Hopp til hovedinnholdet
SoMe

Lønner det seg å annonsere på Facebook?

Lurer du på om det lønner seg å annonsere på Facebook? Det er nærmest umulig å regne ut et klart og tydelig kostnadsbilde for annonsering i sosiale medier. Likevel er det et par faktorer som kan gi en pekepinne på hvor mye du må belage deg på å betale. Vi gir deg våre beste innspill på om annonseringen lønner seg eller ikke!

Lønner det seg å annonsere på Facebook?

Prisen for å annonsere på Facebook vil variere stort fra annonsør til annonsør basert på bransjen du opererer i, størrelse på publikum, hva du ønsker å oppnå av resultater, hvor mye man ønsker å legge inn av budsjett og ikke minst om du du gjør det selv eller velger å samarbeide med et byrå.

Hvorfor Facebook annonsering?

Det er flere gode grunner til å komme i gang med Facebook annonseringen. Med Facebook kommer også Instagram, så her er har du altså to av verdens mest populære sosiale medier i en og samme annonsesenter. Det er heller ingen tvil om at sosiale medier er og vil forbli en stor del av folk hverdag. De fleste bruker sosiale medier daglig og blir eksponert for innhold i nyhetsfeeder og stories opptil flere timer av døgnet. Ved å annonsere på Facebook blir du altså både synlig og ekstremt attraktiv for potensielle kunder. 

En annen fordel med å annonsere på sosiale medier fremfor tradisjonelle medier er at du kan betale for faktiske samhandlinger fremfor bare visninger. Så i stedet for å betale for tusenvis av visninger som trolig ignoreres betaler man for eksempelvis klikk på annonsen, registreringer eller kjøp. Du betaler altså for engasjement fra folk som er interessert i det du annonserer. Du kan såklart betale for visninger og generell eksponering om det er ønskelig.

Hvor mye koster Facebook annonsering?

Det er nærmest umulig å gi noe fasitsvar på hvor mye Facebook annonsering koster. Prisen du ender opp med å betale for annonsene dine vil variere, og du kan ikke forvente deg å se like gode resultater hver gang. 

Derfor er det også vanskelig å vite hva man skal sette av budsjett, og hvor mye eller lite dette burde justeres underveis. Det er heller ikke slik at jo høyere budsjett du har, jo bedre resultater vil du oppnå. En ting som er greit å notere seg er at økt budsjett ved gode resultater vanligvis er lønnsomt, mens øking av budsjett ved dårlige resultater ikke nødvendigvis fører til bedre resultater.

Noen faktorer som påvirker hva du får ut av budsjettet ditt er konkurranse, målsetting og selvfølgelig produktet ditt. Også tilbud, i hvilken grad det engasjerer og hvor vellykket kommunikasjonen er vil påvirke resultatene og dermed prisen. Alle annonsører må gjennom budrunde. Så dersom det er mange som konkurrerer om samme målgruppe som deg vil også annonseringen koste mer. Ganske så fair spør du meg.

Fordelen er at alt kan måles! Man kan dermed lage seg noen huskeregler for hva som fungerer og ikke, og lære av disse til neste gang.

Hvilke kampanjemål bør du velge?

Hvilket mål du setter for kampanjen din vil påvirke hvor mye budsjett du må legge i annonseringen. Er målet å få flest mulig besøk til nettsiden koster dette mindre sammenlignet med en kampanje der målet er å få flest mulige salg i en nettbutikk. En generell huskeregel er at oppmerksomhet her billigere enn faktiske handlinger. 

Gjennom Facebook har du en hel del valgmuligheter hva gjelder kampanjemål. Alt fra Brand Awareness, Reach og Engasjement til Trafikk, Konverteringer og Lead Generation for å nevne noen. Hvilket mål du burde velge kommer an på hva du ønsker å oppnå med kampanjen.

Litt kort om de ulike målene:

  • Brand Awareness: Handler om å skape merkebevissthet hos ønsket målgruppe. Krever ofte 30 000,- eller mer for å kunne se et merkevareløft.
  • Reach: Handler om å treffe flest mulig. Risikoen er at man treffer urelevante personer. Er det er ønskelig å kjøres ut til en bred eller udefinert målgruppe – kjør på!
  • Traffic: Handler om å få best mulig trafikk mot ønskede sider. 
  • Engagement: Handler om å få flest mulig likes, kommentarer og delinger. Fungerer best i tilfeller der man promoterer konkurranser eller giveaways.
  • App Installs: Handler om å få flest mulig nedlastninger av applikasjon.
  • Video views: Handler om å få flest mulig visninger av en video.
  • Lead Generation: Handler om å samle kontaktinformasjon til potensielle kunder eller e-post abbonenter. 
  • Messages: Handler om å få folk til å samhandle og snakke med virksomheten.
  • Conversions: Handler om å få flest mulig utførte handlinger. Eksempelvis kjøp eller kontaktskjema utfyllinger på egen side (krever tracking).
  • Catalog Sales: Handler om å selge produkter direkte fra katalogen.
  • Store Traffic: Handler om å få folk til å besøke din virksomhet fysisk. 

Selv har vi noen favoritter. Vi opplever vi at de hyppigst brukte og mest lønnsomme kampanjemålene for våre kunder er Trafikk, Catalog Sales, Lead Generation og Conversions.

Hvordan måle kampanjen?

Kostnad per resultat

Uavhengig av om målet for kampanjen din er så samle leads, generere salg eller få folk til å se landingssiden din vil du kunne måle kampanjens resultater basert på ‘kostnad per resultat’.

Poenget med å følge på på ‘kostnad per resultat’ er å få en indikator på hvor mye du betaler i annonseringskroner per kjøp eller handling. Resultatene vil trolig variere etter sesong, tilbud og periode – men etter en gitt kjøreperiode vil du kunne se hva du i gjennomsnitt betaler. Dette vil gi deg en indikator på hvor budsjettet ditt burde ligge.

Hva definerer et godt resultat?

Hva som definerer et godt resultat kommer an på hva du fokuserer på! I tillegg vil marginer og innkjøpskostnader samt. kundereiser og CLV spille inn. Før dere setter i gang vil det være viktig å klart definere ønsket utfall. For eksempel hvilken ROAS dere ønsker å oppnå, hvor mye dere er villige til å betale for besøk på siden og/eller hvor mye en lead er verdt.

Jobber du i B2B markedet kan et tips være å regne ut akseptabel kostnad per lead ut i fra Customer Lifetime Value (CLV), altså den gjennomsnittlige netto inntekten du får fra en kunde. En akseptabel ROAS i B2B markedet vil avhenge av hvor i trakten kunden er, men ofte vil en ROAS på +8 være veldig bra!

Jobber du i B2C markedet vil det være aktuelt å se litt på hvor mye profitt du sitter igjen med for et kjøpt produkt basert på marginer og innkjøpskostnader. Med dyrere produkter er det og naturlig at ‘kostnad per resultat’ er høyere. Hvis en konvertering koster 300 kr vil kanskje ikke 50-100 kr dagen være nok for å generere salg og du bør vurdere å justere budsjettet etter hva du betaler per konvertering. 

Det vil også være avgjørende hva slags publikum du retter deg mot. Ønsker du å nå ut til nye kunder kan man akseptere enn lavere ROAS da dette er et kaldt publikum som ikke nødvendigvis kjenner til deg enda. Er man lavere i traktene, har kjennskap til bedriften og er nærmere et kjøp (eksempel remarketing) kan man forvente en høyere ROAS da dette er et varmt publikum. 

Lønner det seg å gjøre annonseringen selv?

Hva du vil ende opp med å betale for Facebook annonsering er, som du kanskje har forstått, svært varierende. Det er ingen tvil om at kostnadene henger sterkt i sammen med målet du ønsker å oppnå med kampanjene du velger å kjøre og hvor mye arbeid som ligger til grunn.

Fordelen med å gjøre annonseringen selv er at man har god kjennskap til produktene og derav god oversikt over hvor lønnsomme kampanjene er for de ulike produktene eller produktgruppene. Problemet kan derimot være at man ikke har tilstrekkelig kunnskap og erfaring på feltet. 

For å få mest ut av kampanjene dine kan det være lurt å samarbeide med et byrå som har spesialister innenfor sosiale medier. Ofte vil dette spare deg for tid brukt til å bli kjent med ulike kampanjemål, optimaliseringer og budsjettering for å oppnå mest mulig lønnsomme kampanjer!

En sosiale medier spesialist har ofte en timespris på mellom 800 kr til 1200 kr. Hvor mange timer hver uke og måned som behøves for å drifte din annonsekonto vil variere ut fra antall og størrelse på kampanje og hvor mye oppfølging og justeringer som kreves.

Noen enkle tips

  • Start forsiktig: Facebook algoritmen trenger litt tid til å bli kjent med bedriften din, hva du tilbyr og hvem som responderer best på dette. Derfor: start forsiktig med mindre budsjetter enn hva du kanskje har tenkt å legge i annonseringen.
  • Vurder produktets typiske kjøpsreise: Det er også aktuelt å ta en vurdering av hvor lang en typisk kjøpsreise er for det du selger. For eksempel vil kjøpsreisen til kjøp av en vaskemaskin være lenger enn for typisk sminke- og hudpleie.
  • Test deg frem! Det er helt lov til å teste seg frem i starten. Starter du med små budjsetter vil det heller ikke gjøre så mye skade for bedriften. 

Få hjelp til å komme i gang med Facebook annonsering!

Som du innen dette kanskje forstår er det vanskelig å gi et konkret svar på hva Facebook annonsering vil koste uten å se på detaljene rundt bransje og hver enkelt annonsør. Vi har en sterk faggruppe innen sosiale medier. Ta kontakt med vår Head of Social, Niclas Nilsen, eller kontakt oss gjennom skjema for en helt uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe dere i gang!

5 ting jeg har lært i INEVO

5 ting jeg har lært i INEVO

5 ting jeg har lært i INEVO Julie Foss
INEVO søker Frontend utvikler (deltid)

INEVO søker Frontend utvikler (deltid)

INEVO søker Frontend utvikler (deltid) Even Ødegård
Vi analyserte 1096 søkeord, dette er hva vi lærte om hvordan Google endrer sidetitler
SEO

Vi analyserte 1096 søkeord, dette er hva vi lærte om hvordan Google endrer sidetitler

Vi analyserte 1096 søkeord, dette er hva vi lærte om hvordan Google endrer sidetitler Even Ødegård