Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: E-Commerce

SEO: Utnytt etterspørsel på produkter i høysesong (og generer 54 000,- ekstra i månedlig omsetning)

De aller fleste nettbutikker selger mer av spesifikke varer innenfor en kategori basert på hvilken sesong det er på året.

For eksempel selges det mer ullundertøy på vinteren enn sommeren.

Høysesonger av spesifikke kategorier kan være avgjørende for at man skal nå omsetningen og marginer for året.

Her er det et enormt forbedringspotensial hos norske nettbutikker for å være proaktive mot nettopp disse høysesongene.

Undersøkelser viser at organisk søk står for rundt 53% av all trafikk til et nettsted, og bedrifter ser gjerne en god konverteringsrate herfra.

Hva om man 3-8 måneder før høysesongen av søk på en kategori, sørger for å sikre høyere organisk synlighet og tar disse salgene innenfor den gjeldende kategorien foran konkurrentene sine?

For å konkretisere det mot en bedrift:

  • Hva om Sportmann 3-8 måneder før høysesongsalget av ullundertøy kan øke synlighet, trafikk og salg med X%

Vi skal nå gi en steg for steg guide hvordan markedsavdelingen din kan gjøre dette for å være proaktiv inn mot høysesongen av søk i søkemotorer.


Det vil her bli brukt sportmann.no som eksempel.

Doblet organisk trafikk på 6 måneder

Før vi går videre, vil vi vise til et eksempel fra en tidligere kunde for at dette faktisk er mulig.

Da INEVO jobbet med en legetjeneste ønsket vi å sikre at vi var synlig i høysesongen rundt et søk på en sykdom og sørge for en legekonsultasjon på nett.

Så hva ble gjort?

Alle sykdommer i dagens samfunn ligger offentlig ute på Helse Norge. Vi hentet ut alle disse og analyserte historiske søkevolum måned til måned de siste 2 årene. På denne måten kunne vi se søkevolum av sykdommen fra måned til måned i ulike år. Deretter sørget vi for å optimalisere innhold rundt dette for å sikre mest mulig trafikk og legekonsultasjoner i perioden hvor flest søkte på dette.

Resultatet: Dette var med som en bidragsyter til å doble den organiske trafikken på 6 måneder.

Du kan lese mer om casen her.

Slik kan Sportmann sikre seg organisk synlighet inn i høysesongen

Sportmann.no er en av Norges største og eldste nettbutikker innenfor klær, mote, sko og treningstøy. I dette eksempelet vil vi ta for oss en kategori innenfor vintersesongen hvor vi ser det ligger potensial til å sikre seg økt synlighet, trafikk og salg. INEVO jobber ikke med Sportmann i dag.

Vinteren kommer = Ullundertøy-sesong

Det går mot vinter noe som gjør at det også er høysesong for ull. Det første Sportmann her kan gjøre er å finne ut:

  • "Hvordan ligger jeg an i terrenget når det kommer til varer rundt denne kategorien?”

Svaret er at de rangerer bra rundt søkeord som “superundertøy”. Men etter å ha brukt SEMrush sitt verktøy Keyword Gap (som viser hvilke søkeord konkurrenter gjør det bra på, som ikke Sportmann dekker), finner vi en potensiell stor trafikk- og inntektskilde.

Rundt søkeordene og variantene til “ullundertøy” rangerer ikke Sportmann til tross for høye søkevolum og gode rangeringer blant noen konkurrenter.

Rangeringer hos konkurrenter på “ullundertøy”

Neste steg blir deretter å finne ut når det er mest søk rundt denne kategorien.

Finn historiske søkevolum

Lim inn alle søkeordene du ønsker å finne i Google Keyword Planner under “Get search volume and forecasts” (i vårt tilfelle brukte vi “ullundertøy”, “ullundertøy herre”, “ullundertøy dame” og “ullundertøy barn”).

Som vi ser her, så er det høysesong for søk rundt ullundertøy i november og desember.

Deretter velger du dato så langt tilbake i tid som mulig (i dette tilfellet 4 år med data). Finn last ned knappen oppe til høyre og velg “Plan Historical Metrics” og Google Sheets (se bilde under).

Du har nå fått opprettet et Google Sheets. Rydd i arket, slik at du kun har med “Keyword”-kolonnen og søkevolumet fra de ulike månedene. Sørg for at alle tallene har format “Numbers”. Lag deretter et filter: Data > Create Filter.

Du vil sitte igjen med dette etter å ha fulgt stegene over.

Marker alle tallene og gå til Format -> Conditional Formatting. Velg deretter innstillingene som vist i bildet under. Du kan nå se søkevolum på de gitte søkeordene og i forveien av høysesongen av disse søkene, sørge for å bli synlig. Videre gir vi oppskriften på hvordan.

Planlegg og produser kvalitetsinnhold for å sikre trafikk

Nå som Sportmann har avdekket søkeord som kan gi mye trafikk og høyintensjon om kjøp, må selvfølgelig sikres at det produseres kvalitetsinnhold som gjør at man kan rangere organisk.

Her er det kategorisidene som bør sees på, da dette gjerne er de sidene som er med på å dra mest omsetning i organisk søk. Ved å fokusere på innhold som dekker både hovedkatgori og underkategorier, kan vi i dette tilfelle sikre rangering på utvalgte søketermer.

  • Hovedartikkel (pillar page): Dette er den overordnede kategorisiden med alle produkter rundt ullundertøy.
  • Underartikler (cluster page): Dette er mer spissede kategorier enn hovedartikkelen, som i dette tilfellet fokuserer på produkter til herre, dame og barn. Her kan man utvide mye mer med for eksempel ulike merkevarer.

Som nevnt tidligere rangerer Sportmann allerede bra på kategorien “superundertøy”. Vi kan se på denne kategorien at det også finnes flere produkter som kan gå under kategorien “ullundertøy”. Hvis de i tillegg har et bredere sortiment de kan legge til her, er det fordelaktig da Google ønsker å gi forbruker et godt utvalg som treffer deres behov.

Utform kategorisider som rangerer i søkemotorer

Selv om vi nå har avdekket et mulighetsrom for økt trafikk på relevante søkeord, så må vi fortsatt sikre at kategorisidene skal få mulighet til å rangere over konkurrenter. I INEVO har vi erfart at det er 2 ting som er avgjørende for å rangere:

  • Innhold
  • Backlinks

Kort oppsummert handler det om å ha på plass følgende:

  1. Teknisk SEO-audit
  2. Innhente spørsmål og svare på dem rundt søketermene
  3. Legge til unikt innhold på kategorisider
  4. Oppnå backlinks til kategorisider ved gjesteposting

I dette innlegget viser vi deg steg for steg hvordan du kan jobbe med utarbeidelse av kategorisider - Denne måten var med på å øke omsetningen til en kunde med 22 millioner kroner!

Indekser, følg utviklingen og optimaliser jevnlig

Nå som kategorisidene er opprettet, innholdet er produsert og sidene satt live i nettbutikken til Sportmann, kommer jobben som er i etterkant.

  • Sørg for at Google indekserer siden: For at Sportmann raskere skal få gjennom endringene sine hos Google sine søkemotorer, bør de sørge for at sidene er inkludert i Sitemap. Da ber de om at nye sider indekseres.
  • Spor utviklingen: I SEMrush kan man opprette et prosjekt hvor man legger inn søkeordene som er fokusert på (i dette tilfelle søkeord rundt “ullundertøy”). Her kan utviklingen av plassrangering følges med på. I tillegg kan man følge med i Google Search Console under “Performance” og filtrere på søketermer som inneholder “ullundertøy”.
  • Backlinks: Sørg for at det jobbes aktivt med å sikre backlinks til kategoriesidene for å oppnå autoritet. Dette kan være for eksempel å jobbe med gjesteposting hos leverandører, slik at de kan linke tilbake til innholdet.
  • Utvikle innhold: Sørg for at innholdet på kategorisidene blir utviklet og forbedret basert på innsikten som blir gitt i verktøy som SEMrush sitt Keyword tool (for eksempel spørsmål rundt “ullundertøy til herre”) og innsikten som blir gitt i Google Search Console (rangerer Sportman plutselig på søketermer som det kan opprettes nye kategorisider på? - for eksempel “ullundertøy til baby”).

Så mye kan omsetningen øke for Sportmann

Til syvende og sist vil spørsmålet være: Hvilken omsetning kan dette gi for Sportmann?

Legger vi til grunn at superundertøy-kategorien har tilsvarende priser som ullundertøy kan vi gjøre en grov estimering. Vi tar gjennomsnittlig pris på alle produkter som ligger under superundertøy for herre, dame og barn, så får vi en pris på 494,-.

Deretter ser vi på det gjennomsnittlige månedlige søkevolumet innenfor søkeordene “ullundertøy”, “ullundertøy herre”, “ullundertøy dame” og “ullundertøy barn” de siste 4 årene (tatt fra Google Sheetet vi hentet ut tidligere). Dette er på 29 895.

Til slutt får forventer vi oss en snittrangering i Google på 2. Plass for de gitte søkeordene. Dette har en gjennomsnittlig CTR (Click Through Rate) på 18,4% i følge rapporter fra 2024.

Vi estimerer en konverteringsrate på 2% basert på benchmarks for denne bransjen.

Regnestykket blir da som følgende:

  • Gjennomsnittlig pris per produkt: 494 NOK
  • Månedlig søkevolum: 29 895
  • CTR for 2. plass i Google: 18,4%29 895 × 0,184 = 5 500,28
  • Konverteringsrate: 2%5 500,28 × 0,02 = 110,01
  • Månedlig omsetning:110,01 × 494 = 54 346,72 NOK

Med et veldig grovt estimat kan vi altså regne oss frem til at sportmann.no kan få en gjennomsnittlig ekstra månedlig omsetning på 54 346,- fra organisk søk på kun de gitte kategoriene gjennom hele året.

Konklusjon - Bare en dråpe i havet for Sportmann og andre nettbutikker

Å opprette 2-3 kategorier og sørge for trafikk fra interessenter man ikke nødvendigvis har truffet tidligere vil kanskje ikke gjøre at omsetningen skyter i taket. Men tenk om dette blir gjort i stor skala og at man sørger for høye rangeringer for alle kategorier i sortimentet - og da spesielt i forkant av høysesonger!


Det vil ikke bare være den organiske trafikken og salget som kan gå til nye høyder. Relevansen av trafikk Sportmann og andre aktører kan sende betalt søk (Google Ads) til vil kunne være mye bedre, som igjen kan gjøre at man får mer ut av hver annonsekronene som blir investert. I tillegg vil besøkende oppleve en mye bedre relevans av det de kommer inn på etter det har blitt gjort et søk - enten om det er gjennom organisk eller betalt.

Ønsker du bistand med din SEO-strategi?

Kontakt oss her ->

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.