske Turistforeningen veie betydelig tyngre enn en lenke fra en mindre kjent friluftsblogg. Selv om denne bloggen er velskrevet og veldrevet, og har mange inngående lenker, vil tyngden fra dnt.no (lenke) sende deg lengre på vei mot Googles fjelltopp.

3. Til hvilke andre steder lenker siden som lenker til deg? Dersom Google ser at den også har gitt ut lenker enten i hytt og gevær, eller at den lenker til mer shady sider, slik som online betting og viagra, kan dette plassere deg i et dårlig digitalt nabolag siden du vil assosieres med disse sidene. I slike tilfeller kan denne nye lenken skade deg i form av at du havner lengre ned i Googles søkeresultat.

4. Bærer lenken preg av å være redaksjonell eller betalt? Dersom det er tydelig for Google at lenken er kjøpt og betalt, vil den i mindre grad betraktes som en genuin kvalitetsindikator enn om lenken finnes naturlig i en artikkel. Hva med blogger? Her ser vi at det ofte lenkes på en naturlig måte selv om de ofte er sponset! Lenker som kommer fra en blogg beholder ofte mye av sin fulle verdi mye på grunn av den redaksjonelle stilen og uttrykket en blogg har. Man bør likevel være obs på at dersom man kjøper blogglenker gjennom annonsenettverk kan applikasjoner som Adblock gjøre disse usynlig for brukere som har dette installert. En lenke i form av en bannerannonse har selvsagt liten SEO-verdi, da det er veldig opplagt at denne er betalt.

5Er siden som lenker til deg relevant for det din side handler om? Hvis du selger forbrukslån, og du får en lenke fra et ferjefirma, vil dette gi deg nær null verdi da disse to ikke har noe med hverandre å gjøre.

Oppsummert har lenker like stor betydning for Google som i gamle dager, men nå er det lenke-kvaliteten og Googles krav som betyr noe i dag, og ikke antallet av lenker.

Rand Fishkin fra Moz gir deg en helhetlig og forklarende oppsummering hvilke typer lenker som bidrar til økt rangering (og hvilke som ikke gjør det):