Karen-Johanne Lien Arnesen14.03.2022
I denne artikkelen lærer du hva du burde vite om innholdsmarkedsføring og hvilke fordeler det gir. I tillegg går vi gjennom hva som gjør innhold engasjerende, og ikke minst hvordan du kan oppnå det. Hvis du ønsker mer tilbake for dine markedsføringskroner og bedre kunderelasjoner, da bør du lese videre.
Dette er den første artikkelen i en pågående serie om effektiv og engasjerende innholdsmarkedsføring. Gjennom serien vil vi dukke ned i innholdsproduksjonens univers. Enten om du ønsker bedre artikler til en blogg, treffende video content, sterkere nyhetsbrev eller tips til hvordan å lage godt innhold rett fra mobilen – så er denne serien relevant for deg.
Hva er innholdsmarkedsføring?
Innholdsmarkedsføring er som navnet tilsier, markedsføring og innhold. Mer bestemt, produksjon og distribusjon av innhold. Innholdsmarkedsføring er det norske navnet på det du kjenner som content marketing, det er en viktig underkategori av digital markedsføring.
Hva skal du publisere på ulike digitale flater? Og hvordan kan det gi noe form for verdi? Effekt? Profitt?
Slik som i tradisjonell markedsføring, handler det om å legge frem en strategi som skal øke engasjementet blant kundene dine. Innholdsmarkedsføring tar det likevel ett steg lenger.
Målet med denne typen markedsføring er å bygge langvarige relasjoner med kundene dine. Og det er nettopp disse langsiktige relasjonene som kan være av stor nytte for bedriften din. Enten det er gjennom økt salg eller generelt mer merkebevissthet.
70% av oss vil mye heller skaffe informasjon om en bedrift gjennom et bra blogginnlegg, enn fra en typisk reklame eller annonse vi får opp på Google. Sosiale medier er et annet aktuelt område som krever innhold hele tiden. 80% av nordmenn i alderen mellom 16 og 79 er aktiv på sosiale medier, ifølge SSB.
Tallene snakker for seg selv. Innholdsmarkedsføring er ikke et buzzord. Det kan ikke bli sett på som en eller annen trend i den stadig skiftende digitale markedsføringsverdenen. Innholdsmarkedsføring er den nye standarden for kommunikasjon og påvirkning.
Hvis du vil treffe målgruppen din, så må du også produsere innhold de ønsker å se.
Hva er innholdsproduksjon?
Et sitat de fleste av oss har hørt tidligere.
I dag har også utsagnet “Content is king, distribution is queen” (Jonathan Perelman) begynt å få fotfeste.
Produksjon og distribusjon henger tett sammen innen innholdsmarkedsføring. Innholdsproduksjon er den delen av som handler om skapelse. Uten produksjonen ville vi ikke hatt noe å distribuere.
For mange markedsførere vil denne prosessen kanskje ses på som utelukkende kreativ. Det er dessverre ikke helt i tråd med virkeligheten. Misforstå oss rett, prosessen bør definitivt være både kreativ og leken, men det er mye mer til den enn som så.
Du kan se på innhold som middelet på vei til målet. Et verktøy som skal hjelpe deg å oppnå noe. Innhold er altså et verktøy, for å få gevinstene vi ønsker må vi ta i bruk alle funksjonene.
En viktig del av innholdsproduksjon er strategisk og analytisk. Som med alt annet i bedriften din er det viktig at innhold forankres i en god strategi. Hva vil du oppnå med innholdet du lager? Husk, middel ikke mål!
Det er altså en god del av det vi kaller innholdsproduksjon som handler om å analysere hva som fungerer, foreta søkeordsanalyser, jobbe med SEO, analysere målgrupper og segmenter.
Noe av dette gjøres før utarbeidelsen av innhold, noe gjøres underveis, noe gjøres i etterkant.
Det er altså mye man skal tenke på når man produserer innhold. Mye som er teknisk og mye som er rettet mot søkemotorer og roboter. Men oppi det hele er det viktig å huske at det til syvende og sist er mennesker vi skal nå.
Det er da ordet engasjement kommer inn i bildet. Vi skal se nærmere på hva engasjement betyr og hvordan du kan gjøre ditt innhold engasjerende etterhvert.
Først skal vi dele hvilke fordeler innholdsproduksjon kan gi din bedrift!
Tre fordeler med innholdsmarkedsføring
Vi kunne lekende lett skrevet et eget innlegg kun om fordelene av innholdsmarkedsføring i seg selv. Innhold er et bredt begrep som kommer i mange ulike former og distribueres på svært mange ulike måter – det finnes derfor også enormt mange fordeler.
For å gjøre det overkommelig har vi valgt å plukke ut tre fordeler. Vi håper disse vil motivere deg til å rette ditt fokus mot innholdsproduksjon og ta i bruk denne gullgruven av en digital strategi.
1 – Økt synlighet i søkemotorer
Det har aldri vært viktigere for bedrifter å være synlig på nett enn i 2022. Spesielt på resultatsidene til store søkemotorer. Det sies at 68% av alle opplevelser man har på nett starter på søkemotorer, der Google (Google søk, Google bilder og Google Maps) står for rundt 92% av all trafikk i hele verden.
Innholdsmarkedsføring er veien inn til suksessfull søkemotoroptimalisering. Hver eneste bloggartikkel som publiseres skal indekseres og vurderes av Google.
Du kan se på indekseringsprosessen litt som registeret i et bibliotek. Googles indeks er en liste over alle sidene Google har kjennskap til. På et bibliotek hadde du ønsket at boken din skulle stå på en pen og synlig utstilling, ikke ligge nederst på lageret hvor kun ytterst få, spesielt interesserte, finner den.
Sånn er det med Google også – du vil at indekseringen skal resultere i at din side anses som relevant. Du vil at din side skal være synlig ved relevante søkeord på den første siden i Google. Dette får du til med riktig innhold.
Det ligger noe i uttrykket kvalitet over kvantitet. For innholdsmarkedsføring gjør dette seg gjeldende.
Jo lengre og bedre artiklene dine er, jo høyere sjanse er det for at innholdet ditt kan rangere på flere viktige søkeord. Takket være verktøy som Google Search Console og Google Analytics har det aldri vært enklere å finne ut hva målgruppen din ønsker.
Å innstille seg på at analyse og kreativitet går hånd i hånd er alfa og omega når man skal produsere innhold. Vi mener dette er nøkkelen til å lykkes med innhold som både er synlig og treffende.
2 – Økt troverdighet
Ikke bare vil innholdsmarkedsføring føre til økt synlighet, men det vil også kunne føre til at flere stoler på bedriften din. 96% av de mest vellykkede innholdsmarkedsførere mener at strategien har ført til høyere troverdigheten og tillit blant kundene deres.
Produserer du mye innhold av god kvalitet og deler din kunnskap vil du oppnå høyere autoritet og en sterkere merkevare.
Obs! Du kan fort fremstå både relevant og som en fagekspert, det bør du styre bort fra om du IKKE ønsker resultater!
Klarer du å få andre til å linke til innholdet ditt? Da vil man øke domeneautoriteten. Domeneautoritet handler om hvor mange backlinks nettsiden din får, altså hvor mange koblinger det er fra en ekstern nettside og til ditt nettsted.
Denne domeneautoriteten har ringvirkninger på hvordan man rangerer på søkemotorer. Google vil favoritisere det innholdet som virker mest troverdig.
3 – Øke konverteringer
Sist men ikke minst er det verdt å nevne hvor stor makt innholdsmarkedsføring kan ha når det gjelder konvertering.
Studier har vist at konverteringsraten for bedrifter som driver aktivt med innholdsmarkedsføring er seks ganger så stor sammenlignet med de som ikke tar i bruk denne strategien.
Målene for hva du ønsker å bruke innholdsmarkedsføring til kan være mange. Kanskje du ønsker å informere, underholde, engasjere, hjelpe eller lære bort? Uavhengig av målet ditt vil resultatet i de fleste tilfeller at du skaper god verdi for dine kunder.
Det er viktig å huske at kundene sjeldent er opptatt av dine produkter, men heller av sine egne problemer. Målet deres er neppe å skaffe seg ditt produkt, men å løse problemet ditt produkt kan hjelpe med.
Trekk koblinger til produktene dine i tekstene du skriver. På den måten skaper innholdet verdi for kunden, ved å løse deres problemer ved hjelp av dine produkter. Innhold gjør deg til en nyttig hjelper, heller enn en irriterende markedsfører.
Vær dog forsiktig. Grensen mellom selger og hjelper er hårfin. Troverdigheten avhenger av at du er på riktig side av nettopp denne grensen.
Innholdets troverdighet = din troverdighet.
Sitter potensielle kunder igjen med inntrykket av at innholdet er relevant lærerikt og troverdig, er veien kort til at de har tro på deg og din tjeneste også.
Man må alltid ha en kundesentrisk mentalitet. Kunden først, deretter konvertering.
Engasjement er nøkkelen til suksess
Vi har snakket mye om bra innhold og godt innhold. Det er likevel ikke så lett å vite hva som egentlig er bra.
Noe kan jo forklares med tall. Hvordan innholdet rangerer i søkemotorer, hvor mye trafikk det generer, hvor mye slag det fører til, gjennomsnittstid brukt på siden, bounce-rate.
Alt dette kan fortelle deg hvor vidt innholdet du har produsert er godt, hvor vidt det funker. Det det ikke sier noe om er hvorfor?
Vi mener løsningen ligger i engasjement.
Når du klarer å engasjere med innhold, det er da du kan nyte de gevinstene det har å by på.
Se for deg at du lurer på noe. For eksempel. hva du kan gjøre for å bli mer bærekraftig. Du setter deg ned og taster inn det du lurer på i Google.
“Hvordan bli mer bærekraftig?” oooog enter!
Du klikker inn på en av de første artiklene du ser. Ett av toppresultatene i søkemotoren. Så begynner du å lese.
Artikkelen fanger deg med en gang. Du møter en historie du relaterer til. Underveis får du gode tips, du føler at forfatteren forstår deg. De har følt på det samme du gjør? Må jeg slutte å kjøre bil for å være mer bærekraftig? Kan jeg fremdeles spise Avocado? Bør jeg kun kjøpe klær brukt?
Plutselig har du pløyet gjennom 2000 ord uten knapt å merke det. Ikke bare har du kommet deg gjennom men du har fått masse gode tips. Du har følelsen av at avsenderen forstår deg. Å melde seg på nyhetsbrevet deres var et soleklart valg.
Du ble engasjert.
Engasjementet ditt gjorde at du brukte tid på siden, det gjorde at du valgte å besøke siden flere ganger og det gjorde at du meldte deg på nyhetsbrev.
Hvordan lage engasjerende innhold?
Selv om det kan virke ganske diffust når man snakker om “engasjerende innhold”, finnes det flere helt konkrete ting du kan gjøre. Vi kan styre mottakernes opplevelse og følelser med noen enkle grep
1 – Ha fokus på målgruppen din
Det første du må tenkte på når du skal produsere innhold er hvem du snakker med. Med andre ord, ha fokus på målgruppen. For noen virker dette kanskje innlysende, men det kan være lett å glemme.
I de aller fleste tilfeller er ikke du din egen målgruppe. Du kjenner allerede bedriften godt, kanskje er du i feil aldersgruppe eller har andre interesser enn de du forsøker å nå. Å ha fokus på målgruppen handler om å lage den typen innhold de ønsker, distribuere i de kanalene de er tilstede og bruke virkemidler de responderer på.
Forsøker du å nå 19-åringer som er interessert i sport på tiktok, må du også undersøke hvilke trender og virkemidler som treffer akkurat disse. Det du kommer frem til vil antakelig være ganske forskjellig fra det du ville funnet om det var bestemødre på facebook som var målet.
2 – Ha et tydelig budskap
Det er bedre at det du kommuniserer er klinkende klart og kun relevant for noen få, enn at du forsøker å nå veldig mange med et diffust budskap. Da er faren fort at innholdet ikke blir relevant for noen.
For å sikre at budskapet er tydelig bør du ha et tydelig bilde på hva du ønsker å kommunisere fra begynnelsen. Pyramideprinsippet er et verktøy som kan hjelpe deg med å kommunisere tydeligere.
3 – Kvalitet over kvantitet
Kvalitet kan handle om mye forskjellig.
Det første du bør tenke er at om du ikke har noe fornuftig å si, ikke si noe i det hele tatt. Ja, for det er faktisk sånn at å publisere noe kun for å få det ut er en dårlig fremgangsmetode. Da blir ofte innholdet ofte lite gjennomtenkt med uklare mål. Om mye av innholdet blir av denne typen, blir gjerne kundene irriterte og uinteresserte, i stedet for engasjerte og lojale.
Det neste punktet er å ta seg god tid. Det kommer sjeldent mye godt ut av å gjøre ting i hastverk. Det fremstår lite gjennomtenkt om blogginnlegget du publiserer er fult av skrivefeil eller videoen din er klippet sammen dårlig. Bruk god tid og se over produktet.
Tips: få noen andre til å se over innholdet før det publiseres! Spill hverandre gode.
Det siste du bør sørge for er at informasjonen du inkluderer stemmer. Mimre tilbake til skoletiden og utallige taler om kildekritikk. Skadene på kunderelasjonene kan være så store om man først presenterer noe som ikke har rot i virkeligheten. Under dette punktet kan det også være greit å tenkte litt på om innholdet er tidsaktuelt.
4 – Fortell en historie
“Mennesker er nysgjerrige av natur” – Aristoteles
Når vi hører en historie blir vi nysgjerrige, vi vil vite hva som skjer videre. Dette er hvorfor vi leser bøker, blir hekta på filmer og TV-serier og følger med på kjendisnyheter.
På Tiktok har ordet “Storytime” blitt vanlig å se i kommentarfeltet, dette er fordi folk blir nysgjerrig og vil ha hele historien.
Vi liker historier fordi vi kan relatere oss til det.
Ved å bruke historiefortelling i ditt innhold vil du dermed oppleve at kundene relaterer til deg og din merkevare. Dette er et mektig verktøy om du ønsker å bygge langvarige og emosjonelle relasjoner til dine kunder.
Det er faktisk fysiske beviser i kroppen som kan fortelle om hvorfor vi liker historiefortelling. Bant annet ser man at lykkestoffet dopamin slippes ut i hjernen når man opplever en historie.
Fordelene av historiefortelling som verktøy, samt hvordan å bli en god historieforteller er et av temaene som vil dekkes i denne artikkelserien. Husk at du kan motta varsler når disse artiklene publiseres!
5 – Vær original
Det er kamp om oppmerksomheten i dagens digitale verden.
Det Amerikanske Business magasinet Forbes anslår at amerikanere ser mellom 4.000 og 10.000 reklamer hver dag. Det er rimelig å anta at tallene er ca. like i Norge.
Som forbrukere blir vi dermed veldig selektive i hvor vi velger å rette oppmerksomheten. Vi gjør stadig prioriteringer.
Utvelgelsesprosessen går mer eller mindre automatisk, og underbevisstheten vår forteller oss hva det er verdt å bruke tid på. Gjentakende innhold vi føler vi har sett før blir fort filtrert bort.
Nøkkelen her er å prøve å tenke utenfor boksen. Det er ofte lettere sagt enn gjort, men gevinstene er store om du klarer å lage noe som skiller seg ut i mengden.
6 – Få publikum til å tenke
Å klare å få publikum til å tenke er en bragd i seg selv.
Hvis du får til dette vil du ikke bare fange mottakerens oppmerksomhet, men du gir de noe de vil huske i lang tid.
Ofte kan denne typen innhold også åpne for et mer synlig engasjement i dine kanaler. Med refleksjon og tanker kommer også diskusjon. Her er det store muligheter til å få gode innspill og dialog i kommentarfeltet.
Det finnes ingen fasit på hvordan du går frem for å få i gang tannhjulene i mottakernes hjerner. Det betyr derimot ikke at det ikke finnes helt konkrete tiltak du kan gjøre for å tilrettelegge for drøfting.
Våre beste tiltak:
- Still åpne spørsmål! Ved å stille spørsmål som ikke har et klart svar, lar du publikum få tygge på mulige løsninger.
- Fokuser på hva du snakker om. Noen ganger kan teamet i seg selv være nok til å få mottakeren til å tenke. Typiske temaer er temaer hvor folk har veldig varierte meninger, ting som er kontroversielle eller etiske dilemmaer. Eksempelvis er bærekraft et tema innblandet mye etikk.
- Spør leserne om deres tips. Selv om ikke alle kommer til å kommentere på innlegg i sosiale medier eller på et blogginnlegg, involverer du likevel publikum på en måte som vil få de til å tenke.
Når ditt publikum bruker tid på å tenke og reflektere rundt innholdet du lager har du oppmerksomheten deres lenger og innholdet blir lettere å huske.
7 – Slipp lidenskapen fri!
Det er lett å begynne å le når de rundt deg ler. Det er lett å bli sint når noen du prater med er sinte. Lett å bli trist av at menneskene du omgås er triste.
Vi påvirkes av andres følelser. Det er ingen hemmelighet.
I like stor grad som dårlig humør eller latter smitter, spres også engasjement.
La engasjementet og lidenskapen du har ovenfor det du produserer innhold om, så vil det skinne gjennom. Ditt engasjement engasjerer også publikummet ditt.
Uansett hva ditt mål er, rockestjerne eller kundenes favoritt nettbutikk, så er innholdsmarkedsføring veien å gå. Vis hva du har å by på, vær synlig, øk konverteringer og bygg langvarige relasjoner.
Vi kommer fremover til å gå i dybden på hvordan du blir en god innholdsmarkedsfører og hvordan du kan lage innhold som engasjerer. Hold deg oppdatert ved å melde deg på e-postlisten under!