Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Blogg: Design

Digitale designtips for ikke-designere!

Gjenbruk

Noe av det første jeg ville tenkt på er hva som er brukt tidligere. Kunden/bedriften har som oftest alltid et visuelt uttrykk de har brukt tid på å lage fra før. Bruk deres eksisterende fonter, farger og bildebruk. Gjenbruk og gjenkjennelse er viktig for enhver bedrift. Alle disse tingene sammen vil gjøre det enklere for en bruker å kjenne seg igjen og føle seg trygg. Det er også lurt å tenke på høyoppløselige bilder, illustrasjoner og logoer for å få et mer profesjonelt uttrykk.

Plass

White Space er luften mellom elementer i et design. Mange er redde for luft i et oppsett, hvor man føler at plassen ikke blir brukt. Men, tenk på fokuset du setter på de elementene du har. Spesielt i et markedsføringsperspektiv er det viktig å være konkret og rett på sak. Budskapet er viktigst, ikke pynten. Bruker du mye bilder, bør de ha en betydning. Ikke bruk bilder som ikke har noe å si om budskapet. Som det sies; Det enkle er ofte det beste!

Størrelseskontrast

Visuelt hierarki er et enkelt sett med prinsipper som hjelper deg å strukturere visuell informasjon til et oppsett. Visuelt hierarki påvirker rekkefølgen menneskets øye oppfatter. Objekter med høyest kontrast til omgivelsene blir sett først.

6 enkle prinsipper å tenke på:

Hjelper øyet å ha noe å følge

Hjelper å signalisere viktigheten av hvert element

Drar oppmerksomheten til og fra et element

White Space er luften mellom elementer i et design

Lag en sterk palett med noen basefarger

Test

Det er viktig å gå gjennom små tester på veien til et bra oppsett. Det finnes raske og enkle 5-sekunders tester som kan gjøres. Her kan du stille de enkleste spørsmålene for å få akkurat de svarene du ønsker;

  • Hva ser du?
  • Hva er budskapet?
  • Hvem er avsender?

Ikke overdriv med design-oppsett, farger og fonter. Minimer jobben for deg og mottakeren ved å vise hva du egentlig ønsker uten all pynten.