Hopp til hovedinnholdet

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Digital strategi er en strategisk plan laget for å oppnå spesifikke mål gjennom et digitalt medium. I dette innlegget forteller vi hvordan du kan gå frem for å lage en god digital strategi med fokus på søkemotormarkedsføring, som hjelper deg å bruke tid og ressurser effektivt.

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Hvorfor er digital strategi viktig?

En strategi kan defineres som en angivelse av de tiltakene og den ressursfordelingen som er nødvendig for å nå et mål. Det hele handler om å sette riktige mål, legge planer og prioritere tiltak.

Når vi snakker om en digital strategi, vil fokuset naturligvis være på de digitale kanalene.

Først og fremst må du være klar over hva du ønsker å oppnå. Les om hvordan du setter gode mål her.

Neste steg er å forstå hvor mye du allerede har oppnådd. Naturligvis vil det oppstå et gap. For å best mulig kunne tette gapet, må du velge riktige digitale tiltak. 

Se også denne videoen for en god forklaring av begrepet digital strategi.

Hvilket problem skal vi løse for vår bedrift?

Tenk over hva du vil løse:

  • Mer oppmerksomhet, mer fysisk trafikk til butikkene ?
  • Vil du starte en ny virksomhet eller gjøre rebranding?
  • Få direkte konverteringer?
  • Drive engasjement?

Først når du har kartlagt hvilke problemer som må løses, kan du begynne å implementere den rette strategien i de riktige kanalene. I dette innlegget vil fokuset være på søkemotorer som kanal. 

Tips 1 – Avdekk intensjonen bak søket

Ifølge Yoast er søkeintensjon (eller brukerintensjon) et begrep som brukes for å beskrive formålet med et online søk.

Det finnes ofte en grunn til at noen gjør et spesifikt søk. Søker noen fordi de har et spørsmål og ønsker svar? Ønsker de å besøke et spesifikt nettsted? Eller søker de fordi de vil kjøpe noe? Mange av disse forskjellige typer søk utgjør deler av en kundereise.

Fokuser på hva publikum leter etter, og bygg naturlig innhold rundt disse temaene. Du kan bruke forskjellige verktøy til å finne ut av hva folk leter etter.

Det også viktig å fokusere på aktuelt innhold i stedet for spesifikke søkeordstema, da trenden for blant annet stemmesøk er stigende.

Analyser hvilke spørsmål dine kunder har om din bedrift, beliggenhet eller destinasjon. Disse spørsmålene fanger både tale- og vanlige søk.

Bygg sider og innhold rundt disse spørsmålene, da de er svært relevante for din bruker. Sørg for å gi svar som er informative og hjelper deg med å løse kundens problem. Søkeord er fremdeles viktig, men bør ikke være det eneste fokuset for innholdet ditt.

Har du markedsføringsmidler som kan dekke dine kundebehov? Hvis ikke, begynn å lage dem.

Markedsføringsmidler tilpasses ofte innhold og kan være presentasjoner, brosjyrer, e-postkampanjer og andre reklameartikler som brukes til å markedsføre produkter eller tjenester.

Midler kan være:

  • E- bøker
  • Blogginnlegg
  • Guider
  • Apper
  • Videoer / YouTube
  • Bilder
  • Sosiale / Mix-media-innlegg

Tips 2 – Tilpass digitale elementer etter innholdsstrategi.

Se på hele ditt sett med elementer gjennom kundens øye. Disse må samsvare med hvilken type innhold kundene faktisk trenger.

Tips 3 – Fokuser på gjenstander

Ifølge Google kan en gjenstand defineres som en ting eller et konsept som er entall, unikt, godt definer og kan skilles fra andre gjenstander.

Det er viktig å forstå at en gjenstand trenger nødvendigvis ikke å være et fysisk objekt. Det kan også være en farge, en dato, en idé eller noe annet.

Google bruker også gjenstander for å ta beslutninger, og det er viktig å utnytte dem. For eksempel driver skjemaer på banknettsteder online produktsalg. En bank er ikke bare en finansinstitusjon. Den har forskjellige økonomiske produkter hvor hver av disse har forskjellige gjenstander.

Når vi vet denne informasjonen, kan vi justere våre skjema. Ifølge Search Engine Journal kan en enkel tilpasning føre til 20-30% økning i den organiske trafikken din.

Hentet fra Search Engine Journal

Les mer om gjenstander i denne artikkelen fra Search Engine Journal.

Tips 4 – Integrer vanlige spørsmål på flere plattformer.

Det finnes løsninger som støtter det skiftende landskapet i søk hvor flere og flere forbrukere søker ved hjelp av personlige assistent-enheter.

Ifølge Search Engine Journal tilbyr for eksempel Milestone en plattform for bedrifter hvor man kan tilpasse alle FAQ for stemmesøk. Termene kan hentes fra Google, Bing, Yelp og SEMrush.

Milestone sin plattform gir et praktisk dashbord for å lage spørsmål og administrere svarene. Det gir mulighet for samarbeid.

Tips 5 – Streb etter å ha den best mulige brukeropplevelsen.

Du trenger å blande alle kanaler for å virkelig samhandle med brukeren. Nettsiden din bør score høyt på blant annet:

  • Autoritet
  • Teknisk SEO
  • Relevans
  • Hastighet
  • Clickability

Optimaliser også med å inkludere skjemaer og videoer.

Tenk på hastighet. Evaluer din nettside med Think with Google verktøy.

Hastighethentet fra Search Engine Journal

Tips 6 – Ha en helhetlig strategi på tvers av alle kanaler.

I 2020 må vi lage en helhetlig digital strategi for å tilpasse bedriftens mål til SERP.

Du må bestemme effekten du skal måle før du bestemmer kanalen.

Hentet fra Search Engine Journal

Trenger du hjelp med din digitale strategi i 2020? Ta kontakt for en uforpliktende prat. Sammen finner vi en løsning på dine digitale utfordringer.


Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å lage din digitale strategi. her

Hva koster en digital markedsfører?

Hva koster en digital markedsfører?

Hva koster en digital markedsfører? Karl Philip Lund
Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook
FacebookSoMe

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook Karoline Thon
Taper du penger på måten du setter markedsbudsjettet ditt?

Taper du penger på måten du setter markedsbudsjettet ditt?

Taper du penger på måten du setter markedsbudsjettet ditt? Hannah Lindelien