Månedens SEO-prat: Anders Stensønes

I slutten av november fikk vi i INEVO besøk av Anders Stensønes fra Apotek 1. Formålet var en faglig SEO prat der Anders delte flere av sine erfaringer fra en lang tid som ansvarlig for digital handel, webanalyse, konvertering, brukeropplevelse og SEO i Apotek 1.

 

Anders stensønes

Navn: Anders Stensønes
Rolle: eCommerce manager i Apotek 1. Ansvarlig for konvertering, kjøps- og brukeropplevelse på Apotek 1’s ecommerce plattformer for B2B og B2C. (Jobbet i Apotek 1 siden 2007 i ulike roller).
Områder: Utvikling, webanalyse, SEO, PPC, brukeropplevelse, kjøpsopplevelse og CRO.
Aktuelt: 10 års erfaring med SEO.
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/andersstensones/

 

 

Anders begynte i Apotek 1 i 2007 og har siden den gang jobbet med blant annet innholdsproduksjon, teknisk utvikling, netthandel, drift og vedlikehold i kjeden. Han regnes som blant en av Norges mest kompetente innenfor SEO.

 

Satset stort på innhold

Apotek 1 er Norges største apotekkjede og Anders har jobbet for at Apotek 1 er aktivt tilstede på nett. Han forteller at rundt 1 av 20 Googlesøk er helserelatert og dette har Apotek 1 hatt stort fokus på. Å bygge innhold ved å besvare søkeintensjoner rundt helse.

Når folk søker etter sykdommer, symptomer, helseproblemer, ulike helsetilstander eller andre ting relatert til helse, har Apotek 1 laget innehold som dekker så mange søkeintensjoner som mulig rundt de ulike temaene og etterhvert knyttet de opp mot produktene sine. På den måten blir Apotek 1 et helseleksikon, like så godt som en nettbutikk.

Et eksempel kan være forkjølelse. Mange søker etter symptomer, hvordan det kan behandles, relaterte produkter eller når man bør kontakte lege. Apotek 1 har enormt med innhold som besvarer flere spørsmål rundt forkjølelse i tillegg til at de er knyttet opp mot relevante produkter:

 

Apotek 1

Apotek 1

På denne måten har Apotek 1 over lang tid skapt sterk autoritet i Google. Dette har drevet mye organisk trafikk fra søkemotorene. Anders forklarer at det har vært en tidkrevende arbeid, men at fokus på godt innhold gir resultater over tid.

 

Byttet plattform uten å miste organisk trafikk

Et av de store prosjektene til Anders var omleggingen av nettsiden til Apotek 1 i 2011. Apotekkjeden skulle legge om nettsiden sin til en annen plattform. Det var et enormt arbeid med mye teknisk SEO i malverket for forskjellige sider og redirect av URL-er som måtte tas hånd om. Med mye trafikk fra organiske søkeresultater var det en krevende jobb å ta vare på “flyttelasset” som skulle videre på en annen plattform uten å miste trafikken.

Først og fremst måtte de få kontroll over alle URL-ene. Det var rundt 1500 URL-er som skulle flyttes. Tidligere brukte Anders en 301-redirect modul hvor han hadde en custom kode for redirects, men nå skulle dette fungere med helt annet serveroppsett, i tillegg til ny sidestruktur i forbindelse med omleggingen.

 

 

 

 

IT-direktør, IT-arktitekt, Markedsdirektør og Anders var med på å velge ut den nye plattformen som var IBM. Anders hadde en del erfaring fra denne plattformen fra før av. Her hadde de en liste med kriterier som de vurderte plattformer ut i fra og rangerte de ulike løsningene, før de landet på den endelige. Så begynte implementeringen som var enorm jobb.

“Jeg bodde nærmest i Danmark i 2011 for å samarbeide med leverandøren.”

Etter blant annet å ha gjort et grundig arbeid med redirects av URL-er og omplassering av innholdet, samt verifisering asv den tekniske kvaliteten på HTML-malene, flyttet Apotek 1 plattform uten å miste organisk trafikk. Anders forteller at de hadde en liten drop i trafikk i underkant av en uke, før den økte kraftig igjen, og resultatet var mer organisk trafikk enn noen gang.

 

SEO og Apotek 1 i dag

Anders forteller at han har jobbet med SEO i mange år, og at SEO er noe man aldri blir helt ferdig med. Det er alltid nytt innhold, nye produkter, nye sider og oppdateringer på nett man skal etterfølge.

“Vi gjør jo fortsatt mange søkeordsanalyser, webanalyser av sidene våre, internsøket og prøver hele tiden å lage innhold som brukerne søker etter”.

Samtidig forklarer han at han selv ikke trenger å holde i alle detaljer alene lenger, fordi Apotek 1 har gode prosesser internt for å for eksempel lage artikler som fenger publikum, og som samtidig er optimalisert i forhold til SEO.

Anders Stensønes

Han sier at utfordringen med e-handlere kan være: “Enten tenker de for mye på innhold og for lite på kommersialisering, eller motsatt. Ofte ser man dårlig kobling mellom innhold og produkt”.

 

Utfordringer og fremtiden

Anders startet å lære SEO ved å lese datidens seomoz. Han var leid inn som konsulent for å jobbe med nettsider. Eksperimenterte mye med å synliggjøre data. Han brukte mye tid på å utforske både i Google Analytics og Google Search Console. På den tiden var det ingen som jobbet med eller hadde hørt om SEO i bedriftene han var leid ut til.

Den største utfordringen hans med SEO i dag, er rett å slett å ha nok tid. Man har alltid viktige oppgaver som må løses rundt digital handel, så utfordringen er å ha nok tid til å videreutvikle, lære nye ting og holde seg oppdatert på SEO-fronten.

Når det gjelder SEO og fremtiden, sier han at han tror det blir viktigere å forstå intensjonen bak søkene. “Jeg tror vi bare er i starten av strukturerte data, og google vil nok forstå strukturerte data bedre selv, og da igjen vil det bli lettere for Google å se intensjonen på nettsiden.”

Til slutt spør vi om Anders har noen tips til unge folk som skal inn i arbeidslivet innen digital markedsføring og netthandel:

 

“Finn et nisjeområde og vis at du kan levere på det. Det lar deg bli en autoritet på dette feltet. Ikke vent med å bli satt i gang med alt, ta en sjans og ta eierskap”.

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *