Hopp til hovedinnholdet
Suksesshistorie

Bilpleiekongen

Målet var å øke omsetningen med 25% fra Black Friday ifjor. Det var også tanker om at det hadde vært gøy med en dobling fra i fjor. Selv dette målet ble knust. Her kan du lese hvordan Bilpleiekongen gjennomførte Black Friday!

Featured

Gikk all in på Black Friday

Black Friday er en stor dag for Bilpleiekongen, og et slags etterdrønn etter hovedsesongen (som er preget av varmere dager). For å gå ut av et krevende, men spennende år med et pang, var ambisjonene klare.

Droppe Black Week og gå “all in” på Black Friday.

2018 viste at Black Week ikke nødvendigvis øker salget, men smører det litt mer utover hele uka. Bilpleiekongen ville øke salget på Black Friday med 25% fra i fjor, som også vil si 15% opp fra 2017. Resultatet ble en dobling på godt over 100%.

En stor grunn til dette var oppvarmingskampanjen som ble kjørt i forkant.

Her ser du hele årets Black Week vs fjorårets Black Week:

Skjermbilde: Årets Black Week slo fjoråret med 16%


Oppvarmingskampanje før Black Friday

Bilpleiekongen har et samarbeid med How To Lab som produserer og sprer videoer i sosiale medier for norske merkevarer. Et møte vi hadde med dem i slutten av oktober ble roten til mye godt.

Lanseringen av AVA P90 V6, den råeste høytrykksspyleren du kan plugge i vanlig stikkontakt, skulle legges til Black Friday. Den skulle få en intropris det ville være vanskelig å si nei takk til.

For å bygge opp etterspørsel i forkant av lanseringen kjørte vi en viral giveaway, hvor det var mulig å vinne to høytrykkspylere. Begge fra den nye AVA V6-serien.


Slik var gangen i det hele:

Giveawayen

Bilpleiekongen og How To Lab laget en video som viste hvor rå nye AVA V6 er, og fikk folk til å ha lyst til å bli med i giveawayen.

I mellomtiden laget vi en landingsside hvor man kunne legge igjen e-postadressen sin for å bli med i trekningen. På bekreftelsessiden oppfordret vi til å dele.

“Del lenken under for å tjene bonuspoeng som øker vinnersjansene dine!”

Videoen, krysspublisering til flere engasjerte publikum og den innebygde viraliteten i konkurransen førte til en enorm viral spredning. E-postlisten vår økte med rundt 25%, som er en fantastisk bonus på toppen av en vellykket Black Friday.

Her kan du se både video og landingssiden:


VIP-lista

Da vi annonserte vinnerne av høytrykkspylerne tipset vi de som ikke vant om at de kunne være blant de første som kunne sikre seg nye AVA P90 V6 til en helt syk intropris ved å melde seg på Black Friday-ventelista.

Denne ventelista ble det også tipset om på e-post til andre abonnenter og via popups i nettbutikken.

De som meldte seg på lista kunne bli med i trekningen av gavekort om de hjalp oss å spre nyheten.

22:00 på torsdag gikk det ut en e-post til denne ventelista, og før midnatt hadde vi solgt over 10% av høytrykkspylerne vi fikk solgt mellom da og midnatt på fredag.

Remarketing

Fra og med midnatt på torsdag til midnatt på fredag kjørte vi Facebook-annonser. Annonsene vi kjørte mot de som hadde sett giveaway-videoen ga oss den laveste kostnaden per salg, tett etterfulgt av remarketing-annonsene mot de som hadde meldt seg på giveawayen.

Ga svært gode resultater

AVA P90 V6 sto for nesten like mye omsetning på Black Friday som den totale omsetningen 23. november i 2018.

Hva skyldes årets suksess?

Om vi lærte én ting på Black Friday, så er det at suksessen virkelig avhenger av hele teamet! Det var ikke bare én ting som gjorde at salget doblet seg. Tvert i mot var det alles innsats.

Her er noe av det vi har å takke:

  • Mange livestreams og videoer
  • E-postmarkedsføring
  • Bannere i nettbutikken
  • Podcast
  • Messer og popups
  • SMS
  • Push-varsler
  • Early Bird-venteliste
  • Facebook
  • Google Ads
  • Google Display Ads
  • Affiliates
  • Sporty leverandører
  • Produktvalg-quiz
  • Singles Day-stunt
  • Små drypp før selve dagen
  • Popup-påminnelser
  • Andre giveaways
  • Ellers god bruk av eide og leide kanaler
  • Ekstremt bra lager og kundeservice
  • We can do it-kultur

Joakim Bjugn, som er daglig leder i Bilpleiekongen har følgende å si om årets Black Friday:

– Allerede rundt lunsj var jeg megafornøyd med Black Friday-salget! På vegne av alle i Bilpleiekongen kan jeg trygt si at Black Friday knuste alle forventninger. Vi kunne umulig hatt det mer gøy!

Denne artikkelen ble skrevet av Christopher fra INEVO, som har vært Operativ Markedsassistent hos Bilpleiekongen siden i sommer.

Allerede etter første måned var det klart for Joakim at de hadde tatt rett valg:

Når jeg gikk fra hovedansvarlig for digital markedsføring i Bilpleiekongen til daglig leder, hadde jeg plutselig ikke tid til å tukle med annonser og e-post. Vi trengte noen proaktive og selvgående som bare kunne fikse og få til ting. Det fant vi i INEVO. Etter bare en måned har det skjedd masse!

– Joakim Bjugn, daglig leder i Bilpleiekongen



Lurer du på hvordan INEVO jobber?

Les mer her