Tilbake til blogg
Netthandelsblogg: SEO
Vi analyserte 1096 søkeord, dette er hva vi lærte om hvordan Google endrer sidetitler
Even Ødegård
16.09.2021
De siste ukene har Google startet å gjøre større endringer i sidetittelen som vises i søkeresultatene. Tidligere har det vært små endringer, som å legge til navnet på en nettside eller fjerne det. Men i det siste har det dukket opp flere eksempler på at Google genererer titler på bakgrunn av både overskrifter, ankertekster og tekst generelt.
Så med alle disse potensielle endringene stilte vi oss selv spørsmålet: Hvor ofte er det bare det som er oppgitt i <title> som vises?
For å kunne svare på dette har vi analysert hvordan sidetitlene til 15 norske nettsider ser ut i søkeresultatene på 1096 forskjellige søkeord.
42% av alle sidetitler som vises i søkeresultatene er endret
Vår analyse viste at sidetittelene vist i søkeresultatene avviket i 42% av tilfellene fra hva som var lagt inn i nettsidens <title>-tag. Dette avviker ganske mye fra Google sitt eget estimat om at det er rundt 20% av sidetitler som vil bli endret i søkeresultatene.
Det var liten forskjell mellom om nettsiden vår nettbutikk eller en “vanlig” nettside.
Derimot så vi en stor variasjon på hver individuelle nettside/nettbutikk. En nettside og en nettbutikk kom ut av testen med kun 10% endring i titlene på i søkeresultatene som ble testet, mens vi i motsatt ende fant en nettside hvor hele 81% av titlene ble endret.
Det er verdt å nevne at vi ikke har noen benchmark for hvor mange % av sidetittelene som ble endret i søkeresultatene i forkant av at Google gikk ut å sa at de aktivt endrer sidetitler. Vi antar at en god del av endringer vi har observert var endringer som ble gjort før også.
Hva var endringene i sidetitlene?
Vi observerte mange ulike endringer i analysen – noen av endringene var nesten ikke merkbare og andre vare store.
Det er vanskelig å se noe tydelig mønster i dataene. En gjenganger er at de aller lengste titlene blir kortet ned og de aller korteste blir mer utfyllende, noe som kan tyde på at Google forsøker å gjøre tittelen så relevant og presis som mulig.
Når det ble generert helt nye titler ble disse ofte hentet enten fra H1-tags på nettsiden eller fra ankertekster. Vi observerte også endringer som vi ikke kunne se var hentet direkte noe sted fra nettsiden – som betyr at Google også tillegger en viss form for mening til resultatet for å tolke hva intensjonen bak søket og nettsiden egentlig er.
Å trekke noen konklusjoner på hvordan man bør arbeide med title-tags på bakgrunn av denne undersøkelsen vi har gjort er ennå litt tidlig. Google er jo kjent for å kjøre A/B tester ofte i søkeresultatene og det kan være denne hyppige endringen av tittler forsvinner om ikke så alt for lenge.
Det er altså ingen grunn til å stoppe arbeidet med å jobbe med å skrive og optimalisere sidetitler ennå. Veldig ofte er denne tittelen basen Google gjør variasjoner på og den vises jo fremdeles relativt ofte også. Tittelen som er i title-tagen er fremdeles en rangeringsfaktor.
Om du regelmessig gjennomfører en SEO audit kan det være en ide å legge inn et punkt om hvordan Google faktisk viser sidetitlene dine, ikke bare gjennomgå hva som er ført opp i title-tags.
John Mueller i Google advarer også om å oppdatere titlene dine til de Google velger å vise. Dette kan være av mange grunner, blant annet at de er mer unike for det spesifikke søket eller unike søkeren – dermed kan det han en negativ effekt på andre søkeord eller for andre søkere. Det er jo heller ikke umulig at Google sine algoritmer tar feil.
For eksempel oppdaget Charles Meaden at Google hadde satt inn «Tax avoidance» i sidetittelen til skatteetaten i England og Joe Biden ble endret fra president til visepresident..
The ‘tax avoidance’ title tag rewrite is more pronounced on mobile@HMRCgovuk – are you aware of this issue? pic.twitter.com/IdMYE9JevU
— Charles Meaden (@charlesmeaden) September 6, 2021
Trenger du hjelp med å bli mer synlig i søkemotorene? Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med SEO og hvordan vi kan bistå deg i i bli mer synlig.