60% av alle søk på mobil fører ikke til et eneste klikk

Lever du av organisk trafikk fra Google? Vel, da har jeg noen dårlig nyheter til deg. Folk har ikke sluttet å Google, tvert imot.

Antall søk øker fremdeles, men stadig flere av velger å ikke klikke seg videre til en nettside etter å ha gjennomført et søk. 

Rand Fishkin i Sparktoro har gjennomført en analyse av klikkraten (CTR) på søkeresultater ved hjelp av søkedata fra selskapet Jumpshot. Tallene er fra USA, men jeg kan ikke se noen god grunn til at tallene vil stemme ganske likt her til lands også, og om vi fremdeles er et stykke unna så er vi definitivt på vei dit.

Klikkrate i 2015 mot 2018 på desktop

Utviklingen i forholdet klikk mellom organisk søk og betalt søk fra nov 2015 til feb 2018

Utviklingen i forholdet klikk mellom organisk søk og betalt søk fra nov 2015 til feb 2018 på desktop

Her ser vi utviklingen i klikkrate (CTR) for desktop søk. I november 2015 gikk 71% av alle klikk i søkeresultater til et organisk treff, mens nå i februar 2018 er vi ned i 65%. LIkevel ser det ut som at klikkraten for organiske treff har holdt seg relativt stabil siden 2016.

Klikk på Adwords annonser har også gått litt opp og ned, men har særlig det siste året hatt en solid vekst.

Prosenten av søkeresultater som genererer ingen klikk har også holdt seg relativt stabil siden mai 2016.

Her er det egentlig ingen store overaskelser, enn så lenge ser det ut til at man kan forvente ca den samme fordelingen i en tid fremover.

Det er først når vi ser på mobil at tallene begynner å bli bekymringsfulle.

Klikkrate i 2015 mot 2018 på mobil

Utviklingen i forholdet klikk mellom organisk søk og betalt søk fra nov 2015 til feb 2018 på mobil

Utviklingen i forholdet klikk mellom organisk søk og betalt søk fra nov 2015 til feb 2018 på mobil

I november 2015 fører 66% av alle søk til et klikk på en organisk plassering, 2.5 år senere er tallet nede i 38%(!). Noe som er en betraktlig nedgang og ca halvparten av klikkraten vi ser organiske traff får på desktop. Tallene trender stadig nedover, så det ser ikke ut til å ha stabilisert seg.

Klikkraten på Adwords annonser er derimot opp, fra 2.52% i 2015 til 3.12% i 2018. En solid vekst der altså.

La oss se litt nærmere på tallene for de som ikke klikker seg videre på et søkeresultat.

Utviklingen i «klikkraten» for ingen klikk på mobil og dekstop.

Først og fremst forteller denne grafen oss at Google har blitt utrolig mye bedre til å svare på søkeintensjonene våre i søkeresultatet, så vi slipper å klikke oss videre.

Det andre er at det er veldig tydlig at dette skjer særlig på mobil. Økningen er drastisk fra 2015 og den ser ut til å fortsatt være på vei oppover.

Tidligere så vi at klikkraten på annonser er på vei opp, så her lykkes Google med å enten få betalt for klikkene videre eller å beholde brukerne på sin platform. Den eneste taperen her akkurat nå er organiske plasseringer.

Desktop ser ut til å ha stabilisert seg på 34-35% – kanskje fordi Google ikke fokuserer like mye på å gjøre desktopresultatene bedre? Det kan også skyldes at de som søker på desktop er i mer «research-modus».

Hva er grunnen til at færre klikker seg videre på organiske treff? 

Det er nok ikke bare en grunn til at færre klikker på organiske treff, men en av de største er nok at stadig flere søk innholder «rich results» som svarer på søkeintensjoner uten at man er nødt til å klikke seg videre inn på en nettside for å få svaret.

10% av alle søkeresultater nå har en «Answer now»-boks med et svar på det de lurer på. Her er et eksempel fra en søker som leter etter ingrediensene til tomatsuppe. Er det egentlig noen grunn til å klikke seg inn på noen av de andre søkeresultatene her?

Eksempel på søkeresultat med et beriket svar.

Eksempel på søkeresultat med et beriket svar.

Tallene fra Jumpshot viser også at Adwords spiser en andel av klikkene som tidligere kan ha gått til organiske treff.

Hva betyr dette for deg? 

  • Det er mye vanskligere å få trafikk fra organisk søk på mobil enn på desktop.
  • Du er nødt til å starte å tenke på hvordan du kan benytte deg av «rich results» for å nå din bedrifts målsettninger.
  • «Rich results» tar mye plass og selv om du har en høy organisk plassering kan det være at det blir for langt ned å bla. Derfor bør du jobbe med å få høye organiske plasseringer eller betale deg opp ved hjelp av Adwords annonser.

Lyst til å holde deg oppdatert på SEO? Gjør som over 350 andre bedrifter, meld deg på vårt SEO Nyhetsbrev. 

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *