Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Blogg: INEVO

Performance Max: The Good, The Bad and The Ugly?

Forrige uke arrangerte vi Google Ads Meetup med litt over 50 deltakere i Oslo. På programmet stod et av årtes mest omtalte temaer: Performance Max.

Det ble avholdt en paneldiskusjon hvor Vegard Garder fra Rocket, Maria Lindstad fra Synlighet og Ivo Gutu fra Netthandelsgruppen delte sine erfaringer med Performance Max så langt. Diskusjonen ble moderert av Even Ødegård fra INEVO.

Her er en oppsummering av det vi synes var mest interessant!

Mindre kontroll og innsikt i kampanjene

Performance Max reduserer tilgangen av data som gjør det mer utfordrende å analysere hva som fungerer og hvilke annonser som driver god trafikk. Det er generelt gjennomgående enighet i at Performance Max mangler innsikt på viktige tall som bidrar til vanskeligheter med å skille resultatene.

Vegard har et smart tips. Om du ønsker mer innsikt kan du bryte ned tallene litt forskjellige steder i Google Ads for å forstå hvor mye du bruker på ulike formater. Blant annet ved å hente ut Cost Per View data kan du skille ut hva som er YouTube. Du kan også via rapporter se på klikk fra en kampanje som er knyttet til en Merchant Center ID slik at du forstår hvor mye som er Shopping - men det er ingen enkel måte å få oversikt på.

Flere i panelet nevner at innsikten nå er bedre enn det var før og at det ryktes at Google vil forbedre denne delen mye fremover.

Burde alle oppgradere til Performance Max?

Det ble diskutert hvorvidt det lønner seg å gå over til Performance Max og om dette er noe alle burde gjøre. Vegard mener at en stor bedrift som bruker mange millioner burde være mer forsiktige i overgangen for å ikke risikere tap, men at en liten bedrift med lavt budsjett kan gå over raskere. Derimot oppgir Ivo at de har hatt motsatt erfaring og sett gode resultater ved å hoppe rett inn i Performance Max med store budsjetter fort.

Maria sa at Performance Max gir alle mulighet til å vise seg på flere flater med flere muligheter til tross for lavere budsjett for små bedrifter. Google vil antageligvis bruke mer tid og ressurser på Performance Max som kan resultere i at andre kampanjer fases ut. Derfor er det viktig å få seg erfaring med Performance Max nå. Overgangen kan bli verre i fremtiden.

Hvor lenge bør man vente på at Performance Max skal funke?

Google anbefaler at maskinlæringen er 5 uker. Finnes det en måte å få denne prosessen til å gå raskere?

Panelet har litt ulik erfaring på dette feltet. Maria anbefaler å være tidlig ute med å få ting på plass samt å ha en egen kampanje dedikert for tema, enten det er Black Friday eller annet for å få fortgang i prosessen. Utover dette diskuteres det hvorvidt migrering av tidligere Smart Shopping kampanjer har funket eller ikke.

Vegard anbefaler en egen ny kampanje hvor du starter med et lavere budsjett og skalerer opp rundt 20% hver andre uke. Derimot har Ivo god erfaring ved migrering av Smart Shopping kampanjer med relativt rask maskinlæringsprosess da dette har gått raskere enn å lage helt nye kampanjer. De har hatt gode resultater av å jevnlig optimalisere assets til kampanjene fremfor nye kampanjer.

Får jeg nye kunder med Performance Max?

Mange mistenker at Performance Max går etter publikum som er mest i bunnen av trakten. Derfor er en ting å ha i bakhodet om Performance Max finner mange nye kunder eller primært henter inn folk med stor sannsynlighet for at de ville kjøpt uansett.

Performance Max har en del nye funksjoner som går på å rette seg mot nye kunder. Etter hvert vil det også komme egne kampanjetyper som retter seg mot eksisterende kunder.

Panelet har ikke mye erfaring med akkurat dette, men er positive til at Performance Max kan utvikle seg i fremtiden til å bli ennå bedre på å hente nye.

Hvordan jobbe med Performance Max?

Performance Max er et nytt kampanjeformat, som betyr at de samme “gamle” måtene å jobbe på ikke nødvendigvis er så gode.

Panelet er enstemmig i at å jobbe med assets blir mye viktigere enn tidligere. Ivo forteller at de ser på det litt som arbeidet med sosiale medier og de vil satse mer på å bygge kompetanse in-house på å lage gode bilde og video assets. Ulempen er kanskje at jo bedre video assets du lager, jo mer blir du vist på youtube (som du kanskje ikke vil bli for mye i denne sammenheng..)

Derimot er panelet ganske enig om at om du ikke lager video selv kan det Performance Max automatisk lager være ganske stygt.

Maria og Vegard anbefaler alle å bruke mer tid på feedoptimalisering. Dette er en viktig bærebjelke i kampanjen.

Oppsummering

Fremtidens Google Ads utvikler seg til en system med mindre muligheter og kontroll en tidligere. Samtidig kommer det mange spennende muligheter når det kommer til bruk av AI og maskinlæring som kan gjøre mange oppgaver bedre enn oss mennesker.

Det viktigste å ta med seg fra paneldiskusjonen er å fokusere på å få seg erfaring med Performance Max, forstå hvordan den bruker pengene dine og bli bedre på å lage gode assets.

Del via
Del via E-post