Tilbake til blogg
Netthandelsblogg: SoMe
Kom i gang med UGC for sosiale medier (brukergenerert innhold)
Kom i gang med UGC for sosiale medier
Kanskje tenker du at det virker utfordrende å komme i gang med å skaffe UGC-videoer til bedriften din, eller at det krever en stor innsats for å få det til å fungere. Det er faktisk enklere enn du tror!
I denne artikkelen viser vi deg steg for steg hvordan du kan komme i gang med UGC for å øke omsetningen i nettbutikken. Før vi dykker inn i prosessen, skal vi forklare hva UGC er og hvorfor det er viktig for nettbutikker.
Hva er UGC, og hvorfor er det viktig?
Brukergenerert innhold (UGC) er innhold laget og delt av kundene dine. Dette kan være bilder, videoer, anmeldelser eller innlegg på sosiale medier. UGC er blitt en viktig måte for merkevarer å bygge troverdighet og tillit hos målgruppen sin.
Det som gjør UGC så effektivt, er at det oppfattes som autentisk. I en tid hvor forbrukere ofte styrer unna polerte reklamer, er det nettopp dette som gir UGC en fordel.
Hele 90% av forbrukerne sier at autentisitet er viktig når de skal velge hvilken merkevare de vil handle fra. Videre viser undersøkelser at 84% stoler mer på innhold fra andre kunder enn tradisjonell reklame.
I Norge ser vi en økende trend: Omtrent 70% av norske forbrukere undersøker brukergenerert innhold før de tar kjøpsbeslutninger. For nettbutikker betyr dette en unik mulighet til å både styrke merkevaren og øke konverteringsraten. Faktisk kan integrering av UGC på nettsiden øke konverteringsraten med opptil 29%.
Men UGC handler ikke bare om statistikk. Det handler også om å bygge sterke relasjoner og skape en kultur hvor kundene dine føler seg sett og hørt.
Her kommer en steg for steg prosess til hvordan du kan komme i gang.
Steg 1: Kartlegg dine topp-produkter
Start med å finne ut hvilke av produktene dine som er mest populære. Disse topp-produktene er perfekte kandidater for brukergenerert innhold. Begynn i det små – velg for eksempel 2–3 produkter å fokusere på. Det er lettere å lykkes med UGC når du starter med enkeltprodukter fremfor å presentere hele generiske kategorier.
La oss ta hudkrem som eksempel:
Det er vanskeligere å overbevise noen til å kjøpe hudkrem ved å presentere at man har et stort utvalg hudkremer, fremfor å presentere en spesifikk hudkrem som løser et spesifikt problem for kunden (for eksempel mindre tørr hud eller hudkrem for sensitiv hud).
Er du usikker på hvor du skal lete etter topp-produkter, så kan du sjekke bestselgerlisten det siste året i Google Analytics 4. Er din butikk preget av sesonger, så filtrerer du deretter.
Steg 2: Velg hvordan du vil kontakte innholdsskapere
For å komme i kontakt med innholdsskapere finnes det flere metoder. Her er tre aktuelle alternativer vi i INEVO har testet:
- Direkte kontakt på sosiale medier:
Ta kontakt med uavhengige innholdsskapere på Instagram eller TikTok for et samarbeid. Husk å ha klare avtaler om bruksrettigheter. - Bruk 3. partsverktøy som Influee: Influee har over 500 norske innholdsskapere. Her kan du legge ut en brief, og innholdsskapere vil komme til deg med sine forslag og priser.
- Intern kompetanse:
Har du ansatte med kjennskap til UGC eller noen i nettverket deres som kan bidra? Dette kan være en kostnadseffektiv løsning.
Hva bør du velge?
Å kontakte innholdsskapere direkte gir ofte raskere produksjon, men kan i noen tilfeller koste noe mer enn andre metoder, spesielt hvis du må fornye bruksrettigheter etter 3–5 måneder. Med 3. partsverktøy får man livslang bruksrett til innholdet, ofte til lavere kostnader (1000–2000 kr per video). Fordelene og ulempene varierer, velg det som passer din bedrift best.
- Skal du ha høy kvalitet, kan det være lurt å lete direkte på Instagram eller TikTok.
- Skal du ha en god del videoer til god kvalitet, kan vi anbefale 3. Partsverktøy, f. Eks Influee.
Med kvalitet mener vi alt fra lyd, kreativitet, budskap og erfaring generelt.
Steg 3: Lag en tydelig brief
En god brief er avgjørende for at innholdet skal bli slik du ønsker. Definer først “hooken” – den delen av videoen som fanger oppmerksomheten i løpet av de første sekundene. Eksempler på hooks kan være:
- “Hudkremen som endret huden min totalt”
- “Jeg skulle ønske jeg visste om dette før!”
- “Stopp! Her er hvorfor du bør vurdere å kjøpe dine neste sko hos oss”
Du kan enten skrive briefen og manuset selv eller bruke AI-verktøy til å gjøre det for deg. 3. Partsverktøyet Influee har en AI-funksjon som hjelper deg å lage manus basert på andre sine videoer og painpoints produktet ditt løser.
Da lager AI-verktøyet et ferdig manus til deg, som tar utgangspunkt i både inspirasjonsvideoen du valgte, samt problemene produktet ditt løser. Når dette er på plass, kan du gjøre justeringer der du ønsker.
Her ser du et skjermbilde hvor vi har hentet en inspirasjonsvideo fra arkivet til Influee, og laget et script for oss basert på noen painpoints vi har lagt inn:
Et godt skrevet manus (eller godt generert AI-manus) vil gjøre jobben lettere for deg, og for innholdsskaperen.
Et dårlig manus vil gjøre at du må korrigere og be om endringer på klippene du får sendt i retur.
Tips: Be innholdsskaperen om å lage både hovedopptak og “B-rolls”. B-roll er tilleggsopptak som brukes for å supplere hovedklippene i en video. Det kan bidra til å sette stemningen, skape jevnere overganger eller gi mer dybde og mening til innholdet. En B-roll til produksjon av video for bordspill kan eksempelvis være:
- Et klipp av person som leser reglene til spillet
- Et klipp av flere personer som har det gøy med bordspillet
- Et klipp av person som velger brikker
- En nærvideo av bordspill-esken og andre detaljer rundt emballasje.
Steg 4: Rediger videoen
Når du har fått opptakene, er neste steg å redigere alt til en ferdig video. Verktøy som CapCut (gratis), Canva eller Premiere Pro er gode alternativer for dette. Husk å tilpasse innholdet til en “safesone” for plattformene du bruker, slik at teksten og andre elementer ikke havner utenfor synsfeltet.
For teksting anbefaler vi veed.io, som automatisk transkriberer det som blir sagt i klippet. Dette sparer deg for mye tid og fungerer godt på både norsk og nynorsk.
Her ser du eksempel på veed.io i aksjon. Du laster opp videoen, og den vil automatisk genererer teksting til hele videoen:
Steg 5: Publiser innholdet
Når videoen er ferdig redigert, er det tid for publisering. Velg plattformene som passer best for målgruppen din, og sørg for at innholdet er optimalt tilpasset for hver kanal.
Ved å følge disse fem stegene kan du enkelt komme i gang med brukergenererte videoer for nettbutikken din. Ikke bare vil det styrke merkevaren din, men det vil også bidra til å skape en sterkere forbindelse med kundene dine.