Hannah Haraldsen Lindelien
27.08.2018
Men hvordan skal du få tid til å tilpasse alle annonsene dine?
Det er i hovedsak to, tidsbesparende, måter du kan tilpasse annonsetekstene dine på: Ved hjelp av if-functions eller ad customizers.
Hva er en if-function?
En if-function er en formel som lar deg bestemme et bestemt budskap hvis en viss betingelse er møtt. Dersom betingelsen ikke er møtt vil ikke budskapet vises, men en standard-tekst. Dette gjør at du kan tilpasse budskapet i annonsen din basert på hvorvidt visse krav er oppfylt. Forskjellen mellom if-functions og ad customizers er at if-functions ikke krever at du bruker en feed.
Hva er ad customizers?
Ad customizers er hakket mer avansert enn if-functions, men likevel enkle å sette opp og oppdatere. For å bruke ad customizers må du laste opp en datafeed til Google Ads Business data.
Vær nøye når du navngir feeden da du skal bruke denne videre når du lager annonser. En ad customizer i annonseteksten består av følgende:
Navn på feeden + navn på atributten
Den vil derfor se slik ut som en formel: {=DataSetName.AttributeName}
Nå vet du hva en if-function og en ad customizer er. Men hvordan bør du bruke dem? I dette innlegget viser vi deg 10 måter du best mulig kan tilpasse annonsene dine ved hjelp av if-functions og ad customizers.
Tilpass annonsebudskapet etter enhet
De besøkende på siden din kommer fra ulike enheter. Trolig byr du ulikt avhengig av om de som søker etter deg gjør det fra et nettbrett, en mobiltelefon eller fra en datamaskin. Så hvorfor skal du ikke tilpasse annonseteksten etter hvilken enhet de som ser den surfer på? Med Google Ads sine If-funksjoner kan du tilpasse dette.
Bruk følgende formel i beskrivelsen av din annonse:
{=IF(device=mobile, text to insert):default text}
Velg om du ønsker å tilpasse hele annonsens beskrivelse eller kun deler av den. Det mobilspesifikke budskapet skriver du inn under “text to insert”, mens teksten du ønsker å vise for dem som søker fra en desktop skal erstatte “default text”.
Tenk deg for eksempel at du driver en frisørsalong og ønsker å annonsere for denne. Med din nettside kan man enkelt booke time gjennom et skjema. Du ønsker kanskje å skrive “Fast lav timepris på 299,-” i beskrivelsen og avslutte med ulike avslutninger:
Tilpass annonsebudskapet etter lokasjon
Relevans øker i de fleste tilfeller klikkrate og lokasjonstilpasset budskap er intet unntak. POP Yachts opplevde en 30% CTR og en 50% nedgang i CPA ved hjelp av lokasjonstilpasset budskap.
Ad Customizers fra Google Ads lar deg tilpasse budskapet basert på hvilken lokasjon den som søker befinner seg på. Dette er genialt dersom du ønsker å vise til spesifikke tilbud hos det enkelte utsalgsstedet eller tilpasse budskapet på andre måter.
Kanskje du har ulike leveringsvilkår i de ulike delene av landet? Dersom du har fri frakt til visse deler av landet eller raskere levering noen steder enn andre, kan du fremheve dette i annonseteksten din!
Opprett et Google Sheet med informasjonen du vil tilpasse i annonsen din basert på lokasjon, opprett en feed i Google Ads og sett inn customizers i annonsen din.
I dette tilfellet, med salg av det generiske “produktet”, kan det eksempelvis gjøres slik:
Dersom en fra Trondheim søker etter produktet du selger vil annonsen se slik ut:
Tilpass annonsebudskapet etter hvem som søker
Jeg er nesten sikker på at du som annonsør er villig for å betale litt mer for et klikk fra en kundegruppe enn en annen, og derfor har laget gode remarketinglister. Kanskje kjører du også spesielle rabatter eller tilbud mot deler av de besøkende på siden din som har falt av langt ned i kjøpstrakten fordi du ønsker å motivere dem til å fullføre kjøpet? Vis det i annonsen din!
Ved hjelp av If-funksjoner kan du tilpasse budskapet ut fra hvem som ser annonsen din. Bruk følgende formel:
{=IF(audience IN(<userlist1>,<userlist2>),text to insert):default text}
Inkluder pris i annonseteksten
En av de største skillene mellom Google Shopping og vanlige søkeannonser er at shoppingannonsene viser pris, ofte i motsetning til tekstannonsene. Det å utelate pris fra teksannonsene kan være et bevisst valg, men også et resultat av at prosessen ved å inkludere prisen tar tid (tid man ikke har til overs). Ved hjelp av Ad Customizers kan du også generere en feed som viser prisen på produktet.
Å vise pris i annonseteksten gir den som søker enda mer informasjon og på denne måten kan det være med å sikre at de som besøker siden din har større sjanse for å konvertere – dette da en overraskende høy pris kan være en faktor som gjør at de velger å la være å kjøpe etter at de har klikket på annonsen din.
Opprett en feed i Google Sheets:
Bruk den samme annonseteksten på tvers av de ulike annonsegruppene i kampanjen din og budskapet ditt vil tilpasse seg automatisk fra annonsegruppe til annonsegruppe til å inkludere riktig type produkt og pris:
Dersom noen søker etter “AirPods” vil annonsen kunne se slik ut:
Tilpass annonseteksten etter søkeord
Dette er kanskje den “mest kjente” og mest anvendelige måten å tilpasse annosebudskapet på. Med keyword insertion lar Google Ads annonsørene bruke den spesifikke søketermen det søkes etter, i annonseteksten.
Relevans er en viktig faktor for en vellykket Google Ads annonse og keyword insertion er med på å øke relevansen mellom annonsens innhold og søkeordet de som leter etter dine annonser bruker.
For å bruke keyword insertion i dine annonser må du bruke følgende formel:
{KeyWord:Standard}
Erstatt “Standard” med søkeordet du ønsker at skal vises som standard dersom søketermen søkeren bruker er for langt, eller at det av andre grunner ikke trigges i annonsen.
Faren med keyword insertion oppstår først dersom man ikke holder et godt øye med søketermrapporten og passer på å luke ut irrelevante søkeord. Det er svært uheldig dersom man annonserer for solkrem i en annen samsvartype enn eksakt, og ikke følger opp med negative søkeord. Da risikerer man at søk på “test av solkrem” trigger søkeordet +solkrem og at annonseteksten sier “Test Av Solkrem” til tross for at nettsiden ikke har noen test av solkrem.
Tydeliggjør tidsbegrensning
Har du et tilbud som kun gjelder i en kortere periode? Eksempelvis helgetilbud, black friday eller lignende? Vis det og skap en følelse av knapphet overfor dem som søker etter dine produkter! Matt Umbro fra PPC Hero kunne, etter sin case study av countdown ads, melde om en høyere CTR og nesten dobbelt så høy konverteringsrate ved bruk av dynamiske annonser med nedtelling, versus vanlige, statiske annonsetekster. Konverteringene så også ut til å øke mest 1-2 dager før salget ble avsluttet – desto større tidsbegrensning og knapphet – desto større virkning.
Skriv følgende funksjon inn i annonseteksten din:
{=COUNTDOWN()}
Fyll ut informasjon om hvor lenge det er til tilbudet slutter
Dersom noen søker på produkter i salget med countdown annonser 3 dager før salget avsluttes vil annonsen som trigges se slik ut:
Vis antall i annonseteksten
Selger du et produkt med begrenset utvalg og vil vise det? Tydeliggjør knappheten (ved å koble feeden opp mot nettløsningen eller oppdater den manuelt) og vis hvor mange av det aktuelle produktet du har igjen:
Bruk den samme annonseteksten på tvers av de ulike annonsegruppene i kampanjen din og budskapet ditt vil tilpasse seg automatisk fra annonsegruppe til annonsegruppe til å inkludere riktig type produkt, pris og antall:
Annonsen vil se slik ut:
Vis utvalg i annonseteksten
Har du mer generiske søkeord i noen av kampanjene dine? Feks “vinterjakke”, “kjøkkenmaskin” eller “platespiller”? Bruk Ad Customizers til å gjøre det enklere for deg å bygge ut kampanjen for økt relevans. Lag en annonsegruppe for hver av merkene i den generiske kategorien og bruk de samme annonsene på tvers av alle annonsegrupper i kampanjen. Alle vil likevel være dynamiske og endre seg med utgangspunkt i datafeeden:
Lag annonseteksten(e) din(e) med hjelp av Ad Customizers:
Når noen søker etter Kenwood kjøkkenmaskin vil annonseteksten se slik ut:
Søker de etter KitchenAid kjøkkenmaskin vil den derimot se slik ut:
Driv folk til butikk – NÅ!
Forsøker du å drive kunder til butikk? Vis dem hvor nærmeste butikk er i annonseteksten samtidig som du viser tilgjengelighet for produktet og skaper en følelse av knapphet dersom det er få igjen. Med denne type annonse vet kunden at du har produktet i nærheten av dem og kan derfor oppsøke butikken din.
Lag annonseteksten(e) din(e) med hjelp av Ad Customizers:
Hvis noen i Tønsberg-området søker etter AirPods vil annonsen se slik ut:
Andre kombinasjoner
Nå har vi gått igjennom en rekke måter du kan tilpasse dine annonsetekster for høyere relevans for den som søker. I gjennomgangen har vi allerede lagt noen kombinasjoner ved å bruke flere Ad Customizers på en gang – eksempelvis modell, farge og brand i forrige eksempel. Det finnes derimot mange flere muligheter for å skreddersy annonsene.
Dersom du ønsker å kombinere de ulike mulighetene må du være obs på at du da må generere nye feeder for de ulike kombinasjonene. En annonse kan kun bestå av funksjoner fra en og samme feed.
Husk:
Husk å bruk language code NO for å kunne bruke tegn som æ, ø og å.
En annonse kan kun bestå av funksjoner fra en og samme feed.
Trenger du hjelp med å sette opp Ad Customizers for din Google Ads-konto? Send oss en mail!