Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: Bedrift

Den ultimate guiden til bedriftsblogging

Annsofi Klevfoss
10.08.2018

Dette innlegget passer for deg som planlegger å opprette en bedriftsblogg, så vel som deg som lurer på hvordan du kan få bedre resultater. Vi besvarer følgende spørsmål:

  1. Hva er en bedriftsblogg?
  2. Hvilken verdi har blogg for potensielle kunder?
  3. Hvilken verdi har blogg for bedriften din?
  4. Hvordan komme i gang med bedriftsblogg?
  5. Hvordan skrive gode blogginnlegg?
  6. Hvilke feller bør du unngå?

1. Hva er en bedriftsblogg?

En bedriftsblogg er noe ganske annet enn en personlig blogg. Bedriftsblogger lages for og drives av bedrifter, hvor bedriften skaper og publiserer innhold. Dette innholdet omfatter som regel nyheter innen bedriftens fagfelt, eksperttips som illustrerer bedriftens ekspertise eller oppdateringer som angår bedriftens virksomhet. Man kan si at en bedriftsblogg kjennetegnes av at de som produserer innholdet (gjerne bedriftens leder og ansatte) gjør dette på vegne av bedriften. Innholdet presenteres fra bedriftens perspektiv.

Bedriftsblogging er markedsføring. Det inngår som en del av det man kaller innholdsmarkedsføring. Det som er helt vesentlig ved bedriftsblogging, er at bloggen er en strategisk aktivitet, basert på en strategisk målsetting. Målet med bedriftsblogg er normalt å få ny trafikk og dermed bygge opp bedriftens merkevare digitalt. Blogging gir bedriften en plattform til å nå ut til flere potensielle kunder og skape oppmerksomhet. Bedriftsblogging kan brukes av alle typer bedrifter, uansett størrelse og marked.

2. Hvilken verdi har blogg for potensielle kunder?

Innhold er det folk oppdager, leser eller ser på, deler, kommenterer og snakker om. Innhold er med andre ord et sosialt objekt, som sådan svarer til et sosialt behov. En bedriftsblogg kan dermed bidra til å løse problemer og utfordringer, og gi folk nye ideer.

Dersom din bedrift publiserer nyttige innlegg, vil det faktisk hjelpe målgruppen å finne ut mer om temaer de er interessert i. Folk vender naturlig til Google for å søke opp produkter og temaer de vil vite mer om, og håper noen har tatt seg bryet å skrive i dybden på disse. De som gir potensielle kunder det de vil ha, vil hjelpe dem i sin kundereise. Folk ønsker informasjon som gjør det lettere for dem å foreta en kjøpsbeslutning, og dersom du kaprer deres oppmerksomhet er det nettopp du som får gleden av å gi dem denne informasjonen.

Å blogge regelmessig kan også gjøre det lettere for folk å vite hvor de skal lete etter informasjon. Som regel bruker folk søkemotoren når de skal finne ut av noe, men dersom det stadig er du som leverer løsninger på problemene deres kan det være de går rett til bedriftsbloggen neste gang de er ute etter nyttig innhold. Dette gjør research-fasen til potensielle kunder mer effektiv, fordi de ikke ser behov for å lese gjennom masse innhold de ikke på forhånd vet kvaliteten på.

3. Hvilken verdi har blogg for bedriften?

Vi lever i en stadig mer visuell tid, som kanskje allerede synes fylt til randen av digitalt innhold. Man kan raskt tenke at blogging vil være å utsette seg for en konkurranse man uansett ikke kan vinne, og at det følgelig vil være lite lønnsomt.

Så hvorfor skal du egentlig blogge? 53% av markedsførere sier at produksjon av blogginnlegg har høyest prioritet i inbound-markedsføring. I 2017 ble innholdsmarkedsføring rangert som den beste teknikken i digital markedsføring. Det finnes alltid plass til de som gjør noe riktig. I dette innlegget skal du nettopp lære deg hvordan du blogger på riktig måte. Tenk at den digitale verden er umettelig, og at det fremdeles er muligheter til å gjøre ting bedre enn de som har gjort det før deg. Det er faktisk ganske mange som leser blogger som har nytteverdi for dem, så det er alltids rom for å nå ut til sin målgruppe om man blogger riktig.

Blogg er viktig for søkemotoroptimalisering

Den største delen av trafikk til nettsider fra online-genererte leads kommer fra søkemotorer. Søkemotorer er fremdeles den dominerende kilden for kunder gjennom de ulike stegene i deres kundereise. Nesten 9 av 10 forbrukere (84%) foretar kjøp etter å ha lest om et produkt eller en tjeneste på en blogg. Samtidig blir blogger mer sentralt fordi folk aktivt søker etter informasjon i søkemotorene gjennom kundereisen. Blogging er en markedsføringstaktikk som skal få virksomheten din mer synlig. Dersom din bedrift har en blogg som regelmessig oppdateres rundt relevante søkeord, øker sannsynligheten for at bloggen blir synlig ved søk. Skaper du relevant innhold av høy kvalitet, vil dette øke din organiske rangering i søkemotorene. Dette vil bidra til å drive trafikk av særlig nye kunder inn på siden, og gjøre dem bevisst på din merkevare.

Gjennom blogging vil også søkemotoren forstå bedre hva du har å tilby. Bloggen er derfor et sted der du bør produsere informasjon om temaer som er relevante for virksomheten din. Hvis du produserer mye, og i tillegg lenker internt innhold til hverandre, forstår søkemotoren enklere hvilke temaer du er en autoritet på. Dette bidrar til at du kan oppnå økt rangering, som er bra for organisk trafikk.

Bloggen er ikke isolert fra andre kanaler

Du bør anse bloggen som en markedsføringskanal på samme måte som andre kanaler, hvor målet er at bedriften skal vokse. Bloggen som plattform lar deg lage innhold som også kan deles på øvrige sosiale plattformer. Et naturlig valg av kanaler tilknyttet innlegg på bedriftsblogger er å publisere dem på LinkedIn og Facebook. Bloggen hjelper deg dermed å interagere med målgruppen rundt innleggene, gjennom mulighetene man har til å dele og legge igjen kommentarer. Dette skaper rom for å diskutere med og bygge relasjoner til målgruppen. En bedriftsblogg er et nyttig utgangspunkt dersom man ønsker en plattform hvor man kan dele informasjon, og samtidig interagere med målgruppen på et personlig nivå.

En smart tilnærming er at bloggen skal ha innflytelse på markedsføring i øvrige kanaler. Folk benytter blogger i sin research-face, til å dele sine ideer eller til å spørre om anbefalinger og råd. Du vil selvfølgelig at kunder og potensielle kunder skal følge deg i alle sosiale kanaler, og engasjere seg i virksomheten din. Gjennom engasjement vil de jo hjelpe deg med markedsføringen din, gjennom blant annet positiv omtale og delinger. Det som er en fordel med bedriftsblogg, er at du kan legge til rette for at besøkende kan dele innleggene dine eller navigere seg videre til andre kanaler. Ved siden av innleggene dine bør du derfor ha knapper som lenker til andre sosiale kanaler du disponerer. Dette har verdi for dem som leser innlegg på bloggen din og som følgelig får lyst til å engasjere seg med deg på sosiale medier, for eksempel følge deg på LinkedIn eller Facebook for oppdateringer.

En huskeregel er å alltid gjøre det så enkelt som mulig for folk som har lyst til å følge deg. En bedriftsblogg har absolutt potensiale til å gjøre det enkelt å drive trafikk til andre kanaler.

Blogging bygger autoritet

Bedriftsbloggen er en plattform der du kan publisere innhold som reflekterer det bedriften eksisterer for. Du bør produsere innhold tilknyttet de spørsmål og problemstillinger som er vanlige innenfor din bransje. Gjennom blogginnlegg får du dermed vist frem kunnskapen som finnes i bedriften. En bedriftsblogg vil følgelig gi bedriften en posisjon til å vise autoritet innen sitt felt.

Blogg bidrar til å utvikle gode kunderelasjoner

Kunderelasjoner er et viktig begrep for bedrifter. Bedrifter som blogger legger faktisk et grunnlag for bedre og sterkere relasjon til sine kunder. Jevnlig blogging kan skape kontakt og bygge tillit, samt legge til rette for positivt ladet kommunikasjon. Bloggen bør hjelpe potensielle kunder i sin vurderingsfase. Kunder må først og fremst vite at du eksisterer for at du i det hele tatt skal finnes i deres bevissthet. Å være anonym er den sikreste garantien for å ikke få noen kunder.

Gode kunderelasjoner kan også benyttes strategisk. Når bloggen forsterker båndet mellom bedriften og målgruppen, kan dette skape rom for å utveksle ideer. Når man er åpen for å lytte til målgruppens tanker og behov, vil dette følgelig kunne gjøre tilbudet ditt bedre.

Mulighet for verdifull kontakt med potensielle kunder

Bloggen er en kommunikasjonsplattform. Bedriften kan bruke den til å knytte kontakt med interesserte besøkende. Ved å tilby besøkende innhold som på en eller måte hjelper dem, har du mulighet til å opprette kontakt med dem. En smart og enkel måte å gjøre dette på er å tilby besøkende å få ytterligere innhold tilknyttet blogginnlegget de leser sendt på e-post. Dette innholdet må være relevant for det innlegget det kobles opp mot, slik at du er sikker på at det har verdi for mottakeren. Å samle e-poster er en god mulighet til å finne ut hvem leserne dine er, noe som også kan hjelpe deg med å definere målgruppen din bedre. De du klarer å engasjere til å frivillig gi deg kontaktinformasjonen sin, signaliserer at de eksempelvis er mottakelige for mer innhold tilknyttet temaet. Etterhvert er de kanskje også åpne for mer direkte kommunikasjon med bedriften.

Blogging skaper tillit

En ting er å engasjere folk. Gjennom blogg kan du raskt engasjere både kunder, andre fageksperter eller til og med journalister. Dette fordi bloggen gir bedriften et rom hvor den kan skape en tydelig stemme og bli mer synlig. En annen ting er å bygge tillit til de besøkende, slik at de har lyst til å bli dine kunder.

Bloggen gir kunder en plattform der de blant annet kan bli hørt av bedriften. Dette har verdi for bedriften fordi kunder ofte er de som har de gode ideene. De som faktisk har testet ut dine produkter eller tjenester på andre siden av bordet, vet hvordan de fungerer i praksis. Å vise at bedriften er en god lytter som responderer på tilbakemeldingene de får, fører til at kunder får mer tillit til bedriften. Det fører som nevnt også til at bedriften får mulighet til å forbedre sitt tilbud.

Det vil også bidra til å skape tillit dersom du evner å stadig levere nyttig innhold. Hvis folk vet at de alltid kan besøke din blogg for å få svar på problemstillinger de møter på i hverdagen, vil dette naturligvis skape et tillitsforhold mellom deg og målgruppen din.

4. Hvordan komme i gang med bedriftsblogg?

Det er ikke så vanskelig å starte en blogg, men det krever litt arbeid og engasjement. Vi vil dele noen viktige ting å ta i betraktning helt i starten.

Bloggen bør være en del av nettsiden

Utformingen er gjerne den samme som for andre typer blogger, men prinsippet med bedriftsbloggen er at den hører sammen med bedriftens nettside. Det er først og fremst viktig å ta SEO (søkemotoroptimalisering) på alvor. Noe av poenget med bloggingen er jo å oppnå gode plasseringer i organiske søk. På den måten slipper man potensielt unna å måtte betale i dyre dommer for trafikken. Før du begynner å blogge bør bedriften derfor utvikle en strategi for innholdsmarkedsføring som i stor grad er basert på SEO. Et konkret tips er å ikke lage en blogg med et subdomene til bedriftens eksisterende domene. Google vil i slike tilfeller anse bloggen som en separat nettside. Gjør du dette mister bloggen muligheten til å kunne utnytte fordelene av nettsidens domene.

Du vil med andre ord at domenet skal se slik ut… : bedrift.no/blogg
… fremfor slik: blogg.bedrift.no

Hvis du er påpasselig på dette vil bloggen og øvrige deler av nettsiden din dele rangering. Dette gir nettsiden din rett og slett bedre mulighet til å forbedre rangeringen i søkemotorenes resultater.

Bloggingen bør være del av noe større

Bloggen skal ikke være en isolert aktivitet. Bloggingen bør inngå i en større satsning og være del av bedriftens helhetlige markedsføringsstrategi. Ha et bevisst forhold til hvilke andre aktiviteter bedriften fokuserer på, og hvilke mål man skal forsøke å nå. Alle aktiviteter bør gjenspeile hverandre, og gjerne utformes.

Den som blogger bør også kjenne til hva som foregår i de sosiale mediene og e-postmarkedsføring blant annet. Det handler om at innleggene må promoteres riktig for at du skal kunne oppnå den suksessen du ønsker.

Hvem skal blogge?

Noen kan tenke at det kun er lederne som bør blogge, fordi bloggen på en måte blir bedriftens ansikt utad. Det finnes ingen fasit på dette. I utgangspunktet kan alle blogge. Det som er viktig er at de utvalgte faktisk er motivert. Folk liker å forholde seg til mennesker, så vi anbefaler at innleggene signeres de som faktisk har skrevet dem. Det bygger kredibilitet å ha en åpen skribent av bloggen som folk kan lese biografien til blant annet. Folk er ofte nysgjerrige på hvem det er som står bak det de skriver, og et menneske er her mer konkret enn et bedriftsnavn.

Kartlegg innholdet målgruppen er interessert i

Lee Odden CEO og co-founder av TopRank Marketing har uttalt følgende: “A blog is only as interesting as the interest shown in others”. Tenk på kundene dine, og hvordan du kan tilby dem enda bedre innhold enn dine konkurrenter. Vær tro mot det du står for og lag innhold som er målrettet mot det du har definert som ditt ideelle publikum.

Det er viktig å blogge om ting som har verdi for målgruppen, for eksempel hva kunder bør gjøre for å få mest mulig verdi ut av et produkt eller en tjeneste de har kjøpt av deg. Slik gjør dem bedre i stand til å gjøre noe bedre. Du bør velge deg noen få hovedkategorier av temaer du skal skrive om, slik at du blir en autoritet på disse.

Et godt sted å starte er å tenke hvilke spørsmål og problemstillinger målgruppen din møter på i sin hverdag, og presenter løsninger på disse tingene for dem. Dette krever at du må definere målgruppen din før du begynner å lage innholdet. Definer hvilke karakteristikker personer i din målgruppe oppfyller. Slik blir det enklere å faktisk vekke interessen deres.

Lag innholdskalender og publiseringsplan

Før du begynner, anbefaler vi at du setter i system en innholdskalender samt en publiseringsplan. Denne bør legge føringer for arbeidet med blogginnlegg, og kan selvfølgelig endres underveis. Dette er et svært nyttig hjelpemiddel, særlig dersom flere skal ha ansvar for å produsere og publisere innhold. Med gode planer som jevnlig oppdateres, unngår man potensielt dobbeltarbeid. Man slipper også unna at noen publiserer og deler noe samtidig.

Det hjelper også på motivasjonen å ha en konsistent kalender og en overordnet plan med bloggingen. Det er ikke like effektivt å bare blogge de få gangene du virkelig har noe på hjertet, da har du sannsynligvis ikke bygget deg opp et publikum som faktisk får med seg hva du har å meddele.

Dette handler også om forventningsstyring overfor leserne dine. Du bør ha en plan som fører til at lesere og potensielle kunder vet nøyaktig hva de kan forvente av bloggen din. Forutsigbarhet kan være verdt å jobbe etter. Har du mulighet til å publisere til faste dager for eksempel? Selv om du bør blogge jevnlig, betyr ikke dette at du nødvendigvis skal blogge hver dag. Hvis du deler nytt innhold i alle kanaler på daglig basis, vil muligens engasjementet hos leserne falle snarere enn å øke. Vurder selv hvor ofte du bør publisere, ut i fra hva målgruppen din har behov for.

Poenget med å blogge regelmessig er at du opparbeider deg en god mappe med innhold. Dette kan bidra til at du genererer flere leads. Det er ikke nødvendigvis de nyeste innleggene dine som fører til konverteringer, men ofte går brukerne videre inn og leser gammelt innhold som er relevant og verdifullt for dem.

5. Hvordan skrive gode blogginnlegg?

Når du har definert målgruppen din, og laget en plan for hva slags innhold du skal produsere, kommer tidspunktet der du faktisk skal lage det. Hvordan skal du sørge for at innholdet blir produsert på den mest optimale måten? De fleste blogginnlegg produseres som tekst, så her vil vi fokusere på hvordan du kan skrive et godt blogginnlegg. Du trenger selvfølgelig ikke begrense deg til dette. Video kan for eksempel også være svært effektivt. Hvordan du kan benytte video i innholdsmarkedsføring, kan du lese mer om her.

En praktisk mal for blogginnlegg

Å skrive innlegg blir øyeblikkelig mer overkommelig dersom man har en mal på plass. Malen vi presenterer under har vi funnet nyttig. Den er inspirert etter en workshop med Steven MacDonald fra SuperOffice, som også jobber i INEVO, som er ekspert på innholdsmarkedsføring og bedriftsblogging.

Skriv minst 1500 ord

Skriv innhold som har har en lengde på typ 1500-2000 ord. Gjennomsnittlig lengde på innhold på topp 10 rangeringer for mer enn 20.000 søkeord er på 2000 ord. Dette fordi veldig mange bruker Google for å lære om ganske omfattende og brede temaer. Derfor “premieres” dyptgående artikler som hjelper brukerne å finne mye informasjon. Langt innhold bidrar også til at du mer sannsynlig får backlinks, da man tiltrekker seg flere lenger.

Du kan faktisk også forvente høyere konverteringsrate med langt innhold enn med kort. Langt innhold øker sannsynligheten for å rangere på førstesiden. I tillegg deles langt innhold i større grad enn kort innhold. Dette bør du tenke på når du forsøker å spre innhold i sosiale kanaler.

Skriv innholdet rundt nøkkelord

Skriv på basis av en strategi for nøkkelord. Finn ut hvilke ord du ønsker å være synlig på, og hvordan du kan gå strategisk til verks for å øke rangeringen din på disse. Et tips er å finne ut hvem konkurrentene dine er på søkeordene du ønsker å bruke, og hva disse skriver om som gir dem synlighet. Hvordan kan du lage innhold som er enda mer relevant enn deres? Bruk god tid på å lage optimale overskrifter og metabeskrivelser. Tenk hele tiden at søkemotoren skal forstå hva du forsøker å formidle, og hvilken relevans og verdi dette har.

Gjør research på nøkkelord for å finne ut hva folk skriver inn i Google når de søker på ting som er relatert til din bedrift. Keyword Planner tool er et godt sted å begynne. Ved bruk av dette vil du sannsynligvis oppleve å få nye ideer til nøkkelord som du ikke hadde tenkt på på forhånd.

Fokuser på intern lenkebygging

Du gjør smart i å lenke til de mest populære innleggene dine når du skriver. Sørg for at besøkende ser de innleggene som du allerede vet at folk liker. Sannsynligheten blir større for at enda fler klikker på dem og faktisk leser dem.

Målet ditt med innlegg bør også være å få rom til å lenke til sider på nettsiden som omhandler dine produkter og tjenester, og øke rangeringen på disse. Forsøk alltid å lenke til interne sider i innleggene dine. Innlegg som handler om de samme temaene, bør alltid lenkes sammen, fordi dette forteller søkemotorer tydeligere hva du skriver mye om, noe som får deg til å se ut som en autoritet på akkurat disse temaene.

Bruk et uformelt språk

Et uformelt språk treffer som oftest leserne bedre enn et formelt språk. Skriv som om du snakker til folk, for det er folk du skriver til. Et tips er å stille spørsmål underveis i teksten. Slik inviterer du leseren til å tenke selv, og sannsynligheten blir mindre for at vedkommende faller fra. Du må forsøke å fange leserens oppmerksomhet på nytt gjennom hele teksten, særlig om det er et langt innlegg.

Tenk hele tiden at du forsøker å nå ut til mennesker. Så blogg på en naturlig og enkel måte, ikke overtenk det.

Overskrift er viktig

Overskriften er stort sett det første en potensiell leser ser. Derfor ønsker du å sørge for at overskriften legges merke til, samt at den vekker interesse. Vær smart når du formulerer en overskrift. Hvis du ikke syns den høres interessant ut, er det heller ingen andre som kommer til å synes det. Følgelig kommer ingen til å lese innlegget, uansett hvor interessant resten måtte være. Det handler om førsteinntrykket. En virkelig god overskrift bør ha et emosjonelt element, et innholdselement, et tema-element og et format-element.

6. Hvilke feller bør du unngå?

Selv om det å blogge ikke nødvendigvis behøver å være så vanskelig, finnes det en god del man bør tenke på dersom man ønsker å virkelig lykkes. Følgelig kan du lese om potensielle fallgruver man lett kan havne i, som kan føre til at potensialet ikke blir optimalt utnyttet.

Du forventer resultater umiddelbart

Blogging tar tid! Mange tenker at blogging er en quick-fix, eller en markedsføringsaktivitet som gir synlige resultater omtrent umiddelbart. Dette er den farligste fellen å gå i. Et slikt tankesett vil føre til helt feil forventningsstyring til arbeidet, og du vil ikke klare å opprettholde den motivasjonen som kreves. Resultatet blir raskt at du gir opp for fort. Da har du egentlig bare kastet bort tid og penger på et prosjekt som kunne gitt stor avkastning på et senere tidspunkt.

Det er viktig at alle vet dette: ved blogging tar det tid før resultatene kommer. Ikke kast inn håndkleet for fort, da blir du bare utkonkurrert av de som har mer tålmodighet. Man må være villig til å investere i bloggingen, ellers er det meningsløst å sette i gang. Bruk tid på å tiltrekke folk som ser nytte av å følge bloggen din. I starten vil det ta tid å bygge opp et lojalt publikum og finne nye kunder, men etterhvert vil sannsynligvis følgerne dine få enda flere til å følge deg. Hvis man blogger på riktig måte, kan man omtrent garantere at man vil få igjen for strevet til slutt.

Du anser bloggen som et sted å drive reklame

Når du har en plattform der du egentlig kan publisere akkurat det du ønsker, bør du passe på at du ikke blander blogging og reklame. Bloggen skal ikke handle om deg, men om målgruppen du har definert. Husk at du bør produsere innhold som faktisk har en verdi for folk. Bloggen bør reflektere din ekspertise, og ikke fokusere på selvpromotering. Det finnes måter å promotere seg selv på som ikke skriker reklame. Typiske eksempler er å skrive om suksessfulle kundecaser, dersom man driver med denne typen arbeid. Dersom bedriften din selger produkter, kan du for eksempelvis skrive innlegg med tips om hvordan man får mest ut av produktet.

Du tenker kvantitet fremfor kvalitet

Selv om det heter seg at man skal blogge jevnlig, skal du bruke tid på innleggene. Det er kvalitet som gir resultater. Du skal hele veien streve for å gi gode kundeopplevelser, også gjennom bloggen. Bloggen blir potensielt svært synlig, og kan bli en viktig del av kunders kjøpsreise. Tenk derfor på at innhold skal være relevant, korrekt, interessant og skrevet på en god måte. Hvis du ikke gjør dette risikerer du at besøkende ikke bryr seg om innholdet, og følgelig heller ikke deler det med noen. Det kan resultere i at de forlater nettsiden din uten å noen gang se behovet for å komme tilbake.

For all del, ikke lag uinteressant innhold! Det går an å lage spennende innhold selv om virksomheten kan synes kjedelig. Hva ved din virksomhet kan være interessant, informativt, lærerikt eller engasjerende? Det er dette du bør lage innhold basert på. Blogging krever at du er litt kreativ. Prøv å gjøre det litt morsomt for deg selv. Hvis du kjeder deg mens du skriver så garanterer du egentlig at leseren også vil kjede seg.

Du anser arbeidet som ferdig når innlegget er postet

Dersom du går hjem etter innlegget er publisert, vil bloggen aldri nå sitt fulle potensial. Tenk på hvert innlegg som en kampanje. Sørg for at innlegget deles i øvrige kanaler hvor du kan nå ut til målgruppen. Å benytte seg av egne sosiale kanaler er gratis markedsføring. Et tips er å i tillegg få samtlige medarbeidere til å dele videre i sine personlige kanaler. Slik kan du raskt nå ut til et relativt stort publikum.

Det går også an å dele et innlegg flere ganger. Det eneste du behøver å gjøre, er å presentere innholdet i en ny forpakning. Sørg også for at innhold aldri er utdatert. Det handler også om at de som kommer inn og leser bloggen din ikke skal havne innpå gammelt innhold. Dersom du har skrevet innlegg som ikke lenger er riktige eller nyttige, bør du oppdatere dem slik at de kan få nytt liv. Da kan du promotere det som ny og aktuell informasjon. Slik sparer du en del tid, samtidig som du kan promotere gammelt innhold som “nytt innhold”. Når du har opparbeidet deg en god mappe med innlegg, kan du jobbe smart slik som dette. Det er ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt hver gang.

Det er også smart å sende en e-post til de du skulle nevne i innleggene dine. Ofte låner man sitater fra andre, eller viser til studier andre har gjennomført. Det bidrar jo til å bygge kredibilitet å bruke navn på autoriteter i teksten. I tillegg til å kreditere disse på bloggen, kan du gå et skritt videre og sende vedkommende en mail. Et eksempel her er å presentere hva du har skrevet om, og informere om at du fikk nytte av å bruke vedkommende som kilde. Ved å gjøre dette utvider du nettverket ditt med relevante personer, og sannsynligheten for at “eksperter” deler innlegget ditt øker.

Du undervurderer bloggen som markedsføringskanal

En bedriftsblogg kan hjelpe deg å nå langsiktige og strategiske mål. Bloggen kan faktisk bli den viktigste markedsføringskanalen til bedriften. Du bruker den til å drive trafikk, øke konverteringsraten samt bygge autoritet. Alt dette er nødvendig for at en bedrift skal oppleve suksess. Bloggingen bør i tillegg korrelere med øvrige markedsføringsstrategier, og følge definerte tallfestede målsettinger. Ved å integrere bloggingen i en større kontekst, er du på god vei til å gjøre mye riktig.

Konklusjon

Å drive en bedriftsblogg er ikke rakettforskning, men det er likevel skummelt å tro det er for enkelt. I dette innlegget har vi presentert viktige ting du bør tenke på når du blogger. Du har lest om ting som fungerer, og ting som ikke fungerer. Visse ting finnes det dog ingen fasit på. Et eksempel på dette er hvor ofte du bør blogge. Dette varierer og er svært individuelt, særlig ut i fra hvilket behov målgruppen din har.

Når det kommer til blogging handler mye egentlig om å prøve og feile. Test ut ulike ting, og finn ut hva som fungerer og ikke. Så gjør du mer av det som viser seg å fungere. Etter å ha lest dette innlegget, burde du være rustet til å sette i gang på en god og strategisk måte. Lykke til!

Kildehenvisninger

Inspirasjon til vanlige feil bedrifter gjør i sin blogging.

Flere synder man bør unngå.

Årsaker til hvorfor bedrifter bør blogge.

God og dårlig praksis.

Antakelser om blogging som man bør komme bort fra.

Statistikk tilknyttet innholdsmarkedsføring og bedriftsblogging.

Gode råd om hva som fungerer.

Studier på optimal lengde for et blogginnlegg.

Hvordan blogg påvirker kjøpsatferd.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.