Hopp til hovedinnholdet

Fokuser på det som ikke endrer seg!

Hvordan skal bedrifter planlegge i et landskap der teknologien utvikles raskt, mens menneskers atferd endres sakte? Her er mitt svar!

Fokuser på det som ikke endrer seg!

Den teknologiske utviklingen går lynraskt, mens atferden til mennesker endres tregt. I 1999 handlet jeg varer på nett for første gang (HomeGrocer). Opplevelsen var fantastisk og ekspertene spådde at matvarer på nett ville ta helt av! Jeg fikk til og med blomster i første leveranse!

Spol frem til 2020. Idag er det fortsatt kun 13% av nordmenn som handler matvarer på nett (antagelig litt mer nå som følge av Corona). Hvordan skal bedrifter planlegge i et landskap der teknologien utvikles raskt, mens menneskers atferd endres sakte? Her er mitt svar!

Fokuser på det som ikke endrer seg

Det vil alltid utvikles ny og spennende teknologi og det lønner seg å følge med slik at man kan dra nytte av fordelene så tidlig som mulig. Man må samtidig være varsom da ny teknologi kan føre til at man mister fokus. Istedenfor å fokusere på alt det nye, så bør man fokusere på de tingene som IKKE endrer seg. Her er noen eksempler:

  • Rask levering – Folk vil alltid være opptatt av å få varer og tjenester levert raskt.
  • Gode betingelser – Folk vil alltid være opptatt av betingelsene(Returbetingelser, support, gratis frakt, m.m)
  • Stort utvalg – Folk vil gjerne ha oversikt over alle alternativene på et sted (men husk på Paradox of choice)
  • God service – God service går aldri av moten. Folk ønsker god og løsningsorientert kundeservice.
  • Stabilitet – Stabilitet og driftssikkerhet går aldri av mote
  • Enkelhet – Gjør det enklere for kunden din på alle måter (gjennom godt interaksjonsdesign og smarte prosesser)
  • Hastighet – Folk vil alltid ønske rask respons – enten det er på nett eller i butikk.
  • Vær tilstede – Å være tilstede går aldri av moten. Vær tilstede for kundene dine der kundene dine befinner seg(I butikk, på telefon, chat, facebook, etc)

Verdens ledende nettbutikk fokuserer på rask(og gratis) levering, stort utvalg, fleksible returbetingelser og rimelig priser. Dette er ting som det alltid vil være høy etterspørsel etter. Japanske bilprodusenter satser på driftssikkerhet, gode priser og enkelt drift. Folk ville ha disse tingene for 30 år siden og det samme gjelder fortsatt. På nett vil mange prinsipper gjelde også om 10 år. Dette gjelder bl.a. hastighet, enkelhet og god brukervennlighet. Ingen kommer noen gang til å be om tregere, mer komplekse og mindre brukervennlige webløsninger(tatt fra Rework av 37signals).

Min konklusjon

Selvfølgelig skal man planlegge, men hvis du ønsker å lykkes så bør du ikke legge altfor mye tid i detaljerte planer på over 12-18 måneder. Bruk heller tiden på følgende:

  1. Følg med på, og test nye ting i markedet
  2. Velg en retning og implementere som et helvete
  3. og til slutt: Fokuser på ting som ikke endrer seg!

Hva koster en digital markedsfører?

Hva koster en digital markedsfører?

Hva koster en digital markedsfører? Karl Philip Lund
Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook
FacebookSoMe

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook

Hvordan øke salget med always on annonser på Facebook Karoline Thon
Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring

Digital strategi – strategisk bruk av søkemotormarkedsføring Katerina Sharapova