Hopp til hovedinnhold

Tilbake til blogg

Blogg: SEO

Hva blir de viktigste SEO-faktorene i 2018?

Eivind Bodding
03.11.2017

Innhold og lenker er nøkkelen til suksess.

Ja, også i 2018 vil innhold og lenker være de viktigste faktorene for å rangere høyt i Googles søkeresultater.

  • Uten godt innhold vil du ikke klare å få lenker
  • Uten linker vil du ikke klare å nå førsteplass i Google.

Man kan snakke om RankBrain, stemmesøk, mobile-first algoritme også videre, men om man ikke er på Googles første side vil ikke disse spille stor rolle. Man må ha grunnlag for å rangere for å kunne konkurrere.

Google har nylig gått ut og sagt at innhold og linker er deres #1 og #2 rangeringsfaktorer. De har gått igjennom 1 million sider og ser sammenhengen mellom antall linker og høy rangering i Google søk.

  • Antall lenker inn til et domene korrelerer med rangering sterkere enn noen annen faktor.
  • Innhold markert som “relevant for temaet” stiller sterktest. Relevant for tema er relevant for søkeintensjonen og relevant for brukerne. Sørg for å ha fokus på innhold som dekker alle søkeintensjonene rundt temaet.
  • Mye er ikke alltid best, men godt innhold besvarer søkeintensjonene og er ofte derfor lenger enn svakt innhold. Basert på SERP-data sier Google at første side-resultater har innhold som i gjennomsnitt inneholder 1890 ord.

Med andre ord, innhold og lenker er og vil fortsatt være blant de viktigste SEO-faktorene i 2018!

Klar for å se resultater?

Ta en kaffe med oss — vår dør er åpen.