Oppsummering av bloggposten
- Hva er Google Ads scripts og hvordan implementerer jeg det?
- Hvordan gi bud basert på samsvartype
- Hvordan budjustere 24 timer i døgnet
- Hvordan vite hva jeg bør by?
- Hvordan by etter en bestemt plassering i søkeresultatet
Det er en lang rekke av aktiviteter som enten absolutt må eller definitivt bør gjennomføres i en Google Ads-konto. Noen av disse krever mye tid og innsats, men gir til gjengjeld gode resultater. I tillegg finnes en rekke oppgaver som er nødvendige for å opprettholde tilfredsstillende resultater, men som ikke nødvendigvis tar tilsvarende lang tid å gjennomføre. En av disse oppgavene er budjusteringer. Nøye budjusteringer er helt essensielt for en god vedlikeholdsrutine av din konto. Ved hjelp av scripts kan du automatisere store deler av dette arbeidet slik at du får maksimalt med resultater ut av minst mulig manuelt arbeid – og slik kan konsentrere deg om å bruke tid på de oppgavene som virkelig kreves for at kontoen skal vokse.
I denne artikkelen gir vi deg 4 scripts som hjelper deg å budjustere smartere i din Google Ads-konto!
Først: Hva er scripts og hvordan bruker jeg det?
Google Ads Scripts er en bit JavaScript-kode som kan knyttes opp mot Google Ads for å gjennomføre en rekke automatiserte rutiner i kontoen. Heldigvis må du ikke kunne kode for å kunne dra nytte av den hjelpen scripts kan gi. Det finnes en hel verden av nyttige scripts der ute som lett kan tilpasses til din konto.
Så, hvordan setter du opp et script i Google Ads? Det er fort gjort:
- Trykk på skiftenøkkelen i høyre hjørne av den nye Google Ads-versjonen. Naviger til “Scripts” under “Bulk Actions”
- Trykk på det blå plusstegnet for å opprette et nytt script
- Navngi scriptet ditt og lim inn koden du ønsker å bruke (eller lag din egen)
- Autoriser scriptet
- Velg alltid å kjøre en forhåndsvisning av scriptet før du lagrer det
- Velg hvor ofte du vil kjøre scriptet
Gi bud basert på samsvartype
Det finnes mange måter å strukturere søkekampanjene i en Google Ads-konto på. “Stacked bidding” er en vanlig struktur og kan gjøres på flere ulike måter. “Stacked bidding” går ut på at man har det samme søkeordet i ulike samsvartyper i en eller flere annonsegrupper og setter bud basert på samsvartypens relevans.
En utfordring med denne kontostrukturen er budgivningen. For at strukturen skal virke slik den har til hensikt å gjøre er man avhengig av at budene er relative i forhold til hverandre. Dette betyr søkeord med eksakt samsvar alltid skal ha et høyere bud enn søkeord med endringselement for fleksibelt samsvar / broad match modifier.
Det finnes et script som kan hjelpe deg med å kontrollsjekke nettopp dette, og, om nødvendig, endre budene for å laste opp endringene i Google Ads. Tidligere Google-ansatt og med-grunnlegger av Optmyzr, Frederick Vallaeys, har utviklet scriptet som genererer et Google Sheet med alle søkeord som finnes i flere samsvarstyper og deres maksbud. Scriptet er oversiktlig å lese og enkelt å sette opp.
Finn scriptet som hjelper deg med å “manage bids by keyword match type” her!
Budjuster 24 timer i døgnet
I løpet av et døgn eller en uke kan det være svært signifikante forskjeller i konverteringsrate eller klikkrate for dine annonser – også når det kommer til enheter. Et firma som selger produkter eller tjenester for bedriftsmarkedet opplever kanskje et kraftig fall i ROAS etter klokken 17.00 mandag til fredag og så godt som ingen klikk eller konverteringer fra sine annonser i helgene. Motsatt kan en butikk som selger produkter til privatmarkedet oppleve det motsatte.
Det er derfor ingen tvil om at budgivningen vår bør ta hensyn til både enheter og tidspunkt. Per i dag lar likevel bare Google Ads deg budjustere basert på tid 6 ganger om dagen, men din konvertering- eller klikkrate (avhengig av hva ditt mål er) endrer seg oftere enn dette i løpet av et døgn.
Brainlabs har utviklet et script som lar deg justere budene dine opp og ned 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. Scriptet er enkelt å bruke og basert på et regneark fra Google Sheets.
The 24 hour bidding schedule for AdWords finner du her!
Men hvordan vet du hva du bør by?
For å kunne by fornuftig 24 timer i døgnet bør du ha et datadrevet grunnlag for de budjusteringene du setter.
Når konverterer egentlig kundene dine best? Med litt tålmodighet kan du hente ut denne informasjonen fra din Google Ads-konto manuelt, men vi er for å spare tid der det er mulig og bruker derfor et script til å hente ut denne dataen.
I tråd med scriptet som lar deg budjustere 24/7 har Brainlabs også utviklet et script som genererer et heatmap av kontoens resultater (i nøkkeltall som antall konverteringer, klikkrate, konverteringsrate osv) basert på enheter, tid på dagen og dag i uken. Scriptet lar deg enkelt gjøre små justeringer som gjør at du får akkurat den informasjonen du ønsker for et spesifikt tidsrom.
Finn scriptet som lar deg lage “heat maps for device performance” her!
By etter plassering i søkeresultatet
Å budjustere basert på en spesifikk plassering i søkeresultatet er ikke nødvendigvis den idelle strategien for alle, men for mange kan dette scriptet være hjelpsomt.
Dersom du allerede vet hvilken plassering som er mest lønnsom for dine søkeord oppretter du en label med posisjonen du ønsker for hvert enkelt søkeord og scriptet vil gjøre budjusteringer i sanntid for å opprettholde denne plasseringen.
Er du derimot ikke fullt klar over hvilken posisjon som er ideell for dine søkeord kan du ved hjelp av dette scriptet teste nettopp det ved å by på bestemte plasseringer i søkeresultatene og over tid finne ut hvilken som er den mest lønnsomme for deg (basert på endringer i din(e) KPI-er)
For å sikre at du alltid har kontroll over budene dine kan du sette inn et maksbud (firstPageMaxBid) i scriptet i likhet med slik man gjør det i Google Ads’ egne automatiske regler.
Finn scriptet for Real-Time Position Bidding her!
Konklusjon
Google Ads scripts er en fantastisk ressurs og hjelpende hånd i det daglige arbeidet med en AdWords-konto. Med disse scriptene kan du enkelt automatisere noen av prosessene bak en god budgivningstrategi og frigi mer tid til å fokusere på oppgavene som trenger mer vurdering, manuelt arbeid og menneskelig dømmekraft.
Synes du dette var interessant lesing? Les mer om automatisering av Google Ads for norsk nettbutikker her!