Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Blogg: SoMe

Kanalbattle: Hvilken annonsekanal gir flest påmeldinger?

Markus Wachek Johnsen
07.11.2022

Vertikale videoannonser har tatt markedsføringsverden med storm, men hvilken annonsekanal gir egentlig best resultater?

For en liten stund tilbake meldte vi oss på MFO sin årlige kanalbattle, hvor ulike annonsekanaler får utdelt en felles case, der alle skal komme med en pitch til hvordan deres kanal kan brukes til å løse caseoppgaven. Dette ga oss en idé - å gjennomføre vår egen lille kanalbattle for å finne ut av hvordan resultatene varierte mellom et utvalg annonsekanaler.

Forrige test vi kjørte i forbindelse med Effekt ga oss nyttig innsikt i hvilket av Cialdini sine påvirkningsprinsipper som resulterte i flest påmeldinger til nyhetsbrevet, nemlig sosialt bevis. Dette prinsippet ønsket vi å bygge videre på med andre typer creatives for å se om vi klarte å redusere kostnaden per påmelding.

Ettersom vertikale videoannonser har blitt et satsingsområde for flere av annonsekanalene de siste årene, valgte vi å lage en enkel “TikTok-lignende” video for å teste hvordan resultatene varierte mellom de ulike annonsekanalene.

Vi bestemte oss for å sette opp totalt fire kampanjer i henholdsvis Instagram Reels, Instagram Stories, Snapchat og TikTok, hvor alle kampanjene gikk bredt ut, uten noe targeting annet enn geografi (Norge). Vi brukte samme video i hver kanal og kjørte kampanjene over en periode på 4 dager med et dagsbudsjett på 200 kr per kampanje.

Resultater

Snapchat

Antall påmeldinger: 30 Kostnad per påmelding: 28,19 kr Reach: 7 405 CPM: 84,89

    Instagram Reels

    Antall påmeldinger: 59 Kostnad per påmelding: 13,35 kr Reach: 7 992 CPM: 94,10

      Instagram Stories

      Antall påmeldinger: 70 Kostnad per påmelding: 11,28 kr Reach: 4 910 CPM: 143,49

        TikTok

        Antall påmeldinger: 78 Kostnad per påmelding: 10,26 kr Reach: 15 492 CPM: 30,96

          Resultatet var ganske overraskende. Totalt sett generete testen 237 påmeldinger i løpet av testperioden, hvor TikTok ble en soleklar vinner med hele 78 påmeldinger og en kostnad per påmelding på 10,26 kr. Altså 63,6% lavere kostnad per påmelding enn kanalen som kom dårlig ut, nemlig Snapchat. Instagram Stories og Instagram Reels kommer riktig nok rett bak TikTok med en kostnad per påmelding på henholdsvis 11,28 kr og 13,35 kr.

          Det som kanskje er mest interessant og overraskende med denne testen er hvor stor forskjell det er i CPM mellom de ulike kanalene. TikTok har desidert lavest CPM, mens Instagram Stories derimot har høyest CPM av alle. Likevel kommer Instagram Stories på andreplass i antall påmelding generert, med bare én krone forskjell i kostnad per påmelding fra TikTok. Dette kan tolkes på to forskjellige måter:

          1. TikTok eksponerer deg til flere personer enn de andre kanalene, med samme budsjett.
          2. Instagram Stories er mer “treffsikker” enn TikTok, og eksponerer færre ikke-interesserte mottakere.

          Hvilken annonsekanal bør man da velge?

          Dette faller litt tilbake på hva som er målsetningen bak annonsen. Ønsker du å bygge merkevare, kan en økt rekkevidde og lav CPM være å foretrekke. Dette betyr dermed sagt ikke at annonsen din vil gjøre det noe dårligere. TikTok ga oss både økt rekkevidde og bedre resultater. Er du derimot mer salgsdreven og kun ønsker å eksponere annonsen din til et så relevant publikum som mulig, kan andre kanaler være å foretrekke. Men da må man samtidig ta på seg kostnaden av kanalenes AI-drevne segmentering av markedet for å øke treffsikkerheten.

          Klar for å se resultater?

          Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.