LIFT-modellen er et enkelt men kraftfullt verktøy som kan hjelpe deg med å forbedre og øke konverteringsraten på nettsiden din. Enten du driver egen nettbutikk, selger tjenester, jobber med markedsføring eller reklame, kan denne modellen være kjekt å gå gjennom jevnlig for å sikre at du oppfyller de mest elementære forutsetningene for å få konverteringer på nettsiden din.
Modellen er basert på 6 konverteringsfaktorer:
- Verdiforslag
- Tydelighet
- Relevans
- Distraksjon
- Hastverk
- Bekymring
1. Definer et verdiforslag
For å tiltrekke flere kunder og øke konverteringsraten din, er det viktig å definere et sterkt og konkurransedyktig verdiforslag. Hvilken verdi tilfører ditt produkt/tjeneste til kunde? Dette bør være noe som er unikt og attraktivt for potensielle kunder, og som skiller deg ut fra konkurrentene. Hvorfor skal kunden velge ditt produkt/tjeneste?
Åpenbart? Likevel kan det være lurt å tenke litt ekstra godt gjennom dette. Kjøper vi IKEA møbler for å skille oss ut? Kjøper vi en paraply fra Swim til 500 kr fordi denne funker best mot regn?
2. Gjør verdiforslaget tydelig
Skal du få kunden til å utføre en handling, er det viktig å sørge for at verdiforslaget ditt er tydelig formulert og at du har klare oppfordringer til handlingen (CTA). Intuitivt oppsett og tydelig innhold er nøkkelen til å forbedre brukeropplevelsen og få kunder til å utføre en handling.
Husk at
Folk skumleser som regel siden din. Pass på at det viktigste og mest relevante kommer tydeligst frem.
3. Gjør det relevant
For å øke konverteringsraten på nettsiden din, må du sørge for at verdiforslaget ditt er relevant nok for kunden. Dette kan du oppnå ved å bruke termer og begreper som besøkende kjenner igjen, og ved å sørge for at tilbudet ditt passer med kundens behov og ønsker.
Gode analyseverktøy er viktig for å studere atferden og trafikken på nettsiden din, slik at du også imøtekommer de ulike behovene til besøkende fra ulike kilder.
Ikke glem at
Mange har en tendens til å skrive litt for mye om "vi". Vi tilbyr, vi er opptatt av, vi streber mot.. Hva er kunden opptatt av? Hva får "du" og hvorfor skal "du" kjøpe det?
4. Redusere distraksjoner
Det er viktig å sørge for at nettsiden din er fri for distraherende elementer som kan hindre besøkende fra å fokusere på målet ditt. Tenk på hva som kan distrahere besøkende fra verdiforslaget ditt, som rotete design, irriterende farger og for mange valgmuligheter. Et rent og ryddig oppsett vil tillate besøkende å fokusere på budskapet uten å bli distrahert av andre elementer på siden.
5. Skap en følelse av hastverk
For å øke sjansen for at besøkende fullfører kjøpet på nettstedet ditt, kan du skape en følelse av hastverk. Dette kan gjøres ved å indikere på nettsiden at handling bør utføres nå. Hastverk består av to deler: intern og ekstern hastverk. Intern hastverk er den følelsen besøkende har allerede før de kommer til siden din, mens ekstern hastverk kan skapes ved å bruke tidsfrister og begrensede tilbud.
Eksempel
Intern hastverk: “Jeg skal i bursdag i morgen og mangler fortsatt en gave”
Ekstern hastverk: “Tilbudet varer frem til 1. april” eller “Kun 3 igjen på lager”
6. Fjern bekymring
Å fjerne bekymring kan øke konverteringsraten betydelig. Hva er de potensielle faktorene som sannsynligvis vil skape tvil hos besøkende og hindre dem i å utføre kjøp? Fokuser på å oppnå troverdighet hos besøkende med bevis som trengs for å bygge tillit til deg.
Eksempel
Ikke testet på dyr
100 dagers åpent kjøp
20 års erfaring
Etter å ha lest dette innlegget, tenker du kanskje at dette er en selvfølge? Likevel er det mange som ikke benytter dette i praksis. Ta en sjekk av din egen nettside og avdekk små og enkle endringer som potensielt kan øke konverteringsraten din betraktelig.
Kilde: Widerfunnel