Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Hva skjer med tollsatsene nå, og hvorfor er det viktig for deg?

03.03.2025

Endring er gøy! Neida. Joda. Eller?

USA rasler med handelssablene, og verdenspolitikken er i endring. Det er nok bra at Jens Stoltenberg med all sin erfaring og alle sine kontakter er vår nye finansminister. Men vi kommer ikke utenom at dette ser ut til å bety mange endringer for bedrifter og butikker i Norge uansett.

Internasjonal politikk og handel er i endring, kanskje den største endringen på mange tiår. Potensielle økte tollsatser fra store handelspartnere som USA, Kina og EU kan skape utfordringer for norske butikker. Hvis tollsatser økes, kan dette føre til høyere priser på importvarer, som igjen kan påvirke både netthandel og fysiske butikker.

For norske bedrifter som eksporterer produkter er dette spennende nok: vil etterspørselen gå ned når tollsatsene tvinger frem høyere priser?

For norske forhandlere av utenlandske produkter betyr det at kostnadene kan øke, marginene kan bli trangere, og kundene kan reagere ved enten å redusere forbruket eller endre handlemønstrene sine.

Alt som skjer internasjonalt kan også kan føre til at det ikke blir lavere rente i Norge likevel. Det kan ha noe å si for den fremtidige kjøpekraften til forbrukere - som sitter og venter på lavere rente.

Norge har hatt gode tider lenge

Norge har historisk sett tjent masse på at tollsatsene har gått nedover og verdenshandelen av varer har gått opp.

Norge selger mer aluminium, olje og gass, oppdrettslaks og ingeniørtjenester enn de fleste. Dette er mye av forklaringen på norsk vekst og velstand. Dette har på god vei har skapt velferdssamfunnet vi lever i nå.

Ni prosent av Norges fastlands-eksport går til USA, 65 prosent går til EU og Storbritannia, og 26 prosent til resten av verden.

For deg som bedriftseier blir derfor viktigere enn noen gang å være proaktiv og tilpasse seg endringene. Da har du en sjanse til å opprettholde omsetning og marginer, gode kunderelasjoner og sikre butikkens videre vekst.

Hva kan skje med norske bedrifter og butikker?

De lærde strides. Men her er noen ting som de fleste er temmelig enige om.

Økte kostnader for importavhengige butikker

Mange norske butikker, spesielt innen teknologi, mote, interiør og sportsutstyr, er avhengig av importerte produkter. Dersom tollsatsene øker, vil dette bety betydelig høyere innkjøpskostnader. Butikkene vil da stå overfor en viktig beslutning: Skal de tåle de ekstra kostnadene selv, eller skal prisene til sluttkundene økes? En miks?

Mer konkurranse fra norske og nordiske merker

Hvis importerte varer blir dyrere, kan norske og nordiske produsenter få en konkurransefordel. Flere butikker kan begynne å se etter kortreiste varer for å unngå høye importkostnader. Dette kan åpne dører for norske produsenter, samtidig som det gir butikkene en mulighet til å skape en sterkere merkevare rundt lokalt produserte produkter. Men det har vært tøffe tider for norske gründere de siste årene. Kan vi snu dette politisk?

Endringer i forbrukeratferd

Høyere priser kan føre til at kundene blir enda mer prisbevisste, noe som igjen kan gi lavere omsetning for enkelte butikker. Flere kunder vil sannsynligvis se etter rabatter, lojalitetsprogrammer og verdi for pengene.

Det kan være at flere kunder utsetter eller redusere forbruket sitt. Vi har nettopp vært gjennom en periode med prisstigning på de fleste områder, hvor går grensen for hver enkelt husholdning? For mange er grensen allerede nådd.

Det kan bli enda høyere etterspørsel etter rimeligere alternativer. Men vil kjeder og butikker alltid være ærlige om opprinnelse, førpriser og hva tilbudet egentlig er? Forbrukertilsynet vil ha travle tider.

Jeg tror butikker som klarer å ha kontroll på kostnader og samtidig skape en sterkere kundelojalitet, vil ha en fordel i fremtiden, nesten uansett.


Hvilke faktorer blir viktige nå i 2025?

Endringer i tollpolitikken kan føre til store skift i internasjonal handel, og det er flere mulige scenarier som kan påvirke norske butikker:

Hva skjer hvis USA innfører toll mot feks Kina og EU?

Dette kan skape nye forsyningslinjer, der produkter fra Kina blir dyrere i det amerikanske markedet, men kanskje mer tilgjengelige i Europa. Vi kan bli mer avhengige av Kina.

Hva hvis EU innfører toll kun mot USA eller bredere mot alle land utenfor EU?

Dette kan avgjøre om norske butikker får tilgang til EU-markedet eller indirekte blir påvirket av nye handelsrestriksjoner.

Kan EØS-avtalen sikre Norge innpass innenfor EUs "tollmurer"?

Norge er med i EØS-avtalen. Hvis Norge fortsatt behandles som en del av EUs indre marked, kan det gi norske butikker en fordel sammenlignet med handelspartnere utenfor Europa. Men vi er avhengige av godvilje fra EU.

Hvordan vil alt dette påvirke handelen mellom Norge og USA?

Dersom USA innfører høyere tollsatser mot europeiske varer, kan norske produkter bli mindre konkurransedyktige i det amerikanske markedet. Trump nevner ofte Norge med fine ord, men hva vil skje i praksis? Vil USA betrakte Norge som en del av EU, eller utenforlandet helt i nord? Det kan ha mye å si for lille Norge.

Hvilke alternative forsyningskjeder og produsenter finnes?

Norske bedrifter og butikker bør se på muligheter for å redusere risiko ved å diversifisere leverandørene sine og unngå avhengighet av markeder med usikre tollbetingelser. Men hva er sikkert nå for tiden?


Hvordan bør norske bedrifter og butikker tilpasse seg nå?

Det er mye som skjer nå, og det er lett å bli forvirret, miste oversikten og dermed momentum. Men det har vi ikke råd til, med så mye på spill. Norge har tradisjon for å omstille og tilpasse seg, og vi kan hvis vi vil. Her er noen velmente råd fra meg.

Først og fremst: følg med!


Det er spennende tider - og det er lenge siden så mye har endret seg så raskt. I skrivende stund skjer ting daglig. Samtidig som internasjonal handel endres, er medier, verktøy og plattformer i stadig endring også. Så hold øynene åpne, les finansnyhetene, og forsøk å se hvordan endringene kommer til å påvirke bedriften din. Ha alternativene klare, planlegg for det verste og håp på det beste.

Se på sortimentet ditt – er det på tide å inkludere flere norske varer?

Norske og nordiske produkter kan bli mer attraktive dersom importkostnadene øker. Å finne lokale leverandører kan være en strategi for å minimere risiko og tilpasse seg endringene. Det er også bra for norsk økonomi og ikke minst beredskap. I tillegg kan norske varer ofte markedsføres med fordeler som kortere leveringstid og høyere kvalitet.

Fokuser på mer enn pris

Pris er viktig, men det er ikke den eneste faktoren som avgjør kundens valg. Butikker som kan tilby merverdi i form av kundeservice, rask levering, høy produktkvalitet eller en sterk merkevare, vil ha en fordel.

Forbedre markedsføringen – Nå blir hver krone viktigere

I en situasjon hvor marginene ser ut til å bli presset ytterligere, er det viktig at markedsføringskronene brukes smartere enn noen gang. Nedenfor er noen gode råd fra oss i INEVO.


Hva anbefaler vi i INEVO at du fokuserer på i markedsføringen din?

Her er noen strategier som kan hjelpe deg i tiden som kommer:

Datadrevet annonsering

Målrett alle kampanjer mot de mest relevante kundene for å få maksimalt utbytte av annonsebudsjettet. Kanskje blir det enda viktigere enn før å fokusere på profittbasert budgivning og POAS.

SEO og organisk synlighet

Optimaliser nettbutikken din for søkemotorer, slik at du ikke er like avhengig av betalt annonsering.

Bli bedre på sosiale medier

Ta en gjennomgang av hvilke medier du er tilstede på, hvordan du annonserer og målretter, og hvilket materiell du bruker. Mange norske butikker har nedprioritert dette fordi det er vanskelig å få gode resultater. Men det er mulig med rett tilnærming.

Retargeting og personalisering

Bruk data til å treffe kunder med tilpassede budskap, spesielt de som allerede har vist interesse for produktene dine. Men følg GDPR.

E-postmarkedsføring

Dette blir enda viktigere, fordi du snakker direkte med kunden og kan bygge sterkere relasjoner over tid. Her har mange norske nettbutikker uførløst potensial!


God markedsføring blir viktigere enn noensinne

Om tollsatsene øker, vil butikkene måtte tilpasse seg raskt for å opprettholde konkurranseevnen. De som investerer i god markedsføring, optimaliserer sortimentet og styrker merkevaren sin, vil ha en langt større sjanse for å lykkes.

INEVO hjelper norske butikker med å tilpasse seg endringer i markedet og utnytte de mulighetene som finnes. Den egenskapen er allerede viktig, nå blir den kritisk. Når marginene presses, er det viktigere enn noensinne å sikre at markedsføringen gir maksimalt utbytte. Er din butikk klar for endringene?

Den som har kjøpt seg krystallkule får se hvordan dette ender. Men det blir spennende, det er helt sikkert.

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.