Tilbake til blogg
Netthandelsblogg: Bedrift
Hvordan vi har fått 4400 markedsførere til å abonnere på et nyhetsbrev
22 mars 2022 sendte vi den første utgaven av “EFFEKT” til 303 abonnenter. Det har nå gått et år og utsendelse nr. 52 gikk ut til rett over 4400 abonnenter som består av alt fra markedssjefer i noen av Norges største selskaper til markedsføringsstudenter til gründerspirer som forsøker å få sin første kunde.
I dette innlegget vil du lære hva vi har lært på veien, hva det har kostet oss og selvfølgelig hvilke resultater det har gitt.
La oss spole tilbake til start.
I januar 2022 flyttet vi hele INEVO kontoret til Gran Canaria en uke. Da vi bestilte turen var det for å feire at covid var over, men akkurat der var vi nok litt tidlig ute.
Det var på Gran Canaria vi bestemte oss for å lansere et nytt nyhetsbrev. Nyhetsbrev i seg selv var ikke noe som var nytt for oss. I 2017 startet vi SEO nyhetsbrevet, som var et ukentlig nyhetsbrev om alt som hadde med søkemotoroptimalisering å gjøre - vi sendte ut over 160 utgaver av det. Vi hadde også startet opp et nyhetsbrev for Google Ads og et for sosiale medier.
Planen ble å legge disse på hyllen for å fokusere våre krefter på å lage det beste og eneste nyhetsbrevet du trengte å lese for å holde deg oppdatert på digital markedsføring.
For å løse oppgaven bestemte vi oss for å bli vår egen kunde. I dag har 24 norske bedrifter en “Operativ Markedassistent” (OMA) fra INEVO som er en del av deres markedsavdeling og er en digital markedsfører med et av Norges beste fagmiljø på 30 personer i ryggen.
Markus Wachek Johnsen fikk ansvar for gjennomføringen med støtte av andre i INEVO på blant annet strategi og design. Neste steg var å finne ut hva det skulle kalles - for alle var enig om at INEVO Nyhetsbrev ikke ville fungere.
Etter noen runder frem og tilbake landet vi på navnet “EFFEKT” (for det er jo det vi alle vil ha ut av markedsføringen). Målet med prosjektet er å gjøre flere bedrifter bevisst på INEVO - slik at den dagen behovet oppstår så skal de huske oss.
EFFEKT skal være konsist, inneholde de viktigste oppdateringene og du skal ikke trenge å klikke deg ut av nyhetsbrevet for å få med deg det viktigste. Etter et par uker med forarbeid landet vi på et format for nyhetsbrevet bestående av 4 spalter:
- 2-4 hovedsaker - en oppsummering av det mest interessante vi har lest gjennom uken.
- 1 sak fra vårt eget fagmiljø - viser frem vår egen ekspertise og refleksjon rundt temaer, gjerne blogginnlegg eller LinkedIn-innlegg fra ansatte.
- 5 fra internett - andre oppdateringer og nyheter det er verdt å få med seg.
- Ukens anbefaling - podcast-episoder, webinar, bøker, filmer, Chrome-extensions m.m.
Hvordan vi har fått 4400 markedsførere til å abonnere
De første 303 abonnentene kom primært fra de tidligere nyhetsbrevene våre. Vi bestemte oss for å ikke bruke de gamle listene, men tipse de som var påmeldt om at nyhetsbrevet de var påmeldt skulle avvikles og erstattes av EFFEKT. Vi annonserte også litt på Instagram og FB og organiske poster på et par av INEVOs ansattes LinkedIn profiler.
Planen for videre vekst var basert på at vi skulle klare å generere word of mouth og tiltrekke oss oppmerksomhet med faglig innlegg på LinkedIn. Det funket ikke spesielt bra. Her er et par eksempler på innlegg som genererte en del påmeldinger:
Poster som innholdt orginalt innhold med en form for "tease" av resultater funket best.
Men de fleste av innleggene ga kun 5-10 påmeldinger.
Ikke så rart, men veksten skyter i været når vi fokuserer på annonsering.
Som du kan se på grafen over er det ganske tydelig når vi startet å legge fokus på annonseringen og resultatene det ga. Mot slutten av høsten 2022 la vi på en spørreundersøkelse på “Takk”-siden til de som har meldt seg på. Her ønsket vi å finne ut av hvor de har hørt om oss.
Godt over 800 personer har svart. Det tilsvarer nesten 1 av 3 påmeldte i perioden. De fleste har hørt om oss via Instagram eller Tiktok. Her er det kun annonsering vi har gjort, så veldig gøy å se at det fungerer som forventet. Kanskje litt overraskende er det hvor bra Tiktok faktisk har fungert for oss (og ja.. Vi har sjekket, de påmeldte her har minst like høy kvalitet som de andre kanalene).
Det at 15% av de påmeldte kommer fra anbefalinger fra venner og kollegaer er også gøy. Det er også noe vi ofte ser. Det kommer gjerne en påmelding fra en bedrift og et par uker etterpå faller det inn 2-5 påmeldinger til fra samme firma. Det tar vi som et tegn på at kvaliteten er god nok!
I hele perioden har vi vært opptatt av å teste blant annet hvilket budskap som fungerer best og hvilken kanal som gir oss flest påmeldinger til best pris. Resultatene fra flere av disse testene er også delt med abonnentene på EFFEKT.
Her er noen eksempler på annonser vi har kjørt:
Effekten av EFFEKT
Da vi startet prosjektet bestemte vi oss for å ikke evaluere resultatene før tidligst etter et år og holde det gående hver eneste uke. Her er noe av det vi har oppnådd enn så lenge:
- 4400 markedsførere påmeldt
- 52 utgaver sendt (ingen pauser, selv ikke i ferier)
- E-handelsdagen 2022: 4 billetter solgt
- E-handelsdagen 2023: 7 billetter solgt (enn så lenge)
- En operativ markedsassistent avtale til 55k per måned
- Påmeldinger til kurs vi har vært kursholdere på
- Kvalifiserte søkere på stillinger vi utlyst i nyhetsbrevet
- Eksisterende kunder ønsker å diskutere det som skrives om i EFFEKT
- Flere i INEVO er ennå mer oppdatert på hva som skjer
- Omtale av EFFEKT og INEVO i podcaster, blogger, nyhetsbrev og på sosiale medier
Vi har ikke konkrete mål på det, men vet også at EFFEKT har bidratt til å løfte INEVOs synlighet i bransjen og at vi nå er blant leverandørene som blir vurdert hos mange flere bedrifter enn tidligere.
Hva har EFFEKT kostet
It takes money to make money. Nyhetsbrev blir ofte sett på som gratis eller nesten gratis - men noen kostnader er det jo!
Her kan du se kostnadene vi har hatt med EFFEKT det siste året:
- Ca 350k i arbeidskostnader (mer om du tar med potensiell tapt inntekt)
- Ca 100k i annonsering
- Ca 15k Mailchimp lisens
- 4x billetter til E-handelsdagen 2023
Så vi lander på +/- 500.000 som er investert i prosjektet.
Veien videre
Som du har sett er det et prosjekt som koster oss en del og krever mye energi. På den andre siden har det vært et av de mest motiverende interne prosjektene vi har kjørt på lenge og vi har klart å gå i null det første året. Internt har vi troen på at det kun kan gå oppover herfra. Vi har fremdeles ståltro på prosjektet og satser på videre.
Den største utfordringen i år to vil være den samme som i år en. Sikre at vi har god kontinuitet og klarer å sende ut hver eneste uke.
Markus Wachek Johnsen har vært den som har sikret det for oss i hele 2022. Til sommeren drar han til Portugal for å ta en master. Det betyr at vi er nødt til å finne en ny person internt til å ta ansvar for gjennomføringen og det er vi sikker på at vi får til. Med godt dokumenterte rutiner skal det gå bra.
Det mest spennende i 2023 blir å eksperimentere med nye måter å spre det glade budskap om EFFEKT på. Vi har noen interessante ideer rundt viralitet som vi vil teste ut. Mer om hvordan det går kan dere lese i EFFEKT senere i år.
Om du ikke allerede abonnerer på EFFEKT kan du gjøre det her.