Karl Philip Lund
01.05.2021
Denne artikkelen blir fjernet i løpet av de neste 24 timene.
I INEVO har vi eksperimentert med AI(kunstig intelligens) i mer enn ett år.
For en stund siden publisert en casestudie der vi brukte AI til å forbedre eksisterende innhold.
AI-eksperimentet førte til en trafikkøkning på 32%, og da vi delte casestudien på LinkedIn, ble innlegget vist mer enn 2,2 millioner ganger.
INEVO jobber primært med e-handelsselskaper, men vi samarbeider også med en håndfull B2B SaaS-selskaper, der vi kjører AI-eksperimenter som en del av en innholdsstrategi.
Eksperimentene nedenfor er "live", og når vi har nok resultater, deler vi resultatene i vårt ukentlige nyhetsbrev, EFFEKT.
Her er 3 eksperimenter som vi kjører akkurat nå ved hjelp av ChatGPT og Surfer SEO.
(Inkludert prompter og foreløpig resultater).
1. Bruk av AI til å oppdatere utdatert statistikk
Det er tidkrevende å oppdatere gammel statistikk i artikler, men det er nødvendig hvis man ønsker å holde innholdet oppdatert(og relevant).
For å oppdatere gammel statistikk må du bruke Google til å finne ny og oppdatert forskning, sørge for at statistikken er relevant og skrive en ny tekst som kan brukes i artiklene dine. Arbeidet tar vanligvis 3-4 timer.
Men hva om AI kan hjelpe oss med denne prosessen og oppdatere utdatert statistikk?
Her er promptene vi brukte for å teste det ut - og de foreløpige resultatene.
Her er prompten vi brukte:
Les teksten i URL-en nedenfor, og foreslå tre nye og unike datapunkter som du anbefaler at jeg inkluderer: URL
Vær spesifikk og marker hvor i teksten. Foreslå nye tekster og oppgi kildene du har hentet informasjonen fra. Bruk kun forskning som er publisert etter 2022.
Bruk punktlister for å formatere svaret ditt:
- Plassering: Siter den opprinnelige setningen eller avsnittet i sin helhet her.
- Forslag til ny tekst: Foreslå tekst og referanse til de nye dataene
- Kilde: Oppgi den spesifikke URL-en der dataene er tilgjengelige
Og her er et eksempel på hvordan det AI-genererte svaret ser ut:
Jeg kan enkelt klippe og lime de nye tallene inn i artiklene slik at de blir oppdatert. Jeg trenger ikke å redigere noe. Vi har hittil brukt prompten på ni artikler og dermed redusert tiden det tar å oppdatere research fra 3-4 timer til 4 minutter per artikkel.
Trafikken har økt med 25-30% for de artiklene vi oppdaterte.
Her er et eksempel på resultatene for en av artiklene vi oppdaterte.
2. Bruk av AI til å skape ekstra innhold
Hvis målet ditt er å øke den organiske trafikken, er en av taktikkene å skape mer innhold.
Hvis du for eksempel ønsker å tiltrekke kjøpere av CRM-programvare, må du skrive mye om CRM.
Dess flere(og bedre) artikler du har om et spesifikt emne, dess mer "autoritet" har nettstedet ditt når det gjelder hvordan Google ser på nettstedet ditt.
La oss si at du har en artikkel om "Hva er CRM?".
For å støtte denne artikkelen, kan du skrive om:
- Fordelene med CRM
- Utfordringene med CRM
- Beste praksis for CRM
- Beste CRM-programvare
- ...og så videre.
Dette vil hjelpe deg med å få mer trafikk for CRM-relaterte søk.
Men ... hvis du kun har én skribent i teamet ditt, vil det ta flere måneder å bli ferdig med 6-8 artikler!
Kan AI hjelpe oss i denne prosessen med å skape mer innhold?
Vi har en artikkel som rangerer høyt på side 1 for en kunde, men vi har ikke mange relaterte artikler om det temaet. Vi måtte produsere mer om dette temaet.
Ved hjelp av Surfer SEO, en AI-innholdsplattform, opprettet vi seks nye artikler. Hver artikkel tok mindre enn 45 minutter fra vi skrev inn et søkeord til innholdet ble publisert.
I stedet for å ta 2-3 måneder, tok hele prosjektet én dag.
Det gikk raskt!
Her er den nøyaktige prosessen:
- Registrer deg på SurferSEO
- Skriv inn et nøkkelord
- Gjennomgå disposisjon og godkjenne
- Gjennomgå første utkast
- Kopier og lim inn i CMS
- Publiser artikkelen
I løpet av to uker har artikkelen vi ønsket å rangere høyere, beveget seg til posisjon 2 og har fått 19 % flere klikk fra Google (ca. 500 klikk).
Men her blir det enda mer interessant:
Det AI-genererte innholdet gir også trafikk.
På kun to uker har de seks AI-artiklene generert 153 klikk til nettstedet.
3. Bruk av AI til å forbedre konverteringen
Å tiltrekke trafikk er én ting.
Konvertering av besøkende er en annen.
De fleste B2B-markedsførere ønsker å konvertere besøkende til potensielle kunder ved å legge til en CTA nederst i en artikkel. Men det er vanligvis bare én CTA.
Ville flere CTA-er forbedre konverteringsfrekvensen? Kanskje.
Kan AI støtte denne prosessen og hjelpe oss med å konvertere flere lesere? La oss finne ut.
Dette er vårt siste eksperiment.
Her er prompten:
Les teksten i URL-en nedenfor og foreslå 3 nye CTA-er for å bestille en gratis demo: URL
Bruk punkter for å formatere svaret ditt:
- Plassering: Siter den opprinnelige setningen eller avsnittet der CTA skal legges til
- Forslag til ny tekst: Foreslå tekst til CTA
Og her er et eksempel på hvordan det genererte svaret ser ut:
Enkelt, ikke sant?
Vi startet dette eksperimentet i forrige uke, så vi samler fortsatt inn resultatene...
...Men de foreløpige resulatene er spennende.
Selv om besøkene på siden har gått noe ned, har engasjementet på siden OG antall sideklikk gått opp!
Vi skal nå kjøre dette eksperimentet på flere sider for å se hvordan det kan påvirke konverteringsraten på hele nettstedet.
(Dette blir et morsomt eksperiment å følge med på).
Hva er din AI-strategi for B2B-markedsføring?
Det finnes ingen riktig eller gal måte å bruke AI på akkurat nå.
Vi er fortsatt på eksperimentstadiet.
Og det er viktig, for det betyr at du også bør eksperimentere.
Hvis du ennå ikke har tatt i bruk AI i markedsføringsstrategien din, eller hvis du trenger hjelp til å komme opp med eksperimenter, så ta kontakt med oss. Vi diskuterer gjerne eksperimentene ovenfor i mer detalj, og sammen kan vi foreslå nye eksperimenter som du kan kjøre.
Det er en spennende tid å jobbe med AI. Ikke la muligheten gå fra deg.