Hopp til hovedinnholdet
SEO

Den ultimate guiden til Google My Business

Ønsker du å oppnå synlighet lokalt når noen søker etter bedriften din er det en ting alle som jobber med søkemotoroptimalisering vil peke på: Google My Business.

I dette innlegget vil du lære mer om hva Google My Business er, hvordan du kommer i gang og hvordan du kan maksimere din synlighet ved å optimalisere listingen din.

Den ultimate guiden til Google My Business

Hva er Google My Business? 

Google My Business, ofte forkortet til GMB, er et gratis verktøy fra Google som gjør det mulig for eiere av fysiske lokasjoner (en butikk, en restaurant eller kurssenter) å ta eierskap over egen merkevare og lokasjon i Google. Dette betyr at du i større grad kan styre og optimalisere informasjonen som er tilgjengelig om din bedrift i Google sine søkeresultater og i Google Maps. 

Søk etter italienske resturanter i Google Maps

 

Hvordan komme i gang med Google My Business?

Kanskje har du allerede en Google My Business listing? Det får du i alle fall raskt bekreftet dersom du gjør et Google-søk på egen bedrift. Finnes det allerede en listing for din bedrift kan du klikke på “Own this business?” for så å videre følge stegene som gjør deg til eier av lokasjonen.

Claim this business på Google My Business listing

Finnes det derimot ingen listing for bedriften din bør du lage en! Da kan du besøke Google My Business for å registrere en ny lokasjon. Her fyller du inn den viktigste informasjonen om din bedrift som navn, adresse, telefonnummer, nettsted osv. 

Sørg for at du velger den mest relevante kategorien for din bedrift da denne informasjonen vil ha potensielt stor påvirkning på hvilke søk din bedrift dukker opp på! 

Verifiser bedriften din

Når du har opprettet en listing for bedriften din må du verifisere at du faktisk er eieren av denne bedriften. Før du har gjort dette kommer ikke bedriften din eller noen av endringene du gjør i listingen til å dukke opp i søkeresultatene. 

For å verifisere lokasjonen din må Google sende deg en kode som du igjen må bekrefte tilbake. Det finnes flere måter å gjøre dette på. Blant annet ved at de oppgir koden over telefon eller epost. For nye listinger kan man derimot få koden i posten til adressen man har registrert bedriften på. Denne kommer vanligvis innen 1-2 uker.  

Når du har bekreftet koden er bedriften din verifisert og du kan begynne å optimalisere den og få innsyn i brukerdata fra de som har interagert med listingen din i søkeresultatene og google maps.

Publiser og optimaliser din Google My Business listing

Jo mer relevant informasjon du kan tilby både Google og de potensielle kundene dine, jo bedre! Google ønsker alltid å tilby det mest relevante søkeresultatet til brukerne av søkemotoren sin og utfyllende informasjon og relevans vil derfor belønnes. 

Inkluder viktige søkeord 

Vi har allerede understreket hvor viktig det er at du velger den riktige kategorien for bedriften din og hvordan dette kan påvirke lokasjonens rangeringer. En annen viktig faktor er hva du skriver om bedriften din i beskrivelsesfeltet du fyller ut. Legg gjerne informasjon fra en søkeordsanalyse til grunn for hvordan du utformer teksten. Ha i bakhodet hva dine potensielle kunder søker etter når de bør få din bedrift som et alternativ i Google. 

Åpningstider

Å fylle inn åpningstider i Google My Business er essensielt. Listingen din vil ofte rangere når folk søker etter nettopp dette – når kan de egentlig besøke bedriften din? 

Et viktig poeng er dermed at du også husker å oppdatere disse åpningstidene etterhvert som de endrer seg. Holder dere stengt på røde dager eller har reduserte åpningstider i sommermånedene? Oppdater med spesielle åpningstider.

Bilder i Google My Business

Usikker på om du skal bruke tid på å ta utfyllende bilder av bedriften din? Svaret er ja! Lokasjoner med gode bilder får 42% flere spørsmål om veibeskrivelse i Google Maps og 35% flere klikk til nettsiden sin. 

Det er et bredt utvalg av kategorier du  kan laste opp bilder i:

Typer av bilder på Google My Business listings

De viktigste bildene er selvsagt logo og cover photo, men det anbefales å inkludere så mange relevante bilder som mulig. Har du en restaurant bør minimum være å legge ved bilder av interiør, eksteriør og utvalgte retter fra menyen. Er lokasjonen din et konsulentfirma er kanskje kategoriene “at work” og “team” vel så viktig å prioritere. 

Sjekkliste for best mulig bilder i Google My Business:

  • Formatet må være JPG eller PNG.
  • Størrelsen må være mellom 10 KB og 5 MB.
  • Minimum oppløsning må være 720 x 720 px.
  • Følg alltid SEO best practices når du laster opp bilder. Unngå å kalle bildene IMG_9567, men heller “pizza capricciosa”

Utm-tag trafikken din

Når du legger inn en link til nettstedet ditt fra Google My Business bør du alltid huske å UTM-tagge linken. Da sikrer du at du kan skille ut denne trafikken i Google Analytics i ettertid. Har du flere lokasjoner bør du merke disse slik at du kan vurdere trafikken fra hver av dem.

Få tilbakemeldinger fra kundene dine

Gode tilbakemeldinger fra kundene dine kan hjelpe deg å rangere høyere i søkeresultatene. Derfor bør du oppfordre kunder og besøkende på lokasjonen din til å legge igjen en review for din Google My Business listing. Dette kan eksempelvis gjøres ved hjelp av en egen link. Har du e-posten til kundene dine som har besøkt den fysiske lokasjonen din? Hvorfor ikke be dem om å legge igjen en tilbakemelding. 

Dersom du er usikker på om det er verdt tiden din å be om tilbakemeldinger er svaret ganske klart. Undersøkelser gjennomført av BrightLocal viser at 97% av forbrukere leste anbefalinger på nett for fysiske bedrifter i 2017 og at 85% av dem vektlegger disse anbefalingene like mye som en personlig anbefaling fra en venn. Dessuten viser undersøkelsen at flertallet legger igjen en tilbakemelding dersom de blir bedt om det:

BrightLocal Google My Business statistikk

Et annet viktig poeng når det kommer til tilbakemeldinger fra kunder er å besvare dem. 25% av lokasjonene i Google har spørsmål. Ikke la dem stå ubesvart eller risikere at andre kunder besvarer dem med potensiell feilinformasjon. Kommuniser med kundene dine; takk for skryt, svar på spørsmål og ikke minst; besvar også negative tilbakemeldinger.

Ikke bare er dette positivt for rangeringene dine, men også for de potensielle kundene som leter etter deg. Har noen stilt et spørsmål er det trolig flere som lurer på nettopp det samme. Dessuten er det betryggende å se tilbakemeldinger fra tidligere besøkende, en objektiv part, i tillegg til bedriftseiernes egen informasjon. 

Benytt deg av poster i Google My Business

Poster i Google My Business er en funksjonalitet som lar deg poste små “kort” i en karusell på listingen din. De ulike postene du kan velge mellom er:

  • Events. Dette er for eksempel et kurs, en kundekveld eller lignende.
  • Offers/specials. Dette er for eksempel et spesifikt tilbudi butikken din, en lunsj-deal i restauranten osv.
  • Product. Dette er for eksempel produktnyheter i sortimentet ditt.
  • Announcements. Dette er for eksempel “Ekstra lange åpningstider før jul”  osv.

 

Linke Google My Business med Google Ads 

Dersom du betaler for å annonserer i søkemotoren Google gjennom Google Ads bør du også linke Google My Business lokasjonene dine opp mot annonsekontoen din. Dette muliggjør eksempelvis bruk av location extensions i annonsene dine slik at de som søker etter søkeordene du kjøper kan se hvor din nærmeste lokasjon er. Dette gjør at du kan vise lokasjonen din på flere søk som du ikke nødvendigvis rangerer på organisk. Se hvordan du kobler Google Ads og Google My Business sammen i denne filmen:

Analyser og optimaliser 

Når lokasjonen din er fullstendig utfylt og publisert kan du begynne å analysere hvordan søkere interagerer med bedriftlistingen din. I Insights-fanen i Google My Business kan du blant annet se hvilke søketermer de har brukt for å finne deg. I denne listen oppdager du fort om du dukker opp på relevante søk eller ikke og kan optimalisere deretter. 

Du kan også se hvorvidt folk ser listingen din i søkeresultatet eller i kartet, hvor mange telefonsamtaler du har fått, hva folk gjør etter at de har sett listingen din (besøker de nettstedet ditt eller ber om en veibeskrivelse?).  

Trenger du hjelp med din Google My Business? 

Trenger du hjelp med å opprette eller optimalisere din listing i Google My Business? Kanskje er du nysgjerrig på hvilken data du egentlig sitter på og hvordan du kan bruke den for å prestere bedre? Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det
LogistikkNettbutikk

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det

Retur er et kjempeproblem for nettbutikker – Slik håndterer du det Annsofi Klevfoss
Maksimer konverteringer på Instagram
InstagramSoMe

Maksimer konverteringer på Instagram

Maksimer konverteringer på Instagram Ingrid Løkkevol Aasmundtveit
Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads Signe Marie Cleveland