Hopp til hovedinnholdet
Innholdsmarkedsføring

Slik fikk Bilpleiekongen over 200 innholdsideer på under 1 time

Alle som jobber med innholdsproduksjon har klødd seg litt i hodet etter ideer på et eller annet tidspunkt. Hva skal jeg skrive om? Hva bør ukas livestream handle om? Hva lurer egentlig folk på? Etter en stund føler man kanskje at man går litt tom for ideer.

Slik fikk Bilpleiekongen over 200 innholdsideer på under 1 time

Bilpleiekongen trenger ikke å bekymre seg for å gå tom for ideer på en stund. På under én time la kunder og følgere nemlig igjen over 200 bilpleierelaterte spørsmål på Facebook-innlegget vårt.

Her kan du lese om hvordan vi gjorde det!

Bakgrunn

I sommer hadde Bilpleiekongen lyst til å gjøre noe for å skape litt blest på sosiale medier. Giveaways skaper ofte bra med engasjement – og enda mer om man gjør det riktig!

Tanken bak

Når man skal kjøre en giveaway må man som med alt annet ha et mål bak det man gjør. Uten det føler man kanskje ikke at man får noe igjen for den. Man kan også risikere at man lager giveawayen på en måte som ikke gir verdi. 

Giveaway-type

Vi gikk for at folk skulle legge igjen en kommentar på Facebook-innlegg med et Bilpleierelatert spørsmål.

Det ga oss ganske mye utover engasjement:

  1.  Innsikt i hva folk lurer på, og dermed 200+ ideer til innhold vi kan lage til de ulike kanalene til Bilpleiekongen
  2. Utrolig mange muligheter til å hjelpe potensielle kunder som trenger hjelp før de tar en kjøpsbeslutning i kommentarfeltet

Premievalg

For å gjøre bilvasken enda kjekkere kan man vaske med skum (med og uten farger). For å skumme ned hele bilen i en fei kan man feste en skumkanon på høytrykksspyleren.

Vi valgte denne premien fordi:

  • Spyling av bilen er en sentral del av bilpleie, og mange har lyst på høytrykksspyler (kanskje spesielt om de kan legge skum effektivt)
  • Dersom man skaffer seg en skumkanon kommer man til å trenge jevnlig påfyll av såpe som kan skumme

Om folk blir inspirert til å skaffe seg en skumkanon vil de med andre ord ha høytrykksspyler + skumkanon + jevnlig påfyll av såpe. En fin éngangssum + “recurring revenue”.

Resultatet

Selve giveawayen tok under én time å planlegge og sette opp, og premien kostet rett under 700 kroner. Ganske liten pris for over 200 ideer til nye videoer, blogginnlegg og podkast-episoder.

I tillegg fikk vi muligheten til å hjelpe mange som satt litt fast i en kjøpsbeslutning. Det tok selvfølgelig litt tid å svare på, men når man får løst opp i det man lurer på før et kjøp er sjansen stor for at man handler. Tiltaket sementerer at Bilpleiekongen drives av hjelpsomme, kunnskapsrike eksperter.

Alt i alt, en suksessfull giveaway!

Når jeg gikk fra hovedansvarlig for digital markedsføring i Bilpleiekongen til daglig leder, hadde jeg plutselig ikke tid til å tukle med annonser og e-post. Vi trengte noen proaktive og selvgående som bare kunne fikse og få til ting. Det fant vi i INEVO. Etter bare en måned har det skjedd masse!

– Joakim Bjugn, daglig leder i Bilpleiekongen


Vil du ha en Operativ Markedsassistent (OMA) som kan bidra med digital markedsføring? Ta kontakt!

Ta kontakt
Kom i gang med Instagram-annonsering!

Kom i gang med Instagram-annonsering!

Kom i gang med Instagram-annonsering! Ingrid Løkkevol Aasmundtveit
Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips

Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips

Optimalisere Google Smart Shopping kampanjer – 5 tips Even Ødegård
Avdekk potensielle trender og baser din SEO strategi på organisk trafikkprognose
SEOTrafikkprognose

Avdekk potensielle trender og baser din SEO strategi på organisk trafikkprognose

Avdekk potensielle trender og baser din SEO strategi på organisk trafikkprognose Katerina Sharapova