Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Blogg: Tips

22 bøker for markedssjefen

Jonas Moe
21.08.2020

1. Extreme Ownership

En fantastisk bok skrevet av U.S Navy SEAL soldatene Jocko Willink og Leif Babin. Her får man konkrete og nyttige prinsipper innen ledelse, teamarbeid og hvordan man tilnærmer seg utfordringer. Boken trekker konkrete paralleller fra ledelse i en av de beste innsatsstyrkene i verden til hvordan dette er relevant for vanlige bedrifter.

2. Measure what matters

Uten mål vil man aldri lykkes. I denne boken får man innsikt i hvordan noen av verdens største selskaper (Google, IBM, Intel) har brukt det samme målstyringsverktøyet, Objectives & Key Results, fra de kun var et titalls ansatte til mange tusen. John Doerr gir deg en konkret innføring i hvordan du kan sette gode mål og jobbe mot dem for kontinuerlig fremdrift.

3. Trillion Dollar Coach

Bill Campbell har vært mentor for Larry Page, Steve Jobs og mange fler, og hans kunnskap har vært med å påvirke retningen til enorme selskaper som Google og Apple. I denne boken får du innsikt i hvordan en av de mest anerkjente mentorene leder, bygger relasjoner, og hvordan man tilpasser i miljøer hvor ting endrer seg raskt. Skrevet av Eric Schmidt, Jonathan Rosenberg, og Alan Eagle.

4. Webs of influence

Nathalie Nahai er kjent som «The Web Psychologist» og i denne boken viser hun hvorfor hun lever opp til den tittelen. Ved å ta psykologiske prinsipper og dra dette et hakk videre til hvordan de samme atferdsmønstrene og prinsippene gjelder i digitale flater, viser hun hvordan man kan påvirke mennesker til å gjennomføre de handlingene man ønsker.

5. You Should Test That!

Med Chris Goward som forfatter og forord fra Avinash Kaushik kan det ikke gå galt. Denne boken er helt kritisk for alle som er opptatt av optimalisering. Her får du en innføring i grunnlaget for konverteringsoptimalisering, og du vil definitivt sitte igjen med noen gode idéer etter å ha lest denne. Stappfull av nyttige tips tilknyttet brukeratferd!

6. Hacking Growth

Vekstekspertene Sean Ellis og Morgan Brown bryter ned hvordan de jobber for å gjøre små scale-ups til vellykkede bedrifter. Dette er en «must read» for alle som er interessert i vekst. Boken er strukturert slik at du jobber deg gjennom AARRR-modellen (Acquisition, Activation, Retention, Revenue og Referrals) og inneholder gode tips og interessante historier fra deres erfaringer.

7. Your Customer Creation Equation

Skrevet av «The Conversion Scientist» Brian Massey, en mann som har en vitenskapelig tilnærming til salg på nett. Denne boken tar helt konkrete utfordringer som hvordan du unngår at budskapet ditt drukner i alt annet støy, hvordan du får brukere videre i kjøpstrakten, vanlige grunner til at folk forlaterhandlekurven, og hvor nettsiden din lekker penger. Anbefales!

8. Traction

Hands-on bok som omfatter over 19 kanaler / plattformer å teste ut, skrevet av Gabriel Weinberg og Justine Mares. Mange markedsførere faller raskt tilbake på de plattformene man kjenner best til, og nettopp derfor er dette en nyttig bok å ha i bokhyllen. Ting kan kanskje funke bra i en kanal, men du vil aldri vite om det kunne vært 5x bedre i en annen kanal før du tester.

9. This Is Marketing

Skrevet av Seth Godin med over 18 internasjonale bestselgere under beltet. En lettlest bok som omfatter hvorfor og hvordan vi blir påvirket til å kjøpe noe samt hvordan vi bygger vaner.

10. Predictive Marketing

En nyttig bok som omhandler skiftet fra kreativ markedsføring til datadrevne beslutninger. Inneholder interessante teamer som automatisering av kundeanskaffelse, maskinlæring og hvordan du kan bruke data til å gjøre markedsføringen din mer personlig.

11. Marketers are from Mars Consumers are from New Jersey

Bob Hoffman tar et oppgjør med markedsførere og annonsører og redegjør på en interessant måte om hvordan avstanden mellom de som utformer budskap og de som skal motta dem har økt betraktelig.

12. The 22 immutable laws of marketing

Denne boken leverer som forventet. 22 tidløse regler som markedsførere burde følge til enhver tid. En nødvendig oppfriskning som vil påvirke hvordan du ser på markedsføring og ledelse fremover. Skrevet av Al Ries og Jack Trout.


13. Growth Hacker Marketing

Ryan Holiday gir oss et innblikk i hvordan fremtidens markedsførere jobber og bygger opp store merkevarer. Interessant bok som skildrer hvordan selskaper med enorm vekst har oppnådd det de har gjort uten å røre tradisjonelle medier som PR, TV, radio, eller overprisede plakater.


14. The Everything Store

Historien om Jeff Bezos og hvordan han bygde opp Amazon.com fra en liten bokhandel til en av verdens største bedrifter. Skrevet av Brad Stone.

15. Influence: Psychology of Persuasion

Man kommer seg ikke unna Dr. Robert Cialdini sine prinsipper for påvirkning når man snakker om markedsføring. Disse prinsippene er tidløse og vil alltid påvirke hvorfor vi tar de valgene vi tar. Disse prinsippene du kunne dersom du kaller deg selv for markedsfører.

16. The Four: The hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook and Google.

Alle har hørt en eller annen historie om hvorfor disse selskapene er så vellykkede som de er, men ingen har dekonstruert suksessen til disse enorme selskapene på samme måte som Scott Galloway gjør. En fantastisk bok som hjelper deg med å virkelig forstå hvordan disse selskapene opererer.

17. Oversubscribed

Hva om du slapp å lete etter nye kunder, men at kundene heller stod i kø for å kjøpe produktet ditt? I denne boken lærer Daniel Priestley deg om hvordan du skaper en etterspørsel som er langt større enn tilbudet, selv i de mest kompetative markedene.

18. Perennial Seller

Ryan Holiday er en dyktig markedsfører og nettopp derfor er han en gjenganger på denne listen. I Perennial Seller identifiserer han hvorfor enkelte bøker, artister, eller merkevarer blir en suksess, og forblir en suksess over lang tid, og hvorfor andre bare oppnår kortvarig suksess.

19. Tools of Titans

Tittelen sier det meste. Tim Ferriss gir deg innsikt i vanene som gjør vellykkede mennesker vellykket. En knallbra bok som er gull verdt for de som interesserer seg i selvledelse.

20. Contagious

Hva er det som gjør at noe blir populært? Hva er det som får enkelte ideer til å spre seg? Jonah Berger bryter ned hvordan budskap forplanter seg og utvikler seg, og drar paraleller til hvordan du kan utforme budskap og innhold som oppnår nettopp dette. Denne boken bryter ned den mest effektive markedsføringen som finnes: Word of Mouth.

21. Don’t make me think

En velskrevet bok av Steve Krug som har over 20 års erfaring med brukervennlighet på digitale flater. Denne boken hylles ofte av web designere og front-end utviklere, men er også et fint tilskudd i bokhyllen til markedssjefer som er opptatt av det digitale.

22. Smartphone Ecommerce

Jobber du med salg på nett? Denne boken hjelper deg med å optimalisere salg på mobile enheter. Her finner du gode rammeverk og praktiske sjekklister over ting som ofte blir glemt i veien til en optimalisert kundereise på mobil.

Synes du denne listen var nyttig? Del den med en bekjent!

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.