Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: Design

Design Sprint: Hvordan EVO Fitness gikk fra idé til prototype på kun fem dager

Hvordan jobber verdens beste med ideutvikling?

Dette er en historie om Design Sprint utviklet av Google Ventures. Google Ventures er Googles investorselskap som bistår bedrifter i forretningsutvikling og innovasjon. Helt siden 2010 har Google Ventures sprintet med bedrifter som Twitter, Nest, Blue Bottle Coffee og Airbnb. Design Sprint er en innovasjonsprosess: Fra idé til ferdig-testet prototype, på kun fem dager. Enkelt forklart er det en snarvei til gode prosjekter. Et sprint-team består av ca. åtte personer, inkludert en beslutningstaker med endelig stemme og en fasilitator som leder prosessen. I løpet av de fem dagene kartlegger man den store utfordringen og målet, tegner løsninger, beslutter, prototyper og tester på reelle brukere. Høres det for godt ut til å være sant? Da bør du definitivt lese videre.

Enkelt forklart er det en snarvei til gode prosjekter

Bakgrunnhistorien til EVO

Som aktør i treningssenterbransjen må du holde tritt med teknologi og differensiere deg fra konkurrenter for å opparbeide en lojal kundeskare. Da EVO startet opp i 2010 ble senteret omtalt som et «disruptivt treningssenter». Medlemmene administrerte alt som angikk medlemskap digitalt og EVO var den eneste treningsenterkjeden uten menneskelige resepsjonister. I dag er EVO Norges tredje største treningssenterkjede, med 34 sentre i Norge, i tillegg til flere sentre gjennom partnere i Finland, Østerrike og Sveits.

EVO Fitness fikk for første gang høre om Sprint-prosessen på et seminar juni 2016, i regi av INEVO og Enonic. Vi ønsket å fortelle eksisterende og fremtidige kunder om hvordan de kan drive kontinuerlig nyskaping – og samtidig gjøre det effektivt. EVO fikk blod på tann og det varte ikke lenge før vi begge hadde rensket kalenderen og holdt av første uken i september for en Sprint.

Få svar på viktige spørsmål på kun 5 dager

Etter en hektisk, men produktiv uke satt vi igjen med en reell prototype. Vi hadde bevist at trylleformularen fra et av verdens største selskaper faktisk fungerte. I tillegg hadde vi lært enda mer om administrering av tidsbruk, team-sammensetning, og hvordan holde energien oppe i en tøff uke med sketching, beslutningstaking og prototyping.

I tre år hadde EVO forsøkt å besvare det store spørsmålet:

  1. Trenger EVO en app?
  2. Hvis ja, hvilke problemer skal den løse for medlemmene?

Den eksisterende kodebrikken for å komme seg inn og ut av senterne hadde i lengre tid skapt komplikasjoner – både med hensyn til tidsbruk og kostnader. Ved å gjøre rede for EVOs visjon og utfordringer, samt ved å skissere et kundeorientert kart, kom vi frem til det langsiktige målet for Sprinten:

  • Få flere medlemmer som blir i EVO, gjennom en app som brukes av alle.

Deretter så vi på risiko og utfordringer knyttet til målet, og omformulerte dem til muligheter:

  • Hvordan kan vi begrense omfanget?
  • Hvordan kan vi lage appen enkel nok?
  • Hvordan kan vi kontinuerlig forbedre den?
  • Hvordan kan vi gjøre våre medlemmers hverdag enklere?

Lightning demos: Eksisterende tjenester til inspirasjon, før teamet tok fatt på skissering av ideer og endelige løsninger.

Det optimale Sprint-teamet

Jeg fikk æren og utfordringen med å være fasilitator, mens administrerende direktør, Morten Hellevang, var beslutningstakeren. Sprintteamet besto totalt av åtte medlemmer: Administrerende direktør, et styremedlem, IT-sjef, Produkt og HR-direktør, Kundeserviceansvarlig og PT, markedssjef, inkludert to rådgivere fra INEVO. Teamet hadde evner og kompetanse fra ulike divisjoner som utfylte hverandre godt. IT-sjefen kunne for eksempel besvare spørsmål knyttet til det tekniske, kundeserviceansvarlig var på mange måter en talskvinne for EVOs medlemmer, mens Produkt og HR-ansvarlig hadde en dypere forståelse for hva som skjer på operativt nivå i organisasjonen. Det varte ikke lenge før diskusjonene fikk bein å gå på. Det var ingen tvil om at engasjementet i teamet var særdeles sterkt. Mye tilsa at teamsammensetningen i dette tilfellet var perfekt for en Sprint.

Teamet diskuterer imellom mandagens «ekspert»-intervjuer. Fra venstre: Eivind Bodding (EVO-medlem og «ekspert»), Kjersti Berg (Marketing Manager), Geir Gluckstad (CTO), Even Ødegår (Rådgiver i INEVO), Karl Philip Lund (Styremedlem), Henning Hold (Produkt og HR-ansvarlig), Anette Lyngbø (Kundeservice-ansvarlig og PT) og Morten Hellevang (administrerende direktør)

Teamet

De beste prototyper med Keynote

Den endelige prototypen ble utarbeidet i Keynote, med såkalt goldilocks quality: Den gyldne middelvei mellom det ekte og det imiterte. Appen hadde to hovedfunksjoner: Å låse opp døren på treningssenteret og bestille time med personlig trener. Appen ga medlemmene en QR-kode for å scanne seg inn på senteret. Etter endt trening kunne de igjen scanne seg ut av senteret, før de så fikk opp en komplett oversikt over tidligere trening.

Skjermbilder av prototypen.

Skjermbilder av prototypen.

Du får svar på viktige spørsmål på kun 5 dager

Spenning og nysgjerrighet preget fredagen. Alle var spente på å se om prototypen virkelig appellerte til brukerne. I løpet av uken rekrutterte vi fem forbrukere: Tre EVO-medlemmer, en personlig trener og et medlem fra en annen treningssenterkjede. Intervjueren og intervjuobjektet satt i et eget rom, mens resten av Sprint-teamet fulgte ivrig med via livestream, mens de noterte viktig atferd de la merke til. Klokken 16.00 oppsummerte vi intervjuene og kunne etterhvert kartlegge mønstre fra brukeratferden. Det viste seg at samtlige foretrakk QR-kode på mobil istedenfor kodebrikken. I tillegg var de svært positive til bookingsystemet knyttet til personlig trener. De fant lett frem til en personlig trener som passet deres behov. Ved å benytte appen til å komme seg inn og ut av sentret, ble alle medlemmene nødt til å ta i bruk appen i større eller mindre grad. Dette var en smart måte å gjøre medlemmenes EVO-hverdag enklere på, og samtidig samle dem i et økosystem for trening.

Raskere fremdrift i viktige prosjekter

Etter en effektiv og produktiv uke hadde vi virkelig fått opp kondisen. Brukertestene ga oss klarsignal på at vi kunne ta fatt på applikasjonsutviklingen. Første steg var å finne den rette utvikleren som kunne utvikle appen.

Oppsummert var Evo-Sprinten en suksess! Vi holdt oss slavisk til skjemaet, satt et realistisk mål og passet på å holde alle informert om hva som skulle skje til enhver tid. Teamsammensetningen og grad av engasjement viste seg å være nøkkelen til suksess. Lytting var også en kritisk faktor – noe et lite team gjør det svært ideelt for. Alle fikk si sine meninger og var bevisste hverandres roller på Sprint-teamet.

Sprint-suksessen var begynnelsen på en ny historie for både INEVO og EVO. Når appen kan tas i bruk, vil Evo naturligvis få mange tilbakemeldinger og behov for forbedring. Det vil garantert komme hindre på veien, men takket være GV Sprint kan EVO holde tritt med posisjonen som «disruptivt treningssenter»

Du kan du lese mer om GV Design Sprint her eller lese boken av Jake Knapp.

Dette innlegget ble opprinnelig publisert på Stammen.no og er skrevet av Hanne Birgitte Arntsen.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.