Hvorfor skal man annonsere i Bing?
1 av 5 bruker Bing
I dag er det 200 millioner enheter som kjører Windows 10. Disse enhetene leveres med Microsoft Edge som standard nettleser med Bing som standard søkemotor. Så mye som 90% av alle Microsoft Edge brukere beholder Bing som standard i sin nettleser.
Lanseringen av Windows 10 har derfor gitt en kraftig økning i antallet brukere av Bing som søkemotor og Bing har i dag en markedsandel på godt over 16% i Norge. Dette tilsvarer nesten at hver 5 person bruker søkemotoren Bing fremfor Google. Dersom man ikke er synlig på Bing betyr dette i teorien at man ignorerer nesten hver 5. person som aktivt viser interesse og søker etter deg og dine tjenester.
Målgruppe og konverteringsrate
Målgruppen som benytter Bing er eldre, har høyere utdanning og gjennomsnittlig inntekt. Tall fra Bing selv viser at en Bing-søker i gjennomonsnittet bruker 23% mer enn en gjennomsnittlig “søker” på tvers av søkemotorene.
Blant våre egne kunder som annonserer på både Bing og Google ser vi også at brukerne fra Bing-annonser virker å ha en større sjanse for å konvertere enn dem som finner butikken gjennom Google-annonser. Trafikken fra Bing-annonsene har faktisk en konverteringsrate som i snitt er 43 % høyere enn den fra Google-trafikken.
Lav konkurranse
Selv om brukerne av Bing handler for mer og har høyere sjanse for å konvertere er de i klart mindretall i forhold til Google. Det er derfor mange som ikke ser verdien i Bing-annonsering. Dette fører til at det er mulig å kjøpe billig og relevant trafikk for dem som griper sjansen. Den lave konkurransen fører til vesentlig billigere klikkpriser for de samme søkeordene som hos Google.
Stemmesøk
Selv om Google har et stort forsprang når det kommer til våre vaner knyttet til skriftlig søk, har de ikke et like stort, naturlig overtak innen stemmesøk. En økning i antall stemmesøk er å forvente i nærmeste fremtid og Bing har her en større finger med i spillet. Microsoft sin egen Cortana er en stor aktør i verdenen av digitale assistenter og benytter selvsagt Bing. I tillegg baserer også Apple’s Siri, Amazon’s Alexa seg på Bing som søkemotor når de besvarer sine stemmesøk.
Les mer om hvordan stemmesøk er relevant for annonsører her
Enkelt å komme i gang
Med unntak av forskjeller i målgruppe og volum er Bing og Google nokså like. Bing Ads tilbyr i dag mange av de samme funksjonene som Google Ads gjør. I tillegg til å speile annonsemulighetene, utvidelser og de fleste innstillinger Google Ads tilbyr, er også Bing tidlig ute med nye og spennende formater. De var eksempelvis først ute med «image extensions» som ligner de «visual sitelinks» som Google nå tester.
Kort oppsummert gjør de mange likhetene mellom Google Ads og Bing Ads det enkelt å komme i gang med annonseringen i Bing dersom du allerede har en godt optimalisert Google Ads-konto. Denne kan nemlig eksporteres fra Google Ads og importeres til Bing Ads slik at du har et godt oppsett å jobbe videre ut fra. Dette krever lite tid og ekstra arbeid og det er derfor lave kostnader knyttet til å utvide annonseringen til Bing når man allerede annonserer i Google.
Trenger du hjelp til å komme i gang med Bing-annonseringen? Ta kontakt med oss!