Hopp til hovedinnholdet

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

15 % av alle søk som gjøres hver dag i Google er unike, de har aldri vært søkt etter tidligere. Uansett hvor godt du har strukturert Google Ads-kontoen din vil det derfor være et gap mellom søkeordene du byr på og hva dine potensielle kunder faktisk søker etter. Dynamiske søkeannonser (DSA) kan hjelpe deg på veien mot å sikre visninger i Google og avdekke nye søkeord.

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

I dette innlegget skal jeg gå gjennom følgende:

  • Hva er dynamiske søkeannonser?
  • Fordeler med dynamiske søkeannonser
  • Hvordan sette opp dynamiske søkeannonser
  • Hvordan de kan brukes i kombinasjon med egendefinerte datafeeder
  • Tips til optimalisering av dynamiske søkeannonser

Hva er Dynamiske Søkeannonser (DSA)?

Dynamiske søkeannonser er søkeannonser som vises basert på innholdet til nettstedet ditt, i kombinasjon med brukers egen søketerm. Google crawler nettstedet ditt og skanner innholdet for å dele det i kategorier, som matches med brukers søketerm. Dersom noe på ditt nettsted vurderes som relevant for en søketerm genererer altså Google automatisk en skreddersydd annonse med overskrift og landingsside. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive beskrivelsene til annonsene. På denne måten lar dynamiske søkeannonser deg fokusere på dine mest verdifulle kampanjer, ved å automatisere de du ellers ikke har så mye tid til, og fremdeles nå potensielle kunder med relevante annonser.

Fordeler med Dynamiske Søkeannonser

Sammenlignet med vanskelig søkeannonser, er det lekende lett og tar kort tid å sette oppp dynamiske søkeannonser. På grunn av Googles dynamiske generering av overskrifter er beskrivelsen det eneste du trenger å lage selv. Overskriftene er alltid basert på det matchede produktet, og vil derfor oftest være høyst relevant for det aktuelle søket. 

Å dele opp et stort nettsted i kampanjer og annonsegrupper med originale annonser er både tid- og ressurskrevende, og man fokuserer derfor ofte på bestselgere og sesongvarer. Med dynamiske søkeannonser dekker du produkter, kategorier og deler av nettstedet ditt du ikke har laget annonser for selv. 

Siden en stor andel av daglige Googlesøk er unike vil du med dynamiske søkeannonser fange opp mange av disse. Søkene annonsene dine vises for vil dukke opp i søketermsrapporten, hvor du kan hente ut ord og fraser som kanskje til og med presterer bedre enn de du byr på i eksisterende kampanjer. 

Med dynamiske søkeannonser sparer du altså både tid og penger, og får i tillegg innspill til hvordan du kan gjøre andre kampanjer enda bedre. 

Hvordan sette opp dynamiske søkeannonser

Innstillinger for kampanje

  • Under fanen for kampanjer i sidemenyen klikker du på det blå plusstegnet (+) for å opprette en ny kampanje. 
  • Velg målet du har for den nye kampanjen, eller velg “Opprett en kampanje uten noe spesielt mål”.
Illustrasjon av kampanjeinnstillinger for DSA.
  • Velg “Søk”.
Illustrasjon av kampanjeinnstillinger for DSA.
  • På neste side gir du navn til kampanjen og konfigurerer målretting og budsjett som vanlig, men under “Nettverk” må du passe på at du kun bruker “Søkenettverket”. Dette fordi dynamiske søkeannonser kun er for søkenettverket. Når du har gjort dette kan du trykke fortsett. 
  • Nå skal du lage annonsegrupper. Øverst må du bytte fra “Standard” til “Dynamisk”.
Illustrasjon av kampanjeinnstillinger for DSA.
  • Når du har valgt dette vil innholdet på siden endres, og du kan nå legge inn ditt nettsteds URL.
Illustrasjon av kampanjeinnstillinger for DSA.

Innstillinger for annonsegruppe

Dette er delen av oppsettet som gjør dynamiske søkeannonser unike fra vanlige søkekampanjer. Før du når dette steget må du velge om kampanjen skal ta for seg hele nettstedet ditt, kun spesifikke undersider eller spesifikke kategorier. Det er her du lager beskrivelsene for annonsene, og derfor må du passe på at det området på nettstedet du målretter mot er inkludert i beskrivelsene du lager.

Først må du velge dine dynamiske annonsemål. Det er tre alternativer:

  • Anbefalte kategorier for nettstedet ditt: Google kategoriserer automatisk innholdet på nettstedet, her kan du velge spesifikke kategorier for spesifikke annonsergupper. 
  • Bestemte nettsider: Her kan du velge spesifikke sider du vil Google skal målrette mot. 
  • Alle nettsider: Velg denne om du vil at hele siden med alt innhold skal inkluderes.
  • Når du har bestemt målretting skal du lage annonsene. Husk at overskriften og landingssiden vil bli generert dynamisk basert på søketermen og innholdet på siden. Det eneste du trenger å lage er beskrivelsen.
  • Når annonsen er fylt ut trykker du på “Ferdig”, og kampanjen vil gå live så lenge alle steg over er gjennomført.

Herfra vil du har muligheten til å implementere og justere de forskjellige detaljene og innstillingene som i alle andre søkekampanjer, som for eksempel:

  • Budjusteringer for enheter
  • Annonseplan og budjusteringer
  • Annonseutvidelser
  • Målgruppe 
  • Negative søkeord

Dette er det grunnleggende du trenger å vite om dynamiske søkeannonser. Om du ønsker å avansere innenfor feltet, anbefaler jeg å lese videre!

Dynamiske annonsemål

Google anbefaler å sette opp DSA annonsegrupper etter kategori, som genereres automatisk basert på innholdet på nettstedet. Disse kategoriene er hva Google mener er anbefalt for ditt nettsted, og som regel er dette det beste alternativet, men i noen tilfeller gir det ikke tilstrekkelig informasjon til å målrette eller ekskludere de riktige produktene. For eksempel i tilfeller med nettbutikker som har få produkter kan Google kategorisere alt under én kategori, hvor en heller ønsker å ha mer kontroll over mindre produktgrupper eller enkeltprodukter.

Målrette mot bestemte nettsider

Dersom kategoriene ikke er tilgjengelige, kan du velge å målrette etter bestemte nettsider. La oss si at du selger elektronikk og du vil målrette mot alle produkter relatert til telefoner i samme gruppe. Dersom alle URLene for telefoner inneholder /telefoner/ kan du målrette mot alle sider som inkluderer “telefoner”.

I tillegg kan du lage spesifikke regler for å målrette mot disse i grupper eller individuelt. Du kan også tilpasset dette til å målrette mot URLer som inneholder “telefoner” i tillegg til et spesifikt merke på siden. Denne typen målretting kan bidra til å isolere enkelte produkter og justere budene basert på prestasjon.

Målretting med egendefinert datafeed

Du kan også lage egendefinerte datafeeder med alle URLene du vil målrette mot og organisere etter etiketter. På denne måten kan du lage annonsegrupper som målretter bestemte URLer basert på etiketter. For eksempel kan du organisere etter vurdering, kategori, bestselgere, lokasjon eller produkt-URLer du vil ekskludere.

Organisere etter egendefinerte etiketter

Ved å benytte en datafeed vil du raskt kunne se hvor enkelt du kan organisere alle produkter etter type eller merke, og lage egendefinerte annonsegrupper for det du vil målrette mot. Hvis vi tenker på telefoneksempelet kan du organisere etter for eksempel merke, pris eller bestselgere. Ved å organisere på denne måten kan du gjøre budjusteringer på individuelt nivå basert på prestasjon og ekskludere produkter du ikke ønsker å annonsere for. 

Du bør også forsikre deg om at etikettene er klart definert slik at du enkelt kan legge til produkter i fremtiden. Om du for eksempel tar inn en ny modell av en telefon blir det da enklere å legge de inn med riktig etikett, slik at det dukker opp i annonsegruppen for det spesifikke merket.

Optimalisering av DSA

Selv om dynamiske søkeannonser lages automatisk, og mer eller mindre lever sitt eget liv, er det fire punkter jeg vil trekke frem som nødvendige når det kommer til vedlikehold og optimalisering:

  • Du bør legge til negative søkeord for å ekskludere søk som ikke er relevant. Les gjennom søketermene og ekskluder de søkene som ikke er relevante for nettstedet ditt. 
  • Ekskluder undersider som ikke er relevante og du ikke vil annonsere på, for eksempel blogg eller FAQ. 
  • Lag egne annonsegrupper for undersider for å få bedre kontroll på kampanjene. 
  • Implementer et script som legger til alle søkeord du byr på i andre kampanjer som negative søkeord i DSA-kampanjen din. På denne måten unngår du duplikater på tvers av kampanjene dine og sikrer at annonsene du selv har opprettet vil trigge når noen søker på disse søkeordene.

Inspirasjon til dette innlegget er hentet fra PPC Hero “Dynamic Search Ads for Beginners” og “Dynamic Search Ads for Advanced Users”.

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det
LogistikkNettbutikk

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det Annsofi Klevfoss
Maksimer konverteringer på Instagram
InstagramSoMe

Maksimer konverteringer på Instagram

Maksimer konverteringer på Instagram Ingrid Løkkevol Aasmundtveit
Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer
Innholdsplan

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer Annsofi Klevfoss