Tilbake til blogg
Netthandelsblogg: E-Commerce
Best practices for netthandel: 8 Markedsføringseksperter deler sine praktiske råd til nettbutikker
Det forventes at inntektene til nettbutikker i Norge skal øke med 9% årlig.
Hvis du vokser med mer enn det, gratulerer!
Hvis ikke, hva skal du gjøre for å øke nettsalget?
Det enkleste du kan gjøre er å "spørre Google".
Problemet er at de fleste tips om netthandel er generiske.
Hvis du for eksempel Googler “Ecommerce best practices”, får du anbefalinger som:
- Legg til sosiale bevis
- Optimaliser for mobil
- Bruk AI
- Legg til flere bilder
Det er ikke særlig nyttig, er de det vel?
Du kan selvfølgelig "bruke AI", men disse tipsene er ikke spesifikke nok til å være praktiske.
På INEVO-bloggen ønsker vi å dele praktiske råd med nettbutikker.
Derfor har vi snakket med våre netthandelseksperter i INEVO, og spurt dem om spesifikke best practices for nettbutikker - taktikker som er praktiske og enkle å implementere.
Tipsene nedenfor er basert på praktisk erfaring.
Faktisk er det våre egne best practices, som vi bruker når vi begynner å jobbe med nye nettbutikker.
Og det beste av alt, de krever ikke noen ressurser til utvikling.
Er du klar til å lese våre best practices for nettbutikker?
Da setter vi i gang.
8 best practices for nettbutikker
Mennesker prosesserer bilder 60 000 ganger raskere enn tekst.
Så i stedet for å begynne med forslag til hvordan du kan forbedre teksten, begynner vi med "creatives" (annonsebilder).
Og hvorfor du alltid bør lage flere annonser i stedet for bare én.
Nora Aslaksrud, OMA & Team Lead, deler sine best practices når det gjelder ad creatives.
"Alle markedsførere har noen utgangspunkt de liker å følge.
Når jeg lager kampanjer for netthandelskunder, uavhengig av plattform, liker jeg å starte med å lage 2-5 annonser, aldri mer, aldri mindre (vanligvis).
1 annonse gir deg ingen variasjon eller interessant innsikt, og du har sjelden mer enn 5 gode ideer til en annonse. Hvis jeg for eksempel skal kjøre annonser på Facebook, kan det være en collection annonse, to forskjellige enkeltbildeannonser og en karusell.
En helt overkommelig blanding av variasjon og innsikt å jobbe med."
Vetle Sørøy, OMA & Team Lead, er enig, og går et skritt videre ved å foreslå at du lager annonser med bedriftens farger for å skille deg ut.
"Mitt best practice tips er å designe de dynamiske annonsene dine.
Feed-basert markedsføring blir mer og mer vanlig, noe som er bra for algoritmen. Dette gjør imidlertid at annonsene dine ser nøyaktig like ut som de fleste av konkurrentene dine.
Du får et fortrinn ved å legge til retningslinjer for merkevaren din i feedens bilder.
Dette kan gjøres gjennom flere SaaS som Confect og Smartly."
Hvorfor er dette så viktig?
Det er creatives som fanger oppmerksomheten på sosiale medier:
Bra creatives = bra respons.
Dårlig creatives = dårlig respons.
Alle markedsførere som jobber med sosiale medier, ønsker å optimalisere sine creatives for å redusere kostnadene, og øke engasjement og konverteringer.
Det avhenger også av kampanjens mål, som Frida-Sofie Nyhuus, SoMe-spesialist & OMA, forteller om nedenfor:
"Mitt best practice tips for sosiale medier er å skape creatives med høy kvalitet.
Gode kreativer får ikke bare bedre og billigere rekkevidde i sosiale medier, de konverterer også bedre. Jeg har sett det gang på gang hos kundene mine.
Hos en kunde lastet jeg for eksempel opp 16 ulike annonser til en Advantage+-salgskampanje. Annonsene for oppskrifter fikk mest engasjement, men annonsen med bilder av et bakverk førte til flest kjøp og inntekter."
Derfor er det viktig å teste!
Men det handler ikke bare om å teste creatives, det er minst like viktig å teste plasseringen.
Her er hva Niclas Nilsen, Head of SoMe & E-commerce Specialist, har å si om plasseringer.
"Folk har en tendens til å glemme hvor viktig det er med creatives for hver plassering i sosiale medier.
Husker du da alt ble designet etter mobile-first prinsippet?
For sosiale medier er det et prinsipp som er nesten likt.
INEVO anbefaler kundene våre å designe for TikTok og Reels først. Dette kan deretter brukes til alle firkantede plasseringer for Facebook og Instagram (feed).
Vi ser et større skifte i hvilke plasseringer som gir resultater i Meta og Instagram, spesielt i lead- og konverteringskampanjer.
Reels og Story krever flere konverteringer enn det gjorde for ett år siden. På noen kontoer ser vi at Reels og Storyformatet dominerer konverteringen, og etterlater feed-plassering.
Derfor er min best practice for nettbutikker ganske enkelt: ikke glem plasseringene som har en tendens til å bli oversett.
Ikke design for feed først, design for TikTok og Reels, og beskjær det deretter for feed."
Du har optimalisert plasseringen og laget gode creatives som hjelper deg med å fange oppmerksomhet og drive trafikk til produktsidene dine.
Så hva kan du gjøre nå?
Det er her Theos råd kommer inn i bildet.
Daniel Theodor Henriksen, "Theo", er OMA og Team Lead hos INEVO. Hans best practice tips for netthandel er relatert til forbedringer av produktsider.
"Ikke bruk store summer på betalt markedsføring og forvent å få gode resultater HVIS du ikke har optimalisert produktsiden din.
Sett en standard for hva hver produktside minst må inneholde.
Se på:
- Naming convention for produkter: Er de tydelige, slik at kunden umiddelbart vet hva han eller hun kan forvente?
- Beskrivelse: Dekker forbrukernes behov og ønsker.
- Bilder: Minst 1 produktbilde og 2 miljøbilder
Kort sagt:
Fjern så mye friksjon som mulig, og legg til kjøpsmotivasjon. Dette er avgjørende for at kunden i det hele tatt skal vurdere å kjøpe hos deg og ikke et annet sted."
Dette leder oss inn på Hannah Haraldsen Lindeliens (Head of Search) sin best practice, som kombinerer betalt annonsering, produktfeed og produktsider.
"En best practice for nettbutikker er tilpasse og optimalisere produktfeeden sin. Ikke bare gir en godt optimalisert feed mer relevant trafikk, men også høyere konverteringsrate og lavere kostnad per konvertering.
Fokuser på titler. Ofte sendes identiske titler som på nettsiden inn i feeden, men konteksten av en Google Shopping annonse eller produktkarusell på Meta er helt annerledes enn inne på nettsiden din.
Sørg for å optimalisere titlene dine ut fra hva målgruppen din søker etter og hvilken informasjon de kan trenge for å klikke inn til ditt produkt.
Strukturen vil variere fra kategori til kategori, men en god tittel for f.eks sko vil være: "Merke + Modell + Farge + Kategori + Kjønn + Størrelse".
Selv om jeg de siste 10 årene primært har jobbet med B2B SaaS selskaper, har jeg også erfaring med å jobbe med nettbutikker.
Så selv om min best practice for netthandel er basert på gammel kunnskap, gjelder den fortsatt i dag.
Hvordan kan jeg være sikker?
For det første - forskningen støtter det.
Og for det andre handler jeg på nettet, så jeg ser hvor få nettbutikker som faktisk bruker det på nettsiden sin. Jeg snakker om video."
"Video er kraftfullt.
Vi konsumerer mer videoinnhold enn noen gang før, men likevel bruker de fleste nettbutikker fortsatt statiske bilder av produktene sine.
Dette kan være greit for lavprisprodukter, som et par sokker eller en strikket lue, men hvis du selger luksusprodukter, må du bruke video.
Det trenger heller ikke å være en avansert videoproduksjon. Begynn i det små og bruk telefonen til å spille inn en 10-15 sekunders produktvideo av det bestselgende produktet ditt.
Hvis salget øker, kan du gjøre det samme for flere produkter.
Når du har et videoopptak, kan du også bruke det i kampanjene dine i sosiale medier."
Er du fortsatt ikke overbevist om HVORFOR du bør bruke produktvideoer?
Dette kan kanskje overtale deg:
Ifølge Marketing Börse kan produktvideoer øke konverteringsraten med opptil 57 %.
(Merk: Sjekk ut denne artikkelen om hvorfor flere nettbutikker bør blogge!)
Vår siste beste praksis for netthandel kommer fra Sebastian Stensli Melvold, OMA hos INEVO.
Sebastian har de siste to årene jobbet med netthandel og e postmarkedsføring, og det var dette vi måtte anbefale da vi spurte om hans best practice:
"Tørr å sende flere e-poster i en velkomstflow. Noen har vist interesse til merkevaren din.
Benytt muligheten til å presentere merkevaren fra sin beste siden, vis fordeler i kundeklubben og ikke minst konverter denne interessen til et kjøp."
Når noen melder seg på nyhetsbrevet ditt, forventer de å få en takke-e-post.
Men der stopper de fleste nettbutikker.
Ikke gjør den feilen med markedsføring av nettbutikken din.
Som Sebastian sier - "Våg å sende flere e-poster" - og se konverteringene skyte i været.
Trenger du hjelp med disse best practice rådene for netthandel?
De siste 10 årene har vi jobbet med netthandel.
I løpet av denne tiden har vi testet og eksperimentert med alle former for digital markedsføring.
Vår erfaring har bidratt med å oppsummere vellykket netthandelsmarkedsføring til disse tre kanalene:
En kombinasjon av disse tre vil hjelpe deg med å nå omsetningsmålene dine.
Men utfordringen er ikke hva du skal gjøre, men HVEM som kan gjøre det.
De fleste netthandelsbedrifter mangler ressurser som kan hjelpe dem med implementeringen.
Det er her INEVO kommer inn i bildet.
OMA-modellen vår er utviklet for å hjelpe netthandelsbedrifter med å lykkes med digital markedsføring. Vi vet hva vi skal gjøre, og hvordan vi skal gjøre det. Og i motsetning til andre markedsføringsbyråer sitter vi sammen med deg to dager i uken.
Vil du vite mer?
Les alt om OMA-modellen vår her, eller ta kontakt med oss i dag for å diskutere dine forretningsmål og utfordringer. Vi vil gjerne samarbeide med deg.
Anbefalt lesing:
- 5 inputs til din betalte sosiale medier strategi
- Digital markedsføring for nettbutikker: Vår tilnærming
- Slik kan nettbutikker øke inntektene med e-postmarkedsføring