Eivind Bodding
15.11.2017
For nettbutikker er sidestrukturen ekstremt viktig. Av den enkle grunn at nettbutikker ofte har flere sider enn hva for eksempel en vanlig blogg har. Med X-antall kategorier, underkategorier og ikke minst produktsider.
Så når det kommer til sidestruktur og nettbutikker handler det om å gjøre brukeropplevelsen best mulig for kundene. Det skal være enkelt å lete seg frem til spesifikke produktgrupper eller produkter, og samtidig navigere seg frem og tilbake mellom disse.
En god sidestruktur vil gjøre det enklere både for kundene og søkemotorene å finne frem til landingssidene i nettbutikken din.
Så er spørsmålet, hvordan går man frem og hvilke regler skal man følge når det gjelder god sidestruktur?
Når man skal se på sidestruktur er det greit å ha noen kjøreregler å forholde seg til. Det finnes tre gode regler som alle nettbutikker bør ta hensyn til når de ser på nettsidestruktur:
- Gjør det enkelt og skalerbart.
- Hold hver side 3 (eller færre) klikk fra hjemmesiden.
- Gjør det spesifikt – men naturlig.
Følger man disse reglene, er utgangspunktet lovende. Men selv med disse enkle reglene kan man gå i feller som svekker SEO-delen av nettsiden din.
Her er et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres:
Ja, her er det kaos, og ja – flere nettbutikker har struktur som er nesten like ille som dette.
Her er det først og fremst nesten umulig å forstå logikken bak hver kategori og underkategori. Her blander man flere kategorier inn i hverandre og logikken forsvinner underveis.
Den er ikke skalerbar. For hver gang det dukker opp en ny kategori, må du gjøre en ny reorganisering for dine eksisterende kategorier og underkategorier, som tilslutt blir et kaos.
Og sist men ikke minst, for SEO er denne sidestrukturen alt for omfattende. For en nettbutikk vil majoriteten av sidens autoritet være nærmest hovedsiden.
Med denne typen sidestruktur vil sidens autoritet bli svekket for hvert steg lenger ned prosessen. Innen man når bunnen og produktene vil denne autoriteten være veldig svak.
Som alt annet i netthandel er det viktigste å fokusere på målgruppen du ønsker å nå – nemlig kundene dine og deres opplevelse av nettsiden din.
Om du selv synes strukturen er ulogisk, vanskelig å forstå eller umulig å navigere seg rundt, vil garantert også dine potensielle kunder og søkemotorene synes det samme.
Gjør derfor strukturen i nettbutikken/nettsiden din til en brukervennlig opplevelse og en søkemotors drøm!
Om du ønsker å lese mer om sidestruktur og arkitektur, anbefaler jeg å ta en titt på Brian Deans innlegg om sidestruktur for SEO.