Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: OMA

OMA-modellen: En revolusjonerende måte å jobbe med digital markedsføring

Christopher Espeland Aitken
27.05.2019

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor du kanskje burde vurdere en Operativ Markedsassistent™ (OMA).

Inspirert av Googles talentfabrikk

Ideen til OMA-modellen er hentet fra Googles APM program. Det var umulig å finne folkene de trengte, så Marissa Mayer i Google utviklet det som har blitt et av giganten sitt minst kjente, hemmelige våpen.

Løsningen var å finne smarte, unge generalister, og gjøre dem til talentene de trengte ved å kaste dem på dypt vann. I programmets alumni finner man noen av de største navnene i Silicon Valley.

Hvordan funker OMA-modellen?

De fleste bedrifter i dag har behov for operativ hjelp til å planlegge, prioritere, utføre og analysere markedsføringsaktiviteter, og bruker gjerne konsulenter. Men tradisjonelle konsulenter sitter ofte for langt unna. Noen forsøker å ansette, men feilansettelser er dyrt.

En OMA er en Operativ Markedsassistent som fungerer som både rådgiver og operativ ressurs ute hos kunde et par dager i uken. En OMA er gjerne nyutdannet og sulten etter å lære digital markedsføring i praksis.

Når man benytter en OMA, unngår man spesialister som bare ser én løsning og mangler faglig bredde. OMAene er lærevillige og sertifisert innen alle fagretningene innen digital markedsføring. I tillegg har de en ryggrad og ikke minst en trygghet i fagmiljøet.

“Jeg har vært OMA siden 2017, og synes det er morsomt å se hvordan modellen fungerer i praksis – jeg har fått til mye siden jeg begynte.” Annsofi i INEVO

Hva gjør en OMA?

En OMA er opplært til å løse digitale utfordringer. Det kan være enkle oppgaver som å skrive tekster på en nettside, håndtere ulike sosiale medier(Facebook, Instagram, Linkedin, etc) eller ta notater i et viktig møte. Andre oppgaver kan være utsendelse av e-postnyhetsbrev eller oppdateringer av Google Ads-kampanjer.

En OMA er en operativ assistent som løser problemer på stående fot med et fagmiljø i ryggen. Etterhvert som OMAen blir bedre kjent i organisasjonen kan det dukke opp andre mer komplekse oppgaver.

En OMA er førstelinje for alt av digitale aktiviteter – en person som tar eierskap og følger opp alle typer digitale aktiviteter til en fast kostnad per måned. Hvis behovet øker, så tilpasses avtalen for å sikre lønnsomhet for begge parter.

OMA og kunde kan lene seg på fagmiljøet

Fagmiljøet består av spesialister innenfor de ulike fagretningene innen digital markedsføring. Utviklere, digitale designere og analytikere støtter OMAene i arbeidet. Ikke en gang den beste i verden kan alt, men dette er det nærmeste man kommer.

Eventuelle kompetansegap hos en OMA fylles ved hjelp av fagmiljøet.

OMA-modellen har blitt godt mottatt

Både kunder og ansatte i INEVO elsker OMA-modellen. Noen av tilbakemeldingene som går igjen er:

  • Man føler seg som tette kollegaer
  • Lett å prate sammen og få fart på ting
  • Trygt og godt å ha fagmiljøet i baklomma
  • Man får økt digital kompetanse internt
  • OMAen får raskt tillit hos kunden
“Når jeg sitter hos Musti så føler jeg at jeg er ansatt i Musti. Det gjør at jeg får tillit til å gjøre en best mulig jobb for dem.” Niclas i INEVO

Trenger du hjelp…?

INEVO har OMAer til de fleste typer bedrifter, og vi gjør vårt beste for å finne en OMA som passer for deg. Ta kontakt med oss nå, så kan vi diskutere om bedriften din kan øke den digitale kompetansen ved å benytte en operativ markedsassistent fra INEVO!

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.