Hopp til hovedinnholdet

Kom i gang med Instagram-annonsering!

Instagram er det ledende sosiale mediet for visuelt innhold, og er i stadig vekst. Appen har over én milliard månedlig aktive brukere, hvorav halvparten bruker appen daglig. Som annonseplattform vokser Instagram enormt og det er enkelt å komme i gang.

Kom i gang med Instagram-annonsering!

I dette innlegget skal jeg ta for meg følgende: 

  • Fem grunner til å annonsere på Instagram 
  • Hva Instagram er
  • Hvem som bruker Instagram
  • Annonseformater
  • Hvordan komme i gang
  • Analyse av Instagram Ads
  • Hva som skiller Instagram fra andre annonseplattformer

Fem grunner til å annonsere på Instagram

1. 60% sier at de oppdager nye produkter på Instagram
2. 1 av 3 av de mest sette storyene er postet av bedrifter
3. Over 200 millioner brukere besøker en bedriftsprofil hver dag
4. 80% økning i tiden som brukes til å se video på Instagram 
5. Det er lett å komme i gang! 

Hva er Instagram? 

Instagram er et sosialt nettverk skapt for å dele visuelt innhold i form av bilder og video. Tjenesten er gratis og er primært en applikasjon for smarttelefon og nettbrett, men det er også mulig å se historier og innlegg på Instagram.com. Appen ble først lansert i 2010 for iOS-enheter og ble i løpet av et par år lansert for Android-brukere samt kjøpt opp av Facebook som fortsatt eier selskapet i dag. 

Nyhetsfeed

I likhet med de fleste andre sosiale medier, baserer Instagram seg på at brukerne følger folk og bedrifter de interesserer seg for. Sammen utgjør dette nyhetsfeeden som består av de nyeste innleggene til profiler du følger, som kan både likes og kommenteres. 

Utforsk 

Basert på interesser og profiler du følger lager Instagram en skreddersydd feed til deg som kalles “explore” eller utforsk. Gjennom denne kan du oppdage nye spennende profiler og hente inspirasjon. 

Story

De senere årene har det populære Story-formatet dukket opp, som gjør det enkelt å dele øyeblikk som du ikke nødvendigvis vil ha i din private feed. Bildet eller videoen forsvinner etter 24 timer, eller når du sletter det før den tid. Dersom du ønsker at historien skal være synlig utover et døgn kan den legges i høydepunkter som dukker opp i en egen mappe på profilen din. Stories er en mer lavterskel måte å legge ut bilder på enn å poste i nyhetsfeeden, som betyr mer hyppige og øyeblikkelige oppdateringer. Behovet for finpussing minker ettersom bildet eller videoen forsvinner etter 24 timer. Dette har gjort stories til en enorm del av dagens Instagram, både hva gjelder organisk og betalt innhold. 

Direktemeldinger

Instagram tilrettelegger for kommunikasjon mellom profiler utover kommentarfelt. Denne funksjonen heter “Direct” eller direktemeldinger – populært kalt DM’s. Enkelt forklart kan man chatte, dele private bilder og historier, samt svare på innlegg som ikke er åpent for allmennheten. 

IGTV

I 2018 ble IGTV (Instagram TV) lansert. IGTV er både en frittstående app og integrert i Instagram. Video på Instagram har ellers varierende tidsbegrensninger, hvor Story har en grense på 15 sekunder mens feeden kan ha videoer på opptil 60 sekunder. IGTV tillater videoer på opptil én time i et vertikalt fullskjermformat. 

Hvem bruker Instagram? 

Instagram er en plattform mange tar seg til for å hente inspirasjon. Det visuelle formatet tilrettelegger for mer engasjement blant brukerne enn noen andre sosial plattformer. I Q2 2019 var det registrert 2.395.000 brukere i Norge, en andel på hele 57% av befolkningen. Av disse er 56% kvinner og 44% menn. Instagram brukes av voksne som barn, men aktiviteten er klart høyest blant yngre* brukere, hvorav 79% bruker appen daglig

* Statistikken ekskluderer barn under 18 år

Annonseformater

Instagram tilbyr fem ulike formater for betalt annonsering, avhengig av hvor du vil vise annonsen og til hvem. 

Annonser i Stories 

Bilde hentet fra Instagram

Annonser i Stories byr på en fullskjerm opplevelse uten distraksjoner. Annonsører kan utnytte hele mobilskjermen og får plass til langt mer innhold enn de fleste andre formater. Med call to action (CTA) gjennom “sveip opp”-funksjonen blir veien til landingssiden sømløs. Annonsen dukker opp mens brukeren blar gjennom stories fra profiler vedkommende følger. Bare kreativiteten stopper deg i utfoldelsen av Story Ads, mulighetene er mange! 

Visste du at hele 96% av markedsførere i USA regner med å bruke Story Ads i løpet av de neste 6 mnd

Bildeannonser

Bilde hentet fra Instagram

Bildeannonser dukker opp i nyhetsfeeden blant innlegg til profiler du følger. Formatet er rent og enkelt med mulighet for CTA som for eksempel “kjøp nå” eller “se mer”.  Annonsene kan være i liggende eller kvadratisk format. 

Videoannonser

Bilde hentet fra Instagram

Videoannonser tilsvarer bildeannonser, med unntak av at de er i videoformat. Dette gjør at brukeren aktiverer flere sanser og blir mer engasjert i innholdet.  

Visste du at innlegg med video skaper 38% mer engasjement enn bilder

Karusellannonser

Bilde hentet fra Instagram

Karusellannonser tar også utgangspunkt i klassiske bildeannonser, forskjellen er at brukeren kan sveipe seg gjennom flere bilder i samme annonse. Dette sørger for mer informasjon i en og samme annonse, samt gode sjanser for økt engasjement. 

Samlingsannonser

Bilde hentet fra Instagram

Samlingsannonser fungerer som en produktkatalog. Dette gjør det enkelt for brukeren å bla gjennom produkter eller tjenester og senere gjennomføre kjøp. Formatet tillater både bilder og video, samt kombinasjonen av de to. 

Kom i gang med fire enkle steg! 

Har du allerede en konto i Facebook Business Manager, er det lekende lett å komme i gang med Instagram annonsering. Har du ikke gjort det ennå, må du først opprette en gratis bruker.

1. Opprett bedriftsside- og profil

For å kunne lansere kampanjer i Instagram må du besitte en Facebook-side for bedriften din. Har du ikke bedriftsside på Facebook, må du sette opp dette først. Med side på plass kan du opprette en gratis bedriftsprofil på Instagram.

2. Konfigurer annonsen

I neste steg bruker du verktøyet “annonseadministrasjon” og bestemmer mål for annonseringen, samt målgruppe og format. Her designer du annonsen gjennom å laste opp bilder, video og/eller tekst.. Alternativt kan du velge å promotere et allerede postet innlegg. 

3. Bestem budsjett

Fastsett totalt budsjett samt tidsplan for kampanjen. 

4. Publiser annonsen

Nå gjenstår det bare å publisere annonsen for så å vente på at den blir godkjent av Instagram. Som regel tar ikke dette mange minuttene. 

Analyse

Digital annonsering gjør det enkelt å måle prestasjonen til kampanjer. Dette er gode nyheter, for om ikke du kan måle effekten av markedsføringstiltak, er det sannsynlig ikke vits i å utføre dem. Med Instagram annonsering får du tilgang til et avansert analyseverktøy som er enkelt å forstå og bruke, og du kan (og bør!) til enhver tid følge med på hvordan annonsen presterer. På den måten kan du optimalisere innholdet etter behov og forbedre resultatene. Samtidig er det viktig å analysere helheten etter endt kampanje for å lære til neste gang. 

Slik går du frem: 

1. Naviger deg til “annonseadministrasjon” i Business Manager.
2. Velg den aktuelle kampanjen eller annonsen du vil analysere.
3. Trykk “se diagrammer”.
4. På toppen av siden velg Instagram under “plasseringer”.
5. Hva intensjonen med annonsen var i utgangspunktet betinger hvilke kolonner du bør merke deg. Uansett hva målet var, får du masse nyttig data ut i fra disse diagrammene. En kolonne jeg anbefaler å merke seg er Return on Ad Spend (ROAS) for å få innblikk i hvor mye avkastning du har fått per krone brukt på annonsering. Dette er en god indikator på om kampanjen har vært lønnsom.

Hvordan skiller Instagram annonsering seg ut? 

Høyt engasjement 

Annonsering på Instagram er som regel dyrere enn hos storebror Facebook, men til gjengjeld er engasjementet på Instagram uslåelig høyt, særlig når det gjelder formål om kjøp. Derfor har bedrifter potensiale til å oppnå høy ROAS med Instagram, selvsagt under forutsetning om at målgruppen er til stede på plattformen.

Annonsen ser og føles organisk ut

Instagram er plattformen mange brukere trekker seg til for inspirasjon. Annonsene som dukker opp innimellom organisk innhold i stories eller i feeden er verken påtrengende eller forstyrrende for brukeropplevelsen. Faktisk ser postene ut som organisk innhold, med unntak av CTA-knappen og “sponset innhold”- bemerkningen. Mange brukere er allerede i kjøpsmodus når de saumfarer appen for inspirasjon, som gjør veien fra Instagram til kjøpsknappen kortere. 

Visuelt og estetisk 

Instagram er et visuelt medium med utelukkende bilder og video. Disse formatene er de mest effektive for å få oppmerksomheten til brukeren siden budskapet blir kommunisert og oppfattet raskere enn tekstannonser. Det visuelle aspektet åpner også for endeløse muligheter når det gjelder design og utforming. Kun kreativiteten kan stoppe deg! 

Lett å komme i gang

De fleste som driver med digital markedsføring i dag er godt kjente med Facebook og deres Business Manager. Dette forenkler prosessen med å komme i gang med Instagram, særlig med tanke på at utformingen av kampanjer fungerer på samme måte som med Facebook. Likevel, har du ikke denne erfaringen er det lett å komme i gang, særlig med hjelp fra Instagrams egne ressurser og utallige guider tilgjengelig på nett. 

Ønsker du hjelp til å komme i gang med Instagram-annonsering? Kontakt oss i dag! 

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads

Alt du trenger å vite om dynamiske søkeannonser (DSA) i Google Ads Signe Marie Cleveland
Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer
Innholdsplan

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer

Slik lager du en langsiktig innholdsplan som konverterer Annsofi Klevfoss
Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips

Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips

Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips Even Ødegård