Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: E-Commerce

Hvordan vurdere din nettbutikk

Even Ødegård
02.10.2020

Netthandlene øker i Norge, noe som gjør at konkurransen nettbutikkene imellom øker. I denne bloggposten skal jeg fortelle deg hvordan du kan vurdere din nettbutikk – slik at du er klar for konkurransen.

Vi i INEVO satt sammen liste over 10 vurderingskriterier for nettbutikker:

INEVO sine ti vurderingskriterier for nettbutikker

10 vurderingskriterier for nettbutikker

1. Førsteinntrykk

Når du møter en person for første gang danner du deg fort et inntrykk av hvordan denne personen er. Ser han ut som en til å stole på? Virker han rotete?

Det samme gjelder for nettbutikken din. Er førsteinntrykket dårlig kan du regne med at kunden ikke engang gir nettbutikken din en sjanse.

Et godt førsteinntrykk vil øke sannsynligheten for at kunden sjekker ut nettbutikken din, noe som vil redusere din bouncrate. Har du høy bouncerate er det mulig at førsteinntrykket dårlig.

For å avgjøre om førsteinntrykket er godt kan du sjekke om kunden kan svare på disse tre spørsmålene i løpet av 5 sekunder:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Hvis du i løpet av fem sekunder ikke kan svare på disse tre spørsmålene ved å se på nettbutikken din har du sannsynligvis et forbedringspotensialet.

For at en kunde skal kunne svare på disse tre spørsmålene slik du vil er det viktig at nettsiden er appellerende, at det er lett å finne frem til produkter og at viktig informasjon kommer tydelig frem.

Eksempel: Fjellsport har en klar og tydelig forside som gir et godt førsteinntrykk. Logen er godt synlig, slik at man ikke er i tvil om hvor man er kommet. Jeg ser at her kan jeg handle varer til å bruke ute og handle ting på tilbud. Jeg ser at Fjellsport har utvalg av kjente merker, fri frakt og retur, rask levering, åpent kjøp og varer på tilbud. Dette gir meg en god grunn til å handle varer her. Kontaktinformasjonen er også lett tilgjengelig hvis jeg skulle lure på noe. Det er også lett for meg å forstå hvordan jeg skal navigere meg videre.

Her ser man forsiden til Fjellsport.no

2. Synlighet

Er nettbutikken synlig? Med synlighet her menes det om den er lett å finne. Her spiller både Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) inn.

For hvis kunden ikke kan finne butikken, ja.. det er dårlig for business.

Derfor vil man være synlig både på nettbutikkens navn i søk, men også gjerne på produkter/kategorier nettbutikken fører.

Dukker du ikke opp i et organisk søk på dine viktigste produkter burde du vurdere å ta i bruk Google Ads og se på muligheten for å synliggjøre dine produkter i Google Shopping. Ønsker du å lære mer om SEO for å rangere bedre i organisk søk så burde du lese disse om hvordan du kan forbedre din SEO.

Eksempel: På søket «fotballsko» ser vi at Unisportstore er gode på synlighet. De er langt oppe organisk (nest øverst) og har ekstra synlighet ved å både bruke Adwords og Google Shopping. Dette gjør det lettere for folk på utkik etter fotballsko å havne på Unisportstore.

Her ser vi Unisportstore er godt synlig i søk.

Trenger du hjelp med synlighet i søkemotorene bør du søke hjelp av noen som vet hva de driver med. Få flere tips til hvordan finne riktig seo byrå her.

3. Brukervennlighet

Er nettbutikken din intuitivt satt opp? Tror du alle i din målgruppe ville klart å finne frem til det de er på jakt etter?

En lite brukervennlig nettbutikk vil miste mange kunder tidlig i kjøpsprosessen – rett og slett fordi de ikke finner frem eller det tar for lang tid.

Nå som netthandelen eksploderer på mobil er det viktig at nettbutikken er tilpasset disse enhetene. Husk på at selv om ikke selve handelen skjer på mobilen så er det veldig sannsynlig at det gjøres research på den. Vi er også der i dag at Google vil straffe deg i søk for å ikke ha en mobiltilpasset nettside (det vil altså gå utover din synlighet).

En måte å sjekke om nettbutikken din er mobilvennelig er å bruke Google sitt verktøy for å sjekke nettopp det.

Eksempel: Derute.no har en god søkefunksjon som både kommer med søkeforslag mens man skriver samt bilder av produkter slik at det er lett å se etter det man skal ha.

Derute.no har en god og oversiktlig søkefunksjon.

Eksempel 2: Zalando har en oversiktlig og grei mobiltilpasset side. Noe som gjør det lett for potensielle kunder å se varer de ønsker seg og kan kjøpe.

Zalando.no sin mobilside

4. Kjøpsprosses

Hvis du tilrettelegger for en enkel og smertefri kjøpsprosess er det sannsynlig at du selger mer. Jo færre felter man må fylle ut, jo bedre.

Det er også viktig her å gjøre det mulig for kunden å se hvilke betalingsløsninger du bruker. Å se logoene til VISA og Mastercard er med på å gjøre at man føler seg tryggere. En annen måte å bygge trygghet på er å vise at andre har handlet hos deg tidligere. Da drar man nytte av et av Cialdinis prinsipper for påvirkning: sosiale bevis. Vi liker å gjøre det vi har sett andre har gjort.

Her er det også viktig å få frem ting som hvor lang leveringstiden er, leveringsalternativer og ulike betalingsalternativer. Alt dette gjør det lettere for kunden å beslutte om man skal handle her raskt eller ikke.

En måte å gjøre det så lett som mulig for kunden på er å spørre om epost tidlig. Da får du fort vite om dette er en ny kunde eller ikke, er det en returnerende burde du automatisk kunne fylle ut alle feltene basert på hva som ble oppgitt sist.

Her er et eksempel på hvor tullete en del av kjøpsprosessene vi møter i en del nettbutikker i dag ville vært i virkeligheten:

(youtube: https://www.youtube.com/watch?v=3Sk7cOqB9Dk)

Eksempel: Det første Blivakker.no spør om når jeg kommer til kassen er om e-posten min, slik kan de fort fylle ut informasjonen min om jeg allerede har handlet der tidligere. På høyre side får jeg oversikt over viktig ting som leveringstid og retur, hvilke kort de aksepterer, at de har god score på trustpilot (sosialt bevis) og er sertifisert av trygg e-handel.,

Blivakker.no har en enkel utsjekk som er brukervennelig og gir meg masse informasjon

5. Hastighet/Teknologi

1 av 4 forlater nettsiden hvis den tar mer en 4 sekunder å laste inn. Ennå flere på mobil. Det betyr at hvor fort nettbutikken din laster vil ha noe å si for omsetningen din.

En studie har vist at Amazon.com vil redusere konverteringene sine med 7% per sekund ekstra det tar å laste inn siden. Så kan du jo selv begynne å regne på hvor lønnsomt det vil være for dem (og deg) å ha raskere sider.

Google er også opptatt av at nettsidene skal laste raskt. Dette er en rangeringsfaktor, noe som betyr at om du ønsker å rangere høyt i organsik søk betyr hastigheten noe.

For å teste hastigheten på siden din kan du bruke Google PageSpeed Insights tool, som er et verktøy som viser det hvor fort siden laster og hvilke forbedringer du kan gjøre.

6. Kundetilfredshet

Får du frem om de som har handlet hos deg før er fornøyd eller ikke? Å vise frem fornøyde kunder kan være et nyttig hjelpemiddel for å få en usikker kunde til å handle.

Dette kan skje med interne vurderinger på nettsiden (et sted der folk kan sende inn tilbakemelding) eller via tjenester som TrustPilot og Prisjakt. Det kan også synes igjennom nettbutikkens sosiale medier. Er det mye klager på en Facebook-vegg har sannsynligvis nettbutikken en del problemer.

Eksempel: Coverbrands.no lar kundene legge igjen omtaler på alle sine produkter. De er også inne å svarer på omtalene som blir lagt igjen, både positive og negative.

Coverbrands lar brukerne legge igjen vurderinger og anmeldelser av produkter de har kjøpt.

7. Trygghet

Som allerede nevnt er trygghet viktig for folk som skal handle på nett. Kommer man til å få det man har bestilt og hva gjør man hvis det man har kjøpt ikke passer?

Dine løsninger på disse «trygghetspunktene» burde komme tydelig frem. Har du en retur ordning burde den være lett å finne frem samt informeres om. Å ha din kontaktinformasjon lett tilgjengelig signaliserer også trygghet. En chat som kommer frem kan også føles betryggende for kunden. Noe man kan gjøre er å bli sertifisert som en trygg e-handler.

Eksempel: Komplett.no får frem sin kontaktinformasjon, at de har fri frakt, fri retur og at man kan betale senere. Alt dette er med på å gjøre at man føler seg tryggere før kjøp.

Komplett.no får frem flere av sine trygghetspunkter.

8. Kundekommunikasjon

Er det god kommunikasjon mellom deg og kundene dine?

Kommuniserer du med kundene dine på e-post? Hvor mange fans er det du har på Facebook? Hvor relevant er det du poster? Er du ofte aktiv eller poster du bare innimellom? Er det kontinuitet i det du driver med eller er det sporadisk?

Ved å svare på disse spørsmålene kan man gjøre seg et inntrykk av hvordan kundekommunikasjonen til nettbutikken fungerer.

Kundedialog kan ha mye å si for ditt omdømme.

Eksempel: Chess.no er flinke med å svare på innleggene de får på veggen sin på Facebook. Noe som tyder på at de er gode på kundekommuniksjon.

Chess er flinke til å besvare henvendelser på Facebook

9. Priser / utmerkelser

Hvis nettbutikken din har fått noen priser eller utmerkelser vil det være fint å vise disse frem.

Eksempel: Lindajohansen.no har på bunn av sin nettbutikk oversikt over priser de har vunnet.

Lindajohansen.no bruker priser de har vunnet i kommunikasjonen ut mot kundene.

10. Konsept og strategi

Hvilke strategi har du og hvordan kommer du med den? Strategien din burde være enkel å forstå og være godt kommunisert. Strategien din burde komme tydelig frem gjennom konseptet ditt.

Her kan du lese hvordan netthandelsekspert Karl Philip Lund mener du burde lage din strategi.

Eksempel: Coolstuff.no har et enkelt og tydelig konsept. Her finner du alt mulig rart av kule og artig greier. Du kan enten elske det eller hate det, men å forstå hva de driver med og hvor de vil er ikke vanskelig.

Coolstuff.no er tydlig på hva de driver med.

Hva gjør jeg etter jeg har vurdert min nettbutikk?

Nå har du forhåpentligvis fått en god del tanker og ideer om forbedringspotensialer i din nettbutikk. Da er det bare to ting som gjenstår.

Prioritering av hva du skal gjøre (start med det som er lettest og gir høyest return først).

Implementering, sett igang med det du har prioritert nå.

Lykke til!

Ofte stilte spørsmål

Nettbutikker kan kontinuerlig overvåke og forbedre sin ytelse ved å benytte seg av analytiske verktøy som Google Analytics. Disse verktøyene tillater eiere å spore brukeratferd, konverteringsrater, og andre nøkkelindikatorer for ytelse. Ved regelmessig gjennomgang av disse dataene kan nettbutikker identifisere trender, oppdage områder som trenger forbedring, og justere sine strategier for markedsføring og brukeropplevelse for å maksimere effektiviteten.

Små nettbutikker kan konkurrere med større aktører ved å fokusere på nisjemarkeder, tilby personlig kundeservice, og utnytte sosiale medier for å bygge et lojalt kundefellesskap. De kan også benytte seg av SEO for å forbedre sin synlighet online og tilby unike produkter eller tjenester som skiller seg ut fra større konkurrenter.

For å forbedre mobilvennligheten, kan nettbutikker implementere responsivt design for å sikre at nettstedet automatisk tilpasser seg ulike skjermstørrelser. De kan også fokusere på å optimalisere lastetider, forenkle navigasjonen for berøringsskjermbruk, og sikre at betalingsprosesser er enkle og sikre på mobile enheter. Dette bidrar til en bedre brukeropplevelse og kan øke konverteringsratene fra mobile brukere.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.