Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SoMe

Den komplette vekstguiden for Snapchat annonsering

Julie Foss
27.08.2021

Gjennom Ipsos SoMe-tracker for Q1 2021 kunne vi se at Snapchat er i stadig vekst, både i antall brukere og interaksjoner. Blant annet er plattformen fortsatt like populær hos den yngre målgruppen mellom 18-29, der andelen som har profil har økt fra 78% i Q4 2020 til hele 85% i det første kvartalet av 2021. Samtidig kan vi se en økende trend blant den eldre målgruppen mellom 40-59 år der hele 76% kvinner og følgende 63% av menn anvender mediet. Her er det altså mulig å treffe målgrupper i alle aldre!

Er du fortsatt ikke solgt? Vel, da vil kanskje det faktum at du med Snapchat kan nå hele 2.5 millioner unike personer i Norge med annonser hver eneste dag, og hele 3.4 millioner i løpet av en måned overbevise deg!

I tillegg til økende potensielt publikum kommer stadig nye annonserings- og målrettings muligheter. Nylig ble det mulig for bedrifter å opprette offentlige profiler der man kan lagre og bevare bedriftens offentlige stories, linser eller øvrig innhold. Med Snapchats økende fokus på AR og e-commerce forventes det også at vi nær fremtid vil få muligheten til å showcase produkter slik at brukere kan handle direkte gjennom Snapchat. Akkurat som shopping-funksjonen på Instagram og Facebook.

Tidligere har vi gitt en innføring i Snapchat annonsering, hvem som befinner seg på appen og hvorfor du burde komme i gang. Videre i dette innlegget ønsker vi å dele våre erfaringer og gi deg en dypere forståelse av hvordan du kan ta i bruk Snapchat som annonseplattform, hva som må på plass for å komme i gang og hvilke resultater du kan forvente!

Hva trenger du for å komme i gang?

Før du setter i gang er det et par funksjoner som er viktig å få på plass slik at videre annonsering kan gå så smertefritt som mulig.

Pixel

Snapchat Pixelen er viktig å få på plass for å måle hvor effektive kampanjene dine er. Pixelen kobles til nettstedet ditt ved å plassere en kodesnutt i kodefeltet hos din nettsideleverandør.

Når pixelen er på plass kan du begynne å måle konverteringer, bygge unike publikum og optimalisere kampanjene dine etter målet du ønsker å oppnå. Pixelen gir deg rett og slett tilgang til data på hvordan brukere samhandler med annonsene dine og hvordan de deretter utfører handlinger på nettsiden din, som for eksempel å gjennomføre et kjøp. Husk å sette opp Pixel Events for å konkretisere hva du faktisk ønsker å måle! Ønsker du å generere kjøp i en nettbutikk vil det kanskje ikke være nødvendig å prioritere eventer for skjemautfyllinger.

Produktkatalog

For e-commerce aktører som ønsker å selge produkter via Snapchat er det viktig å få på plass en katalog. En produktkatalog kan du legge til ved enten å manuelt laste opp en CSV-fil (for eksempel fra Google Merchant Center), ved å legge inn URL til en shopping feed eller ved å koble til E-commerce plattformen du bruker (hittil kun mulig for de som bruker Shopify).

Business profil

Nylig har Snapchat gitt annonsører muligheten til å opprette profesjonelle business profiler i appen. Dette er ingen direkte nødvendighet, men kan absolutt være nyttig og ikke minst gi merverdi til følgere av kontoen.

Med business profil hos Snapchat kan du opprette en egen ‘kanal’ for bedriften der innhold, stories, linser og høydepunkter samles. Et supert sted for å samle følgere, bli oppdaget organisk, bygge troverdighet og kjennskap samtidig som du kan koble til nettbutikken din (hittil kun Shopify).

Bygg ut kontoen

Det er enkelte ting man bør tenke på når man skal sette i gang for første gang. En av de er tilganger man har til ulike optimalisering av kampanjer. Skal du hoppe rett på å optimalisere for konverteringer, eller bør man jobbe lenger opp i kjøpstrakten i starten?

Når man lager en ny konto vil du ikke ha mulighet til å optimalisere for det som heter for Pixel Purchase, og grunnen til dette er at man må ha rundt 50 konverteringer, altså volum, for å optimalisere for kjøp. Vi anbefaler derfor alltid å teste awareness kampanjer med forskjellige budskap før man fokuserer på kampanjer med fokus på å maksimere konverteringer.

Forslag til kampanjer å kjøre i starten:

  • Produktartikler og blogg med gode produktlinker
  • Produktforslag med relevante produktsett fra shopping funksjonen. For eksempel: ‘Produktene du trenger til høsten’ eller ‘Gjør deg klar til varmen med disse produktene’
  • Vis frem nyheter og bestselgere. Skap nysgjerrighet rundt disse!

Poenget med å bygge ut kontoen slik er at Snapchat trenger data på konverteringer slik at de kan optimalisere dette på best mulig måte når man får tilgang på det. Dette gir mer lønnsomme og effektive kampanjer. I samarbeid med våre kunder starter vi alltid å jobbe øverst i trakten til man har fått litt volum på konverteringer, for å deretter jobbe seg nedover i trakten og følge kunden gjennom hele kjøpsreisen.

Legg en strategisk annonseringsplan!

Hva er vel annonsering uten en god og strategisk plan? Også når det gjelder Snapchat holder det ikke å pushe ut kreative og ‘pene’ annonser for å få målgruppen til å konvertere. Man må legge en strategisk annonseringsplan!

Et fint utgangspunkt er å legge en plan med kombinasjon av push- og pull markedsføring. Der push markedsføring handler om å dytte et budskap direkte på en målgruppe som ikke kjenner til produktet eller merkevaren fra før av, med et mål om å øke merkekjennskapen. Mens pull markedsføring handler om å dra til seg kunder som leter etter eller allerede er kjent med produktet eller merkevaren din. Man ønsker altså å ta nytte av en allerede relevant og interessert målgruppe. Eksempelvis kan man kombinere Snap Ads (push) og Story Ads (pull).

Når man kjører en kombinasjon av ulike formater vil du kunne være tilgjengelig i flere steg av kundereisen. Dette er igjen med på å føre kunden til en eventuell konvertering!

Hvor mange kampanjer burde jeg kjøre samtidig?

Når man skal sette i gang med annonsering på en ny plattform vil det alltid være en viss usikkerhet i forhold til hvordan man skal legge en god strategi. Er det hensiktsmessig å kjøre enkelt kampanjer i ulike perioder, eller vil man kunne oppnå bedre effekt ved å kombinere ulike annonsetyper?

Dersom målet er å drive konverteringer vil det være en stor fordel å kombinere Story-, Collection- og Snap Ads i kombinasjon med dynamisk annonsering. Disse formatene jobber godt sammen da de påvirker i ulike deler av kjøpstrakten. Blant annet vil Snap Ads fungere for oppmerksomhet høyt i trakten, mens Story Ads vil fungere godt lenger ned i trakten. Samtidig driver Snap-, Collection- og Story Ads sterkere kjøpsintensjon enn kun Snap- eller Collection Ads alene. Med en kombinasjon av ulike formater har man godt grunnlag for å få kunder til å konvertere.

Hos en av våre kunder, Strikkemekka, kjørte vi en kombinasjon av Snap- og Story Ads. Dette ga veldig gode resultater. Strikkemekka har de siste 6 måneden en stabil ROAS på godt over 20. Det vil si at for hver krone de har brukt, har de fått tilbake 30 kroner. Samtidig har annonsering for denne kunden bidratt til over 50 000 dollar på en periode på 6 måneder. Ved å kombinere forskjellige annonsevarianter kan man enklere tette gapet i kjøpstrakten – noe som har vært en nøkkel for Strikkemekka i annonseringen på Snapchat.

Dynamisk Snapchat annonsering

For deg som ønsker å komme i gang så raskt som mulig vil dynamisk annonsering være den enkleste og mest effektfulle kampanjen å strate med. Fordelen med dynamisk annonsering er at det dekker alle stegene og kundereisen og skaper et kontaktpunkt mellom deg og allerede interesserte kjøpere.

I eksempelet ser du hvordan vi hos Strikkemekka fulgte opp kunder som hadde lagt Viking genser i handlekurven. Skal du tette hele trakten er det essensielt å fange opp de som muligens er mest interessert med en dynamisk retargeting kampanje.

Ved å integrere produkter i nettbutikken med Snapchat, kan man vise frem et stort utvalg av produkter uten å bruke tid og energi på å optimalisere bilder og tekst hver dag. Dette gjør Snapchat for deg. Som nevnt tidligere trenger man en produktfeed for å føre over produkter til produktkatalogen.

Hensikten med dynamisk annonsering i seg selv er å vise frem produkter brukeren mest sannsynligvis vil interessere seg i. Det finnes mange måter å gjøre dette på i Snapchat, og eksemplene over er bare noen av mulighetene. Man kan også vise frem produktene ved å treffe mest mulig nye kunder (også kalt prospecting) med produktsettet fra nettbutikken.

For Der Ute valgte vi å vise frem et stort utvalg turprodukter til personer som interesserer seg for friluftsliv. Eksemplet kan du se under. Hele idéen med prospecting er å finne nye potensielle kunder, slik at de blir kjent med merket og forhåpentligvis kjøper igjen. Her valgte vi å fremme flere produkter i annonsen (Collection Ads), dersom tilfellet er at den potensielt nye kunden ikke skulle finne hovedproduktet interessant.

Kombinering av Story ads og dynamisk annonsering

Man kan også kombinere Story Ads i discovery feeden med dynamisk annonsering. Hos Der Ute valgte vi å lage et utvalg produkttips for Black Week, der hensikten var å gi kunden gode produkter å velge mellom.

Les vår suksesshistorie med DerUte.no

Erfaringer og tanker om Snapchat annonsering

Etter flere tester av annonseformater hos ulike kunder er vi i INEVO overbevist om at Snapchat er en platform som er kommet for å bli. Mens nye spennende muligheter i annonsesenteret stadig rulles ut, sitter vi klare for å teste og finne de beste løsningene for våre kunder.

Inevo’s Head of Social og Operativ markedsassistent (OMA) Niclas Nilsen er en av de som har testet mange av Snapchat’s løsninger. Daglig leder i Der Ute, Dridrik Rasmussen, sier seg veldig fornøyd med å ha kommet i gang med Snapchat annonseringen.

“Dynamisk retargeting via Snapchat ble for første gang testet gjennom Black Week, og ga umiddelbar suksess. Uten tvil en kanal som har et stort potensiale, gjort riktig”

Niclas som jobber med Der Ute er også storfornøyd med resultatene.

“Snap Ads har gitt Der Ute en lønnsom ROAS og en god del kjøp, og prisene på plattformen er veldig gode! Vi kommer til å anbefale flere kunder å bruke dynamisk annonsering her da dette har vist seg å være ganske lønnsomt!”

Vi har en sterk faggruppe innen sosiale medier. Ta kontakt med vår Head of Social, Niclas Nilsen, så hjelper vi deg i gang med annonsering på Snapchat!

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.