Hopp til hovedinnhold

Prisen for annonser på Google kan variere stort fra annonsør til annonsør da dette påvirkes av mange faktorer. Blant annet mengde trafikk, bransjen du operer i, hvor relevant innholdet ditt er, og ikke minst; byrået du velger å samarbeide med.

Kostnad per klikk

Google Ads er i hovedsak det vi kaller «kostnad per klikk» eller “pay per click” (PPC) annonsering. Det betyr at du som annonsør kun betaler dersom noen faktisk klikker på annonsen din. En visning av annonsen din er gratis.

Hva koster et klikk?

Hvor mye du må betale for et kllikk varierer i stor grad. For noen søkeord er kostnaden per klikk en krone, mens det for andre søkeord koster mange hundre kroner. I tabellen under har vi sammenlignet kostnad per klikk (CPC) på ulike søkeord:

Forskjellene i klikkpriser er store. I tabellen ser vi at søkeordene forbrukslån, sommerkjole og nike air force 1 har ca like mange søk i måneden. Tar vi utgangspunkt i at hver av søkeordene blir søkt på 100 000 ganger i måneden og at vi får 20% av denne trafikken inn til nettsiden, blir prisen for 20 000 besøk ganske ulik. Over 18 millioner kroner skiller kostnaden for forbruktslån fra Nike Air Force 1.

Hva påvirker prisen på Google Ads?

Alle annonsører setter et maksbud for hvor mye de er villige til å betale for et klikk på annonsen sin for et gitt søkeord. Hver gang noen søker etter søkeordet du ønsker å kjøpe vil det foregå en auksjonsprosess. Klikkprisen er derfor ikke statisk, men avhenger av hvor mange andre annonsører som også ønsker å vise sin annonse til den som søker.

Faktorer som påvirker prisen på et klikk i Google Ads er blant annet:

  • Hvem som søker
  • Hvor den som søker befinner seg
  • Hvilken enhet den som søker bruker
  • Hvilket tidspunkt det er på dagen
  • Hvor relevant landingssiden din er
  • Hvor relevant annonsen din er
  • Historikken i kontoen din
  • Hvor mange andre som vil kjøpe samme søkeord
  • Hvor stort volum det er på søkeordet

Hvordan få billigere klikk i Google?

Når vi ser på klikkpriser og snakker om budrunder eller auksjonsprosesser kan det virke som at den annonsøren som betaler mest får både 1.plassen i søkeresultatet og klikket. Slik er det ikke nødvendigvis.

I INEVO pleier vi å si at Google først og fremst er en matchmaker. For at Google skal fortsette å være den foretrukne søkemotoren og kunne tjene penger på annonseinntekter er de avhengig av å levere relevant innhold til brukerne sine. Svært gode og relevante annonser kan derfor veie opp for lavere budsjetter og bud.

For hvert søkeord i kontoen din får du tildelt en sum kvalitetspoeng på en skala fra 1-10 poeng, der 10 poeng er høyest. Jo bedre landingsside, forventet CTR og annonserelevans du har, jo høyere poeng får du.

Enkelt fortalt kan vi si at budet ditt + kvalitetspoengene dine = ad rank.

Den annonsøren med høyest ad rank vinner budrunden!

La oss ta et eksempel for å illustrere:

Annonsørene Per og Ola ønsker begge to å kjøpe søkeordet “motorsykkelhjelm” i Google. Per er villig til å betale 5 kr for et klikk på søkeordet, mens Ola er villig til å betale 4 kr. Nettbutikken til Per er litt treg og han har ikke lagt så mye tid i å opprette gode annonser. Ola har derimot brukt mye tid på å lage relevante landingssider og annonser. Ola har derfor 10 av 10 mulige kvalitetspoeng, mens Per bare har 5 av 10 mulige. Ola får høyest ad rank og vinner derfor budrunden til tross for at hans bud var lavest.

Hvor stort budsjett bør du ha på Google Ads?

På samme måte som med klikkpriser finnes det heller ingen fasitsvar når det gjelder budsjett. Hvor mye akkuratt du er villig til å betale for et klikk og hvor mye penger du skal bruke per dag i Google Ads bør avhenge av hvilke mål du har for annonseringen og hvor mye du kan betale for en ny kunde.

Her kan du lese mer om å sette markedsbudsjetter for annonsering.

Hva koster et Google Ads byrå?

Det er ingen tvil om at kostnaden på annonseringen henger sammen med målene du ønsker å oppnå og hvor mye arbeid som ligger til grunn. Relevante landingssider, nøye utvalgte søkeord og gode annonsetekster som oppleves relevant vil være med på å gi deg som annonsør billigere klikk i Google. Det kan derfor være en svært lønnsom investering å samarbeide med noen som spesialiserer seg på å optimalisere søkeannonser i Google.

Arbeidskostnaden ved å drifte en Google Ads konto varierer fra byrå til byrå, men en sertifisert Google Ads spesialist har ofte en timespris på mellom 800kr til 1500kr. Hvor mange timer hver uke og måned som behøves for å drifte din annonsekonto vil variere ut fra blant annet mengden trafikk, hvor dynamisk innholdet du annonserer er og hvor mye som kan automatiseres i konto. Drift av en Google Ads konto kan ta alt fra 5 timer i måneden til å dekke en fulltidsstilling. 

Lurer du på om du bør samarbeide med et byrå? Her kan du lese mer om fordeler og ulemper med å jobbe med et Google Ads byrå.

Få hjelp med Google Ads

Som du sikkert forstår er det vanskelig å gi et konkret svar på hva Google Ads koster uten å se på detaljene rundt hver enkelt annonsør og bransje. Ta kontakt med oss for en helt uforpliktende prat om Google Ads.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.