Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SEM

Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips

Even Ødegård
14.09.2019

Hva er Google Smart Shopping?

I 2018 lanserte Google neste generasjons shopping kampanjer, Smart Shopping Campaigns. 

Kampanjetypen er en av Google Ads nyeste. Formålet med kampanjetypen er å redusere behovet for å vedlikeholde/drifte Shopping kampanjer og samtidig nå ut til nye flater i Google sitt nettverk av annonseplasseringer. 

Kampanjetypen optimaliserer seg selv automatisk med mål om å generere så mye verdi som mulig ved hjelp av maskinlæring og automasjon.

Google Smart Shopping kampanjer kan vises på mange ulike plasser.

Smart Shopping annonser er ikke bare tilgjengelig de samme stedene som de tradisjonelle Shopping annonsene, men kan også vises andre steder. Smart Shopping kampanjer inkluderer også remarketing.

En av ulempene med Smart Shopping er at kampanjene er i en “black box”. Du får veldig lite innsikt i hva som skjer, hvor annonsene dine vises og når de vises.

Noe som også gir deg lite spillerom for å selv gjøre endringer i kampanjen. Vi skal nå se nærmere på noen av tingene du kan gjøre for å få bedre resultater:

Hvordan optimalisere Google Smart Shopping kampanjer

Okei – la oss hoppe i det. Her er 5 ting du kan gjøre for å få mer ut av Google Smart shopping kampanjene dine.

1. Ekskludere produkter som ikke selger

Ikke alle produkter egner seg for shopping – hverken Smart eller vanlig.

Noen produkter vet du fra før ikke fungerer bra i Shopping – for eksempel produkter der du har mye høyere pris enn konkurrentene dine.

Andre produkter som ikke selger vil du etterhvert kunne se i Smart Shopping rapporten din.

For å fjerne enkelte produkter kan du gå inn på Smart Shopping kampanjen din, så går du til “Product groups”. Her velger du å dele opp produktgruppene etter “item id”.

Her kan du dele opp produktgruppene dine til å deles på produkt ID, som gjør at du kan se hvert produkt for seg selv.

Når du har gjort dette vil du få opp alle produktene i produktgruppen på hver linje. På den måten kan du enkelt se hvor bra performance produktet har i Smart Shopping.

Om du ønsker å ekskludere et produkt er det enkelt. Alt du trenger å gjøre er å klikke på den grønne-dotten, så velger du “Exclude”.

Her kan du både se performance per produkt og ekskludere produkter du ikke lenger ønsker å ha i Smart Shopping kampanjen din.

2. Ekskludere plasseringer

Ikke alle plasseringer fungerer like bra. Google Smart Shopping kan vises mange steder. Noen plasseringer fungerer bedre enn andre og noen steder vil man bare ikke være.

Hvordan finne ut hvor annonsene dine har blitt vist

Om du går inn og leter etter “Placements” i Google Smart shopping kampanjen din blir du nok skuffet.. Du vil ikke finne dem her.

Men det finnes måter å se det på! Mange verktøy, for eksempel Optmyzr, som bruker Google Ads sitt API kan hente ut placements-data fra Smart Shopping kampanjer – men du kan heldigvis gjøre det inne i Google Ads også.

For å finne dataen er du først nødt til å gå til “Reports”. Her setter du opp en rapport med “Placements (Group)” under rader og velger selv de kolonnene du ønsker å se på. Her er det jo en god ide å blant annet se på visninger, klikk, CTR og konverteringer. For å kun se på Smart Shopping kampanjen din kan du legge på et filter for akkurat denne/disse kampanjene.

Her kan du se hvor Smart Shopping annonsene dine har blitt vist.

Nå som du vet hvor annonsene dine har blitt vist kan du starte å ekskludere de plasseringene du ikke ønsker å være på fra kampanjen din.

Hvordan ekskludere plasseringer

Hvis du prøver å ekskludere en plassering på kampanje-nivå i en Smart Shopping kampanje får du følgende feilmelding “This targeting can’t be saved because it’s incompatible with this campaign.” Ouch. 

Heldigvis finnes det en vei rundt. Istedenfor å legge ekskluderingene på kampanje-nivå kan du legge dem på konto-nivå.

Her kan du legge ekskluderinger for Smart Shopping.

Her kan du ekskludere nettsider, apper, youtube videoer og kanaler.

Det er alt du trenger å vite om hvordan du kan finne og ekskludere plasseringer på Google Smart Shopping.

3. Filtre på konto-nivå

Vi fortsetter litt i samme gate som over. På konto-nivå kan du sette på noen filtre som automatisk fjerner en del plasseringer som ikke passer overens med din merkevare.

Her kan du sette ekskluderinger.

Gå igjennom både “Excluded content” og “Excluded types and labels”.

4. Optimaliser produkttitler

Enten du driver med Smart Shopping eller vanlig Shopping kampanjer er det viktig å gå igjennom dine produkttitler. Her kan det være mye å hente på å gjøre små endringer.

Å for eksempel ha med søkeord i titlene dine kan øke CTR og antall salg. Hvis du har kjørt vanlig shopping kampanjer så ta en titt på søketerm rapporten der (dessverre ikke tilgjengelig for Smart Shopping) og se hvilke søketermer produktene dine vises på. Forsøk å legge disse inn i produkttittelene dine.

Produkttitlene dine er også vært viktig for om Google avgjør om ditt produkt er relevant eller ikke for et søk. Så definitivt bruk tid på å se etter forbedringspotensiale her!

Her er noen tips fra DataFeedWatch om hvordan sette sammen produkttitler til Shopping annonser i forskjellige kategorier:

Anbefalinger fra DataFeedWatch på hvordan optimalisere titler i ulike produktkategorier.

Det finnes flere steder du kan endre tittelene på produktene dine.

  • Back-end i PIM/nettbutikksystemet/Google Sheets
  • Applikasjonen som brukes for å generere feeden fra produktdataen din
  • Feed managment verktøy som DataFeedWatch og Productsup.
  • Google Merchant Center

Se også på resten av dataen du har i produktfeeden din. Pass på å ha gode beskrivelser og at all data er riktig oppdatert. Å endre bilder og pris kan ha store betydning for CTR og antall salg.

Les flere tips om feedoptimalisering for Google Shopping her og hvordan optimalisere produktfeeden din.

5. Lag flere Smart Shopping kampanjer med ulike ROAS mål

Google anbefaler at du legger alle produkter i samme kampanje når du skal sette opp Smart Shopping. Men, det er ikke alltid så lurt.

En av de få mulighetene du har til å styre Smart Shopping er via hvilke ROAS mål du setter på kampanjen. Noen produkter må ha en høy ROAS for at salget skal være lønnsomt, mens andre produkter klarer seg med en lavere ROAS.

Derfor bør du vurdere å lage flere Smart Shopping kampanjer med ulike tROAS mål. Produkter med god margin kan du legge i kampanjen med det laveste ROAS målet, produkter med lav margin kan du legge i en kampanje med høyere ROAS mål.

Trenger du hjelp med Google Ads?

Vi i INEVO har lang erfaring med å jobbe med Google Ads for store og små retailere og nettbutikker. Ta kontakt for en helt uforpliktende prat her.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.