Hopp til hovedinnholdet
Google Ads

Automatisering av Google Ads for norske nettbutikker

Google Ads er en av de største kostnadsdriverne for norske nettbutikker. I dette innlegget presenterer vi 5 konkrete forslag som kan bidra til å redusere kostnadene, og øke inntektene fra Google Ads hos norske nettbutikker gjennom automatisering av Google Ads. Hovedtanken er å frigi tid slik at du kan fokusere på de viktigste tingene.

Automatisering av Google Ads for norske nettbutikker

Få tid til det som teller

Når man er stresset, vil løsningen være å jobbe smartere, ikke hardere. Å jobbe med Google Ads byr fort på mange oppgaver som tar lang tid. Det vil være smart å automatisere der det er mulig å automatisere, og la systemet gjøre mye av jobben for deg – da ender du opp med en mer effektiv jobbhverdag.

En viktig forutsetning for en vellykket Google Ads-konto omhandler i stor grad vedlikeholdet av den. Mange daglige vedlikeholdsrutiner kan likevel omtales som såkalte hygienefaktorer. De alene, gjør ikke kontoen til en suksesshistorie, men de er kritiske for å lykkes.

En god vedlikeholdsrutine innebærer en rekke oppgaver som kan være svært tidkrevende og oppleves som ensformig. Dette er tid som du kan frigi til å gjøre det som virkelig teller – de strategiske oppgavene.

Google Ads scripts lar deg automatisere flere av dine rutinebaserte oppgaver ved hjelp av Javascript direkte i din Google Ads-konto.

PS. Alle de automatiserte scriptene kan lastes ned nederst i denne artikkelen

I INEVO er vi opptatt av å frigi tid til det som gir resultater. Derfor har vi samlet en oversikt til deg med 5 scripts vi mener alle Google Ads-kontoer bør bruke.

1. Legge til alle kontoens søkeord som negative søkeord i ønsket samsvarstype i DSA kampanjen(e).

Dynamiske søkeannonser er en annonsetype i Google Ads som genererer annonser basert på innholdet på nettsiden din. Slike kampanjer dekker hullene mellom nettsidens innhold og det du har annonser for i Google Ads . Dette øker synligheten på produkter du selv ikke har prioritert å lage annonser for, i tillegg til at det tidsbesparende.

I en optimal Google Ads -konto burde alle søkeord i søkekampanjene legges til som negative søkeord i DSA- kampanjen(e). Dette arbeidet kan ofte være vanskelig å holde tritt med og bli uoversiktlig i en konto med mange kampanjer, annonsegrupper og søkeord.

Scriptet legger automatisk inn alle søkeord, fra de søkordskampanjene du velger (du kan velge alle), som negative søkeord i ønskelig samsvarstype, i kontoens DSA-kampanje(r). Vi anbefaler å legge dem til i eksakt.

2. Pause og starte annonsetekster som sender til produktsider hvor varen er utsolgt og starte dem igjen når varen er tilbake på lager.

Å ha oversikt over hvilke produkter som er på lager og hvilke som er utsolgt blir vanskeligere jo flere produkter nettbutikken har. Unngå å irritere potensielle kunder eller betale for klikk inn til en side du vet ikke vil konvertere, ved å automatisk pause alle annonser som leder inn til en side med utsolgte produkter.

Dette scriptet indekserer kontoens URL-er et ønskelig antall ganger i en gitt tidsperiode (eks hver time). Videre pauser scriptet alle annonser som fører til sider med utsolgte produkter. Scriptet starter annonsene igjen når produktet er tilbake i nettbutikken.

3. Script som varsler når annonser sender til dårlige landingssider.

Unngå også å irritere potensielle kunder eller betale for klikk inn til en side du vet ikke vil konvertere ved å få en varsel på e-post når dine annonser sender til en:

  • 404 side
  • Produkter det er tomt av på lager
  • Gamle sider hvor det står “arkivert”
  • Sesongsider hvor det for eksempel står “black friday” eller “jul 2017”

4. Script som analyserer og samler data om hvilke deler av annonsen din som skaper engasjement/ klikk.

Dette scriptet gjør det mulig for deg som annonsør å se hvilke deler av annonseteksten din som gjør det bra. På denne måten kan du a/b- teste mer avansert.

Scriptet lager en rapport i Google spreadsheet hvor du som annonsør kan se hvordan de ulike elementene i annonseteksten din presterer. Scriptet aggregerer data for de mest brukte overskriftene, URL’ene, beskrivelseslinjene (description lines) og for hele annonsetekster som finnes flere steder i kontoen.

Scriptet er tilgjengelig gjennom Optmyzer som man må betale for.

Scriptet finner du i Optmyzer under Enhances Scripts og artikkelen Ad Template Report. 

5. Script som justerer bud basert på vær.

Å bruke mye penger på å annonsere for et produkt eller en tjeneste som er værbasert er lite hensiktsmessig, da det kan koste mye penger uten å gi mye tilbake. Å manuelt budjustere relevante søkeord etter hvordan været er i ulike deler av landet hver eneste dag er en tidkrevende jobb.

Dette scriptet lar deg eksempelvis bestemme at budet på søkeordet “regntøy” skal øke med 50% i fylkene hvor det er regn, mens det kan senkes tilsvarende på solfylte dager.

 

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads Signe Marie Cleveland
Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer
Innholdsplan

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer Annsofi Klevfoss
Kom i gang med Instagram-annonsering!

Kom i gang med Instagram-annonsering!

Kom i gang med Instagram-annonsering! Ingrid Løkkevol Aasmundtveit