Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SoMe

Hvordan unngå å forstyrre læringsfasen på Facebook?

Niclas Nilsen
15.07.2020

Annonsesett går ut av læringsfasen når det har truffet rundt 50 optimaliseringshendelser (konverteringer, lenkeklikk og lignende), men merk at dette gjelder fra forrige signifikante endring. Ergo må du skaffe 50 nye konverteringer for å komme ut av læringsfasen dersom denne starter på nytt. Særlig med lave budsjetter vil det å oppnå 50 salg være en utfordring, og det vil være enda viktigere å gjøre læringsfasen så kort som mulig. Vi har derfor samlet en oversikt over hva som kan trigge en ny læringsfase.

Dette trigger en ny læringsfase:

  • Endringer på annonsenivå: Bytter du tekst, bilde eller annet knyttet til annonsen vil dette trigge en ny læringsfase.
  • Endringer i målgruppen: Endrer du for eksempel alderen fra 18-50 til 18-30, det geografiske området til et annet, eller fra en e-postliste til et avgrenset antall e-poster, vil dette anses som en stor endring.
  • Endringer i optimalisering av levering: Dette er endringer av optimalisering på annonsesettnivå fra eksempelvis konvertering til lenkeklikk for å få større volum.
  • Nye annonser i annonsesettet: Alle nye annonser som legges til vil starte en ny læringsfase. 
  • Pausing av annonsesett for 7 dager eller lengre: En ny læringsfase vil starte når du skrur på annonsesettet igjen. Dette kan du unngå ved å justere budsjettet ned fremfor å skru det av og på.
  • Endring i budstrategi: Bytter du for eksempel fra Campaign Budget Optimization til manuell budgiving vil dette starte en ny læringsfase.

Dette kan forstyrre læringsfasen:

  • Forbruksgrensen for annonsesettet er nådd
  • Endringer i ROAS kontroll, kostnader eller bud
  • Budsjettendringer, med mindre man bruker target cost bidding

Hva kan du gjøre for å unngå å trigge ny læringsfase?

Planlegg og kontroller innholdet

Dersom du bruker tid på å planlegge og kontrollere innholdet ditt før du annonserer, minimerer du risikoen for å måtte endre annonsene senere. Planlegg alt fra budsjetter og segmenter til innhold i annonser.

La annonsene kjøre hvis resultatene er gode

Om du har gode resultater er det lite hensiktsmessig å gjøre endringer som kan trigge en ny læringsfase. Facebook trenger som nevnt tid til å optimalisere for hendelser. Om du trenger å pause annonser, pass på at du skrur på før det har gått 7 dager for å unngå ny læringsfase.

Dupliser

Beste måten å gjøre endringer uten å trigge en ny fase er å duplisere kampanje, annonsesett og annonser. Dette egner seg godt dersom du vil teste om endringene gjør en forskjell.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.