Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SEO

Søkeordsanalyse for nettbutikker: Hvordan skaffe relevant trafikk (som konverterer)

Bruker folk fortsatt Google når de skal finne og handle produkter?

Svaret er et definitivt JA! (kilde: Databox)!

I en undersøkelse utført på mer enn 70 nettbutikker, oppga flere enn 30 % SEO som den markedsføringskanalen som gir best konvertering:

Det gir mening:

For å si det enkelt:

Å investere i SEO vil ha stor innvirkning på nettsalget.

Selv om betalt søk fortsatt gir gode resultater, medfører økende annonseringskostnader (4-6 gangeren de siste fem årene) og økt konkurranse at det er vanskeligere å oppnå høy avkastning på investeringen.

Det er derfor viktig å fokusere på organisk SEO for å øke salget.

Så hvor begynner du når det gjelder SEO for nettbutikker?

Enkelt. Søkeordsanalyse.

Er du nybegynner i søkeordsanalyse?

Her er en rask introduksjon:

Søkeordsanalyse er prosessen med å identifisere og analysere søkeord som folk skriver inn i søkemotorer (f.eks. Google). Det hjelper bedrifter å forstå hva målgruppen deres søker etter, slik at de kan skape relevant innhold og forbedre synligheten på nettet.

Effektiv søkeordsanalyse handler imidlertid ikke bare om å legge til flere søkeord på nettstedet ditt.

Det er en nyansert prosess som kommer med egne utfordringer.

Å forstå disse utfordringene er avgjørende for utvikle en vellykket søkeordstrategi.

3 utfordringer nettbutikker har knyttet til søkeordsanalyse

Her er de tre største utfordringene som nettbutikker møter i søkeordsanalyseprosessen.

1. Høy konkurranse

Mange nisjer innen netthandel er svært konkurranseutsatte, noe som gjør det vanskelig å rangere på populære søkeord. Det kan være utfordrende for mindre nettbutikker å konkurrere mot store, etablerte nettsteder med betydelige SEO-budsjetter.

2. Trender i endring

Forbrukernes søkeatferd og trender kan endre seg raskt, noe som krever at nettbutikker kontinuerlig oppdaterer og tilpasser søkeordstrategiene sine for å holde seg relevante og opprettholde rangeringene sine.

3. Balanse mellom bruk av søkeord og brukeropplevelse

Det kan være utfordrende å integrere søkeord naturlig i produktbeskrivelser og innhold uten at det går på bekostning av lesbarheten og brukeropplevelsen, noe som er avgjørende for både SEO og kundetilfredshet.

Er du klar til å ta tak i disse utfordringene?

Her er fem praktiske tips til hvordan du kan gjøre søkeordsanalyse på en effektiv måte.

5 praktiske tips til hvordan du gjør søkeordsanalyser

Jeg vil at denne artikkelen skal være praktisk, så vi skal gjøre en søkeordsanalyse for en ekte nettbutikk. Vi har valgt Ahoy.no, en nettbutikk som spesialiserer seg på båtutstyr og vannsportutstyr.

Disclaimer: Ahoy.no er ikke kunde av INEVO, men vi håper de syntes denne gjennomgangen er nyttig(du kan gjøre analysen uten tilgang til bedrifters systemer!).

1. Bruk verktøy for søkeordsanalyse

Søkeordsanalyseverktøy som SEMrush og Ahrefs hjelper deg å identifisere relevante søkeord, søkevolumer og konkurransenivåer for å finne de mest effektive søkeordene.

Personlig liker jeg å bruke Ahrefs, fordi jeg synes det går raskere å få de dataene jeg trenger.

Apropos data:

Dataene i SEO-verktøyene er svært nøyaktige når det gjelder engelskspråklige søk, men ikke alltid like nøyaktige når det gjelder norskspråklige søk. Som alle verktøy vi bruker i markedsføringen, bør de brukes som input til strategien din.

La oss begynne med å se på hvor mye organisk trafikk Ahoy.no får i dag.

Ved hjelp av Ahrefs kan vi se at Ahoy har vokst jevnt og trutt de siste 12 månedene, med en topp i juli 2023 og nylig 4 000 besøk per måned.

(En ting å merke seg: Organisk trafikk er sesongbetont i deres bransje, derav nedgangen i trafikk mellom august og januar. Ingen vil ut på sjøen om vinteren...)

Når det gjelder antall søkeord, kan vi se at Ahoy.no rangeres på 4 600 søkeord.

La oss grave litt dypere:

Vi kan også se hvilke søkeord nettstedet for øyeblikket rangerer for, det estimerte søkevolumet og hvor mye trafikk søkeordene sender til nettstedet.

Hvis vi undersøker søkeordet "båtstoler", kan vi se at Ahoy rangerer i posisjon 3 for søkeordet, noe som gir ca. 56 organiske besøk per måned.

Så hvem rangerer på førsteplass?

La oss bruke søkeordsanalyseverktøyet for å finne ut av det!

Et kjapt søk viser at Maritim.no ligger på førsteplass, med 210 besøk per måned. På andreplass, med 170 besøk per måned, ligger biltema.no.

Denne prosessen forteller oss at hvis Ahoy skulle investere i SEO og optimalisere siden rundt "båtstoler", ville det sannsynligvis generere ytterligere 90-120 besøk per måned.

Og det er bare ett søkeord. Tenk om du gjør dette for 10 eller 20 søkeord?

Det betyr mye mer trafikk og inntekter!

2. Analyser konkurrenter

Ved å analysere konkurrentenes søkeord får du mulighet til å identifisere effektive søkeord som driver trafikk og salg for lignende virksomheter.

På et mer detaljert nivå kan du se hvilke søkeord de rangerer på, og identifisere hull og muligheter som du kan inkorporere i din egen søkeordstrategi.

Ifølge Ahrefs er marineshop.no, maritim.no og flak.no Ahoys største konkurrenter

Hvordan presterer hvert av disse nettstedene i søkeresultatene?

Trafikkanslagene er som følger:

  • Marineshop.no får 15 0000 organiske besøk per måned
  • Maritim.no får 44 0000 organiske besøk per måned
  • Flak.no får 8 000 organiske besøk per måned
  • (Vi minner om at Ahoy.no har 3 900 organiske besøk per måned).

Hva tar jeg med meg fra dette?

Ahoy, som for tiden genererer 3900 besøk per måned, har stort potensial!

Det finnes to måter å øke den organiske søketrafikken på når det gjelder søkeord:

  1. Forbedre eksisterende rangeringer
  2. Utvide med nye søkeord

La oss begynne med det første punktet - forbedre eksisterende rangeringer.

Hvis vi bruker Maritim.no, kan vi se at Ahoy.no og Maritim.no konkurrerer om de samme søkeordene - men hvorfor har Maritim.no 10 ganger så mye trafikk?

Det er fordi de rangeres bedre.

Ta en titt på diagrammet nedenfor - vi fremhever søkeordet "gummibåt".

Ahoy.no rangerer i posisjon 12 for dette søkeordet, men genererer bare 1 besøk per måned.

Maritim.no ligger i posisjon 1 og genererer 678 besøk per måned.

Og vi kan se et lignende resultat for søkeord som redningsvest, kjøleboks og ekkolodd.

For disse tre søkeordene genererer Maritim.no over 800 klikk fra Google.

Mens Ahoy.no bare genererer 1-2 klikk...

Tilbake til gummibåt-eksempelet vårt:

Hvorfor gjør Maritim det bedre enn Ahoy for dette søkeordet?

Vår analyse viste at Ahoy-kategorisiden for gummibåt har 480 ord på siden og rangerer for 7 nøkkelord. Maritim.no har mer enn 1 500 ord på siden og rangeres for 26 søkeord.

Hva slags søkeord rangerer de på?

Long-tail-søkeord (vårt neste tips om søkeordsanalyse).

3. Fokuser på Long-Tail-søkeord


Longtail-søkeord er søkeord som er mer spesifikke for produktene dine.


Disse søkeordene har vanligvis lavere konkurranse og høyere konverteringsfrekvens på grunn av deres spesifisitet.

Et bredt søkeord kan være gummibåt.

Et longtail-søkeord kan være gummibåt med motor.

La oss se nærmere på gummibåt med motor.

Gummibåt med motor har 600 søk per måned og genererer 100 besøk per måned for Maritim.no. Ahoy.no er ikke synlig for det søkeordet.

Hvis du ser på de fem øverste nettstedene som rangerer for søkeordet "Gummibåt", rangerer de alle for longtail-søkeord. De har flere ord på siden, noe som gjør at de kan inkludere longtail-søkeord i teksten.

Hvordan kan Ahoy.no legge til flere longtail-søkeord på nettstedet sitt?

Legg til mer tekst på kategorisiden.

Et nettsted jeg jobbet med, genererte 20 millioner kroner ekstra ved å legge til vanlige spørsmål på kategorisidene.

Først begynner vi med teksten øverst på siden.

I skjermbildet nedenfor er kategorien øverst (Gummibåt), men e-handelsteamet hos Ahoy kan legge til en beskrivelse av Gummibåt og legge til flere longtail-søkeord.

ORIGINAL SIDE

FORSLAG

Her er et eksempel på hva du kan legge til (jeg brukte ChatGPT til dette):

Nå retter du deg mot flere longtail-søkeord øverst på siden!

Den andre muligheten til å legge til longtail-søkeord er under delen med anbefalte produkter:

Her kan du legge til vanlige spørsmål fra kunder eller bruke AI for å finne spørsmål du kan svare på.

Du kan finne spørsmål fra eksisterende kunder ved hjelp av "People Also Ask" i Google, live chat eller kundeserviceprogramvare, og filtrere henvendelser ved hjelp av Gummibåt.

Eksempler på spørsmål fra kunder kan være

  • Jeg kan lite om båt. Hvilken gummibåt anbefaler du?
  • Hvor fort går en gummibåt med motor?
  • Hvilke produkter er best for rengjøring av gummibåten min?

For ChatGPT-forslag kan du bruke følgende ledetekst:

"Les denne siden og foreslå tre spørsmål en leser kan ha som ikke blir besvart: URL".

Det førte til dette svaret:

1. Hva er den maksimale vektkapasiteten for hver modell av gummibåtene på listen?

2. Hvor mye vedlikehold kreves for å holde gummibåtene i god stand?

3. Kommer gummibåtene med noen form for garanti eller serviceavtaler?

Svarene på disse spørsmålene vil bidra til at siden rangeres høyere og for flere søkeord.

(Merk: Maritim.no har ingen beskrivelse eller FAQ på sin side, så dette vil gi Ahoy en klar fordel og bør bidra til at Ahoy stjeler noe av trafikken).

Når du har gjort dette for én side, gjentar du prosessen for alle kategorisidene dine.

4. Forstå søkeintensjonen

Ikke alle søkeord er like gode.

Og det er derfor "søkeintensjon" er viktig.

Manglende forståelse for intensjonen bak et søkeord kan føre til at du satser på feil søkeord. Dette leder til en lavt engasjement hos brukerne og lave konverteringsrater.

Det finnes fire typer søkeintensjoner:

1. Informasjonsintensjon

Brukerne er på jakt etter informasjon eller svar på spesifikke spørsmål. De ønsker kanskje å lære mer om et emne, hvordan noe fungerer eller få råd. Eksempler på dette:

  • "Hvordan vedlikeholde en gummibåt"
  • "Fordeler med å bruke en RIB-båt"
  • "Hva er en gummibåt?"

2. Navigasjonsintensjon

Brukerne prøver å navigere til et bestemt nettsted eller en bestemt nettside. De vet allerede hvor de vil, og bruker søk for å komme dit. Eksempler på dette:

  • "Ahoy.no gummibåter"
  • "Ahoy.no logg inn"
  • "Ahoy.no kontaktinfo"

3. Kommersiell intensjon

Brukerne undersøker produkter eller tjenester og sammenligner alternativer før de tar en kjøpsbeslutning. De er ikke klare til å kjøpe ennå, men samler informasjon for å kunne ta et informert valg. Eksempler på dette:

  • "Beste gummibåter for fiske"
  • "Ahoy.no vs andre båtnettbutikker"
  • "Kundeomtaler av Ahoy.no RIB-båter"

4. Kjøpsintensjon

Brukerne er klare til å foreta et kjøp eller utføre en annen nettbasert transaksjon. De er på utkikk etter et spesifikt produkt eller en spesifikk tjeneste som de ønsker å kjøpe. Eksempler på dette:

  • "Kjøp gummibåt på nettet"
  • "Rabatter på oppblåsbare båter"
  • "Kjøp RIB båt Ahoy.no"

De fleste nettbutikker fokuserer på transaksjonelle og kommersielle intensjoner - det er fornuftig, men det er en enorm mulighet til å rangere for søkeord som er informative, ettersom det kan bidra til å tiltrekke seg et bredere publikum og pleie dem gjennom salgstrakten.

Altfor få nettbutikker har en blogg, men innholdsmarkedsføring og blogging er en flott måte å skape informativt innhold på og knytte det til produkter.

  • Blogginnlegg: Hvordan vedlikeholde en gummibåt → lenker til Gummibåt-siden
  • Blogginnlegg: Fordeler med å bruke RIB-båt → lenker til Gummibåt-siden
  • Blogginnlegg: Hva er en gummibåt → lenker til Gummibåt-siden

Nå har du informasjon som tiltrekker seg kunder som er i oppdagelsesmodus, samtidig som du har transaksjonelt og kommersielt innhold for kjøpere som er klare til å gjennomføre et kjøp.

Du retter deg mot søkeord i alle faser av kundereisen.

"Vent litt, Ahoy har allerede en blogg...".

Du har rett:

Men det er ikke mange artikler, og disse artiklene rangerer bare for noen få hundre søkeord (298 søkeord) som genererer anslagsvis 258 besøk per måned.

Når vi ser nærmere på søkeordene Ahoy-bloggen rangerer på, viser det seg at innholdet er rettet mot søkeord med lavt søkevolum ("lade båtbatteri") eller ikke rangerer høyt nok på søkeord med høyt volum ("polere båt") - og derfor ikke genererer den typen trafikk vi kunne forvente.

Så hvilke søkeord bør Ahoy fokusere på?

For å binde dette sammen, kan vi gå tilbake til punkt 1 og 2:

  • Bruk verktøy for søkeordsanalyse
  • Analyser konkurrerende søkeord

I Ahrefs får du en liste over vanlige søkeord du rangerer for, og en liste over søkeord konkurrentene dine rangerer for, som du ikke gjør.

Med Maritim.no rangert på 18 000 søkeord som Ahoy ikke er rangert på, burde det være nok av søkeord å velge fra denne listen og gjøre om til blogginnlegg.

Og hvis det fortsatt ikke er nok, har du her noen flere ideer til søkeordsanalyse:

  • Utnytt kundeomtaler: Analyser språket og frasene som brukes i kundeomtaler, for å avdekke naturlige nøkkelord og temaer som ekte kunder bruker når de beskriver produktene dine.
  • Fokuser på problemløsende søkeord: Identifiser nøkkelord knyttet til vanlige problemer som produktene dine løser. Ved å lage innhold knyttet til disse problemløsningsspørsmålene kan du tiltrekke deg svært målrettet trafikk på jakt etter spesifikke løsninger.
  • Engasjer deg i bransjefora og -grupper: Delta i bransjespesifikke fora og nettforum for å finne ut hvilke spørsmål og diskusjoner som er relevante for din nisje. Dette kan avsløre nisjesøkeord og temaer som kanskje ikke er synlige gjennom standard søkeordverktøy.

Og det er alt, ikke sant?

Ikke helt.

5. Sporing og måling av søkeordytelse

For å sikre at søkeordsarbeidet ditt er effektivt, er det viktig å følge med på og måle resultatene til søkeordene over tid.

Bruk verktøy som Google Analytics (GA), Google Search Console (GSC), Ahrefs og SEMrush til å overvåke tall som f.eks:

  • (GA) Organisk trafikk: Har trafikken økt sammenlignet med året før?
  • (Ahrefs) Rangering av søkeord: Rangeres du for flere søkeord? (
  • (GSC) Klikkfrekvenser: Genererer du flere klikk fra Google?
  • (GA) Konverteringsrater: Har inntektene fra organiske søk økt?

Gjennomgå disse tallene månedlig og kvartalsvis for å finne ut hvilke søkeord som driver mest trafikk og konverteringer, og juster søkeordstrategien deretter. Denne løpende analysen vil hjelpe deg med å ligge i forkant av trender og kontinuerlig forbedre SEO-arbeidet.

En av favorittrapportene mine er for eksempel rapporten Organiske søkeord i Ahrefs.

Du kan sammenligne rangeringen i dag med de siste 30 dagene for å se hvilke søkeord som har forbedret seg og hvilke som har gått tilbake:

Hvordan bruker jeg denne rapporten?

Jeg undersøker hvorfor søkeordet "båtstrol" har nedgang, og brukt fremgangsmåten som er beskrevet i trinn 3 (bruk longtail-søkeord) for å legge til mer innhold på siden og deretter måle effekten etter 30 dager.

Bruk søkeordsanalyse til å øke inntektene

Søkeordsanalyse er en grundig prosess, men det betyr ikke at den trenger å være komplisert.

  • Bruk verktøyene til din fordel
  • Finn ut hva som allerede fungerer for konkurrentene dine
  • Inkluder viktige og relaterte søkeord på nettsidene dine
  • Lag innhold som samsvarer med søkeintensjonen
  • Spor og mål resultater

Gjør du disse tingene, vil du være på god vei til å oppnå høyere rangeringer, økt trafikk og, viktigst av alt, mer organiske inntekter for nettbutikken din.

Hva slags innvirkning kan søkeordsanalyse ha for Ahoy.no?

Basert på trafikkestimatene fra Ahrefs forventer vi at Ahoy kan doble (og potensielt tredoble) organiske søketrafikk i løpet av 8-10 måneder.

Du kan gjøre dette arbeidet, eller hvis du ikke har ressurser til det, kan INEVO hjelpe til.

I løpet av de siste 10 årene har vi jobbet med mer enn 100 nettbutikker i Norge, og vi har sett hvor viktig søkeordsanalyse er for å øke salget.

Ta kontakt med oss, så snakker vi gjerne mer om søkeordsanalyse og hvordan det kan hjelpe deg med å nå forretningsmålene dine.

Kontakt oss i dag

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.