Hvordan booste organisk trafikk i Google – Interne lenker

Det finnes uendelig mange tips og triks på hvordan man skal optimalisere en nettside og gi den best mulig forutsetninger for å rangere høyt i Google.

 

Det snakkes om lenkebygging, godt og relevant innhold, fokus på CTR og alle andre tekniske faktorer som spiller inn på rangering. Det kreves en grundig og strukturert jobb, med fokus på SEO og brukeropplevelse.

 

Men, finnes det egentlig noen enkel vei til gode rangeringer i Google? Svaret er ja, og jeg skal forklare deg hvordan.

 

Interne lenker – undervurdert?

 

Nøkkelen til gode rangeringer ved enkle triks handler om interne lenker. For eksempel ved å ta sider på nettsiden din som presterer godt, og linke internt til disse via andre sider på nettsiden din, hvor det er relevant. Med andre ord, bygg flere interne lenker til nøkkelsidene dine.

 

Dette kan gjøres på mange forskjellige måter. Ved å linke til viktige sider i sidestolpen din eller nederst på siden. Det viktigste er at disse linkene er synlige på landingssiden.

 

Interne lenker

 

Hva er egentlig interne lenker?

 

En intern lenke kobler en av sidene dine på nettstedet ditt til en annen side på nettstedet ditt.

 

Hvert nettsted som har mer enn en side, er bygd opp på denne måten. Interne lenker støtter også opp under god sidestruktur og det belønnes i søkemotorene. Med denne typen lenker hjelper du Google og søkemotorene å forstå strukturen på nettsiden din, samtidig som du viser den de viktigste sidene dine.

 

Internlenking

Internlenking – illustrasjon av Niel Patel

 

Hvorfor er interne lenker bra?

 

Googles maskinlærings-system er kommet ganske langt og er smartere enn vi tror. Det er så og si umulig å prøve å lure det. Allikevel er det fortsatt enkle triks du kan bruke for å booste din organiske trafikk, uten at dette er noen form for hack eller juks.

 

Et par grunner til at interne linker hjelper deg å booste organisk trafikk:

 

  • Interne lenker styrker indekseringen av nettstedet ditt. Googles indekseringssystem følger lenker rundt på nettet når den skal indeksere en nettside. Hvis siden din har sterke interne lenker, gjør den det enklere for Google å indeksere sidene og finne nytt innhold som du har publisert og linket til.

 

  • Interne lenker øker sjansen for å oppnå backlinks fra gode sider. Mange lenker på en nettside går til “kontakt oss” “om oss” sider. Dette har veldig liten SEO verdi for nettsiden. Om man har interne lenker med sterkt innhold til gode landingssider, øker det sjansen for at flere ønsker å linke til en side med sterk autoritet.

 

  • Interne lenker indikerer verdi til brukeren. Interne lenker skal i bunn og grunn skape mer verdi til brukerne. Hvis jeg leser noe som er interessant og interne lenker på siden gir meg muligheten til å utvide informasjonen eller ta meg videre til andre relevante temaer, er dette noe som gir meg verdi.

Hvordan skal du gjøre dette?

 

Det finnes forskjellige typer interne lenker. Det er flere teknikker du kan bruke og her er noen av dem:

 

  1. Lenker fra innholdsrike sider med sterk autoritet til andre innholdsrike sider.
  2. Lage interne lenker med ankertekster. (Lenker i teksten)
  3. Hver gang du skriver en artikkel, link til fire eller flere eldre artikler du har skrevet.
  4. Oppdater gamle artikler med nye interne lenker.

 

Ankertekst

Illustrasjon på Ankertekst

To regler

 

Bruk interne lenker på nettsiden din, men bruk dem riktig. Når man skal bruke interne lenker for å øke rangering i Google, er det viktig å forholde seg til noen regler:

 

  • Legg til interne lenker i innholdet ditt (sørg for at linken er relevant til innholdet)
  • Link til de beste landingssidene dine.

 

Enklere blir det ikke!

Og forresten, hvor mange interne lenker finnes det i denne artikkelen?

 

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *