Hopp til hovedinnholdet
Suksesshistorie

Bullfighter

Med strategisk rådgiving fra INEVO tok Bullfighter digitale markedsandeler og økte nettsalget med 365%. Les mer om hvordan vi jobbet.

Featured

Lesetid: 3 minutter

Kunde: Bullfighter

Bransje: Motorsykkelklær

Hvem er Bullfighter?

Bullfighter er en norsk totalleverandør av MC-klær som, siden sin etablering i 1999, har vokst til å bli Skandinavias største leverandører av CE-godkjent sikkerhetsbekledning til MC-markedet. I tillegg til å selge sine produkter gjennom en rekke forhandlere overalt i landet har Bullfighter egne butikker på Alnabru og Liertoppen. I tillegg har de en solid nettbutikk i stor vekst. 

Ønsket utfall av samarbeid

I likhet med mange andre opplevde Bullfighter i 2020 en naturlig nedgang i salget i sine fysiske butikker. Pandemien satt fart på netthandelen og Bullfighter så for alvor behovet for å også satse mer strategisk digitalt. De ønsket å øke synligheten i søkemotorene og ta digitale markedsandeler.

Suksessfaktorer

Da Bullfighter kontaktet INEVO i desember 2020 ønsket de i første omgang audits av deres aktiviteter på søk. De ønsket å kartlegge konkrete tiltak som kunne sette fart på synlighet og salg gjennom søkemotorene. I tillegg ønsket de hjelp med å komme i gang med annonsering på sosiale medier slik at de kan tette gapet i kundereisen. 

Innsikt i kundereisen

En av de viktigste suksesskriteriene for å lykkes på nett er å forstå den digitale kundereisen. Gjennom nøye analyse fikk vi nyttig innsikt som hjalp oss å kartlegge hvordan Bullfighter sine kunder interagerer med deres merkevare i ulike kanaler frem til et faktisk kjøp. Denne innsikten ga oss informasjon som gjorde det mulig å se forbi det enkelte kjøpet og i større grad fokusere på «det store bildet». Med riktig forståelse av attribusjon og kundereisen kunne vi ta bedre og mer strategiske valg når det kom til kanalmiks og budsjettfordeling gjennom sesongen.

Treffe alle steg av kundereisen i sosiale medier

Utgangspunktet var å dekke kundereisen i sosiale medier med retargeting og hente inn nye kunder. Både Bullfighter og INEVO så mye potensiale i å jobbe mer spesifikt med enkeltprodukter. På denne måten kunne vi pleie både eksisterende og nye kunder med spennende og tilpassede produkter. 

Samtidig ble det gjort grundig arbeid i profilering i sosiale medier med gjennomgående branding i annonser. 

En nøkkelfaktor for at vi sammen har lykkes med å øke salget i sosiale medier er uten tvil annonseringen av rett produkt til riktig tid. Gjennom tett samarbeid og kommunikasjon rundt enkeltprodukter, samt nøye optimalisering, har Bullfighter økt salget fra sosiale medier med 110%.

Økt synlighet og mental tilgjengelighet

I tillegg til strategisk utbygging av konto basert på søkeordsanalyse har vi fokusert på testing av tekster og annonseformater. Den økte relevansen har gjort Bullfighter 82% mer synlig i Google i år sammenlignet med samme periode i fjor. 

En god indikasjon på økt kjennskap og økte markedsandeler kan være å se på Share of Search (SoS). Bullfighter har økt sin SoS med 33% i årets høysesong sammenlignet med samme periode i fjor. Denne økningen indikerer at Bullfighter er godt rigget for økt digital vekst med høy mental tilgjengelighet i sin bransje.

Pleie eksisterende og nye kundeforhold

Kundeklubb og e-post er to viktige kanaler for å pleie kundeforholdet. Bullfighter har fått fart på kundeklubben gjennom vervekampanjer og konkurranser. Det er gjort en spisset målretting for å treffe riktig folk. Insentivet for å melde seg på konkurranser er produkter fra nettbutikken. Dette har sikret Bullfighter leads som er interessert i motorsykkel. Med en fem-dobbling av kundeklubben, kan Bullfighter glede seg over en stor økning i omsetning fra e-postmarkedsføring. 

God e-postmarkedsføring er en av de mest lønnsomme kanalene og derfor har vi også rettet fokus mot nettopp denne kanalen. Hensikten med e-postmarkedsføring har vært å pleie eksisterende kundeforhold, men samtidig få inn nye potensielle kjøpere. 

Konklusjon og tilbakemelding fra kunde

Bullfighter har som følge av økt fokus på synlighet og spisset produktfokus klart å øke omsetningen sin betraktelig. Vi ser en tydelig økning innen både søk, sosiale medier, e-postmarkedsføring og organisk trafikk. Dette er et resultat av tett dialog mellom CEO Bjørn og INEVO. Bjørn har gitt INEVO best mulige rammer for å levere gode resultater.

«Inevo er et team som – gjennom mangfoldig kunnskap om de forskjellige markedsplattformene – har vært med på å øke Bullfighter’s kvalitet på markedsføringen generelt. Vi har opplevd å treffe kunder som vi før ikke har sett i vår kundebase. Markedsføringen som vi har fått gjennom Inevo har vært med på å løfte Bullfighter sitt varemerke of renomme – dette til motsetning av hva jeg har opplevd med andre byråer. Inevo anbefales på det sterkeste»

Bjørn Edsem Høyer, CEO i Bullfighter

Resultatet av samarbeidet er over 200% salgsøkning fra betalt søk, 120% salgsøkning i sosiale medier og fem-dobling av medlemmer i kundeklubben (samt økt omsetning fra e-post). I direkte søk ser vi over 500% økning, organisk ser vi en økning på hele 370%.