Cathrine Andrea Knutsen16.08.2018
Gjenbruk
Noe av det første jeg ville tenkt på er hva som er brukt tidligere. Kunden/bedriften har som oftest alltid et visuelt uttrykk de har brukt tid på å lage fra før. Bruk deres eksisterende fonter, farger og bildebruk. Gjenbruk og gjenkjennelse er viktig for enhver bedrift. Alle disse tingene sammen vil gjøre det enklere for en bruker å kjenne seg igjen og føle seg trygg. Det er også lurt å tenke på høyoppløselige bilder, illustrasjoner og logoer for å få et mer profesjonelt uttrykk.
Plass
White Space er luften mellom elementer i et design. Mange er redde for luft i et oppsett, hvor man føler at plassen ikke blir brukt. Men, tenk på fokuset du setter på de elementene du har. Spesielt i et markedsføringsperspektiv er det viktig å være konkret og rett på sak. Budskapet er viktigst, ikke pynten. Bruker du mye bilder, bør de ha en betydning. Ikke bruk bilder som ikke har noe å si om budskapet. Som det sies; Det enkle er ofte det beste!
Størrelseskontrast
Visuelt hierarki er et enkelt sett med prinsipper som hjelper deg å strukturere visuell informasjon til et oppsett. Visuelt hierarki påvirker rekkefølgen menneskets øye oppfatter. Objekter med høyest kontrast til omgivelsene blir sett først.
6 enkle prinsipper å tenke på:
Hjelper øyet å ha noe å følge
Hjelper å signalisere viktigheten av hvert element
Drar oppmerksomheten til og fra et element
White Space er luften mellom elementer i et design
Lag en sterk palett med noen basefarger
Test
Det er viktig å gå gjennom små tester på veien til et bra oppsett. Det finnes raske og enkle 5-sekunders tester som kan gjøres. Her kan du stille de enkleste spørsmålene for å få akkurat de svarene du ønsker;
- Hva ser du?
- Hva er budskapet?
- Hvem er avsender?
Ikke overdriv med design-oppsett, farger og fonter. Minimer jobben for deg og mottakeren ved å vise hva du egentlig ønsker uten all pynten.