Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Netthandelsblogg: SEO

Teknisk SEO audit (5-stegs hygienesjekk)

Kan siden din crawles?

Crawling går ut på at søkemotorenes “spiders” kommer inn på siden din og følger lenkene på nettstedet fra en side til en annen for å finne nytt og oppdatert innhold. At siden din kan crawles er derfor selve grunnlaget for å kunne indekseres og rangere i søkemotorene.

Derfor bør første punkt på sjekklisten være å sikre deg at google og andre søkemotorer har tilgang til å crawle viktige sider på nettstedet ditt.

Let opp robots.txt filen til nettstedet ditt. Denne finner du som regel ved å legge til robots.txt bak domenet ditt:

https://ditt-domene.no/robots.txt

I INEVO sin robots.txt fil ser vi at alle søkemotorer (user-agents) får samme beskjed; De får ikke tilgang til eller behøver å besøke og crawle interne sider. Har man innhold som ikke behøver å dukke opp i søkemotorene kan man spare sitt crawl budget og merke disse som “disallow”. Har man derimot sider som bør rangere og er merket som “disallow” bør man rette opp i dette med en gang.

Tips: Bruk Coverage Report i Google Search Console for å sjekke om noen av sidene dine har problemer knyttet til crawling. 

Er siden din indekserbar?

Indeksering er måten innholdet ditt blir lest, sortert og organisert på når det er funnet gjennom crawling-prosessen. Nå vet du at Google kan crawle siden din, men indekseres den? Så snart en side er indeksert har den potensialet for å vises for relevante søk i søkemotoren.

Test indeksering med site:søk i Google

Det finnes flere måter du kan teste hvor mange og hvilke sider som indekseres på nettstedet ditt. En rask måte å få en oversikt på, er å gjennomføre et site-søk i Google. Da vil Google liste opp alle indekserte URL-er fra nettstedet ditt. Søk etter site:dittdomene:

Google kan her fortelle oss at den har 210 søkeresultater tilgjengelige under vårt domene. Dette kan gi en indikasjon på at de har indeksert 210 sider fra nettstedet vårt. Opplever du et stort avvik fra sidene Google sier de har og hvor mange sider du faktisk tror du har bør du undersøke nærmere.

Viser Google for mange kan det tyde på at du har utfordringer med at en HTTP-versjon av siden blir indeksert eller andre duplikatproblemer. Viser Google derimot færre sider enn du tror du har kan det tyde på at store deler av siden din ikke indekseres som den skal.

Test indeksering i Google Search Console

En annen enkel måte å få oversikt over hvilke sider som er indeksert er å bruke Coverage-rapporten i Google Search Console. Dette tallet bør samsvare med tallet du får i Google når du gjennomfører site-søket. Det er derimot en del ekstra informasjon i GSC.

I denne rapporten vil du få oversikt over hvilke sider som er indeksert (grønn) og hvilke sider som er ekskludert fra å bli indeksert (grå). Du vil også kunne se det dersom du har sider med feil (rød) eller varsler på sider som har potensielle problemer knyttet til seg (gul).

Test indeksering i Screaming Frog

En annen måte å teste indekseringen til en side er å laste ned crawling-verktøyet Screaming Frog. Dette kommer i en gratisversjon og i betalt versjon.

Indexability viser hvorvidt en URL er indekserbar eller ikke. Det vises som “Indexable” eller “Non-Indexable.”

Indexability Status viser hvorfor siden ikke er indekserbar. Dette kan være fordi den er merket med en noindex tag, fordi den er canonicalised, blokkert av robots.txt filen eller lignende. 

Optimaliser sitemap

Når det kommer til å crawle, prioritere og forstå siden din er et godt strukturert sitemap uvurderlig.

Hvert nettsted tildeles et crawl budget av en bestemt størrelse som sier noe om hvor mye ressurser (antall sider og mengde tid) Google vil bruke på å crawle nettstedets sider. For større nettsteder er slike sitemaps en velegnet måte å fortelle søkemotorene hvilke sider som bør prioriteres høyest.

En annen åpenbar fordel ved å bruke er sitemap er også at du enklere kan hjelpe søkemotorene å finne og crawle innholdet ditt

Ved å bruke et sitemap har vi også muligheten til å gi søkemotorene informasjon om hvordan sidene skal prioriteres i forhold til hverandre – hvilke sider som er viktigst og bør crawler først. Du kan også gi informasjon om hvor ofte sidene endrer seg og når de sist ble endret.

Bruk noen minutter på å sjekke at du har et sitemap og at dette følger best practice. Sitemap finner du som regel ved å legge til sitemap.xml bak domenet ditt:

https://ditt-domene.no/sitemap.xml

Sjekkliste for Sitemap

  • Følg riktig oppsett i et XML-fil
  • Oppdater alltid sitemap med nye URL-er
  • Ikke inkluder no-index URL-er i sitemap
  • Ikke inkluder URL-er i sitemapet som du også lister som dissalow i robot.txt filen
  • Send inn sitemapet ditt til Google via Google Search Console
  • Prioriter de viktigste og beste sidene dine
  • Inkluder bare canonical-versjonen av en side i sitemap
  • Husk å legge inn en lenke til sitemap.xml filen nederst i robots.txt filen

Test mobilvennligheten på siden din

I 2018 introduserte Google “mobile first indexing” eller “mobil først indeksering”. Stadig flere nettsider indekseres fra mobilversjonen og fra 1.juli 2019 ble mobile first indexing via smartphone Googlebot standard for alle nye nettsider.

Tips: Lurer du på hvordan Google indekserer ditt nettsted? Det kan du sjekke i URL Inspection i Google Search Console.

Mobile Friendly Test er et gratis Google-verktøy du kan benytte for å teste om siden din er mobilvennlig. Skriv inn URL-en din og kjør en test. Her vil du raskt se om Google klassifiserer nettsiden din som mobilvennlig eller ikke. Dersom den ikke er mobilvennlig vil du få opp forbedringspotensiale.

Det er derimot vel så viktig å teste siden på en faktisk mobiltelefon så vel som i et verktøy. Test nettsiden din fra mobiltelefonen for å se hvor enkelt det er å navigere.

Tips: Bruk noen minutter på å se over dataene i Google Analytics under Audience -> Mobile rapporten. Her kan du oppdage mønster i trafikk og brukerdata som sier noe om hvor god mobilsiden din er.

Test hastigheten på nettstedet ditt

Ikke bare er hastigheten en viktig rangeringsfaktor i 2019, men det er også essensielt for en god brukeropplevelse.

79% av besøkende som opplever en side som treg sier at de er mindre interessert i å handle fra den samme nettsiden ved neste anledning.

Ikke bare vil du straffes når Google rangerer sine resultater, men du vil også trolig falle fra som et alternativ for kundene dine neste gang de skal gjøre et kjøp. Å teste hastigheten på siden din er derfor en helt essensiell del av an SEO-audit.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights er enda et gratis verktøy fra Google. Verktøyet gir deg innsyn i hvordan siden din presterer når det kommer til fart på både mobil og desktop, samt hvilke tiltak du kan gjennomføre for å forbedre hastigheten. Test forsiden og de viktigste fokussidene dine for å se hvordan de presterer på hastighet og brukeropplevelse.

Google Analytics

Google Analytics kan gi en god indikasjon på hvilke deler av nettsiden din som drar opp eller ned når det kommer til den totale hastigheten. Besøker du Behaviour -> Site Speed vil du kunne se hvilke hastigheten på siden din og hvilke undersider som eksempelvis drar ned hastigheten nevneverdig under snittet osv.

Test My Site

Store mengder av trafikken til siden din kommer trolig fra mobile enheter. Et viktig poeng når det kommer til denne trafikken er at den ofte kan komme fra 3G- eller 4G-nett. Test My Site fra Google lar deg teste hvordan siden din presterer på hastigheten når noen besøker den fra mobile enheter på nettopp 3G- og 4G-nett. 

Gjennomfør tiltak fra auditen

Når du nå har gjennomført de fem sjekkpunktene innen teknisk SEO har du trolig et bedre bilde av hvordan ditt nettsted gjør det basert på 5 helt essensielle punkter. Auditen er bare toppen av isberget når det kommer til å arbeide med SEO, men helt nødvendig for å i det hele tatt kunne konkurrere om organisk synlighet. Kanskje har du allerede opparbeidet deg en liste med tiltak for å forbedre nettsiden din i løpet av den siste timen?

Dersom du trenger hjelp med å gjennomføre tiltakene, ønsker en mer omfattende SEO-audit av nettstedet ditt eller vil diskutere hvordan vi kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering kan du gjerne kontakte oss for en uforpliktende prat.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.