Digitale designtips for ikke-designere!

I dag er du veldig heldig! Det finnes ferdige maler og oppsett for design du kan følge til punkt og prikke, som gjør at ting vil se ganske greit ut visuelt. Jeg har likevel et par tips du bør tenke på når du lager visuelt oppsett for for eksempel; landingsside, nyhetsbrev, spørreskjemaer, enkle nettsider ol.

 

Gjenbruk

Noe av det første jeg ville tenkt på er hva som er brukt tidligere. Kunden/bedriften har som oftest alltid et visuelt uttrykk de har brukt tid på å lage fra før. Bruk deres eksisterende fonter, farger og bildebruk. Gjenbruk og gjenkjennelse er viktig for enhver bedrift. Alle disse tingene sammen vil gjøre det enklere for en bruker å kjenne seg igjen og føle seg trygg. Det er også lurt å tenke på høyoppløselige bilder, illustrasjoner og logoer for å få et mer profesjonelt uttrykk.

 

Plass

White Space er luften mellom elementer i et design. Mange er redde for luft i et oppsett, hvor man føler at plassen ikke blir brukt. Men, tenk på fokuset du setter på de elementene du har. Spesielt i et markedsføringsperspektiv er det viktig å være konkret og rett på sak. Budskapet er viktigst, ikke pynten. Bruker du mye bilder, bør de ha en betydning. Ikke bruk bilder som ikke har noe å si om budskapet. Som det sies; Det enkle er ofte det beste!

 

Størrelseskontrast

Visuelt hierarki er et enkelt sett med prinsipper som hjelper deg å strukturere visuell informasjon til et oppsett. Visuelt hierarki påvirker rekkefølgen menneskets øye oppfatter. Objekter med høyest kontrast til omgivelsene blir sett først.

6 enkle prinsipper å tenke på:

Hjelper øyet å ha noe å følge

Hjelper å signalisere viktigheten av hvert element

Drar oppmerksomheten til og fra et element

White Space er luften mellom elementer i et design

Lag en sterk palett med noen basefarger

 

 

Test

Det er viktig å gå gjennom små tester på veien til et bra oppsett. Det finnes raske og enkle 5-sekunders tester som kan gjøres. Her kan du stille de enkleste spørsmålene for å få akkurat de svarene du ønsker;

  • Hva ser du?
  • Hva er budskapet?
  • Hvem er avsender?

Ikke overdriv med design-oppsett, farger og fonter. Minimer jobben for deg og mottakeren ved å vise hva du egentlig ønsker uten all pynten.

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *