Annsofi Klevfoss06.02.2018
Google tester ut bildekaruseller i stedet for tradisjonelle nettstedskoblinger for utvalgte Google Ads-brukere.
Formatet viser hver nettstedslink med et relevant bilde fra annonsørens nettsted, pluss en kort beskrivelse. Brukere kan sveipe seg gjennom bildekarusellen.
Beta-testene i USA har vært en suksess. Visual sitelinks er for øyeblikket utvidet til annonsører i hele den engelsktalende verden. Det er ikke blitt gjort tilgjengelig i Norge enda.
Kjekt å vite om visual sitelinks:
- Du starter med 4 bilder i 16:9 format, som bør støttes opp med relevant tittel og beskrivelse.
- Det er forbudt å bruke bilder av logoer. Bildene skal være så generiske som mulig.
- Det er ikke lov å ha tekst over bildene. Hensikten er at du skal bruke tittel og beskrivelse til å forklare hva bildet handler om og hva som skjuler seg bak et klikk.
- Du får ikke sette sammen flere bilder til ett bilde. Man skal kun bruke ett bilde per visual sitelink.
- Sensitive emner, som alkohol, medisiner og innhold som ikke er passende er fremdeles ikke greit å eksponere i forhold til Googles retningslinjer.
- Det er kun tillat med miljøbilder, altså ikke bilder med hvit bakgrunn.
- Til slutt – sørg for at bildene du bruker har høy kvalitet. Det forbedrer brukeropplevelsen!
Hva er fordelen med Visual Sitelinks?
I 2013 avviste Google bildeutvidelser, som kan ligne på visual sitelinks. Man kan likevel tenke seg at visual sitelinks har en bedre sjanse enn bildeutvidelser.
Betatestere har rapportert gode resultater (opptil 50% økning i CTR).
Utvidelsen kan være perfekt for brands som avhenger av sine produkters eller tjenesters estetiske verdi. Dette fordi visual sitelinks vil gi dem en gylden mulighet til å presentere produktene eller tjenestene sine på en visuell måte, noe som i manges tilfeller er mer optimalt enn tekst.
Bilder sier som man vet mer enn tusen ord, og visual sitelinks kan bidra til å øke din relevans overfor potensielle kunder.
Hva bør du som annonsør gjøre?
Dersom visual sitelinks blir en del av Google Ads for alle, må man som annonsør tenke nøyere gjennom hvilke bilder som følger til produktene man annonserer for. Dette fordi det vil bli et økt fokus på bildenes evne til å skape engasjement.
Det er viktig å forberede seg på at visual sitelinks kommer, og dette er noe som er overkommelig for de aller fleste. For de som ikke forbereder seg kan visual sitelinks by på problemer, særlig for nettbutikker som mangler en del, eller har dårlige, produktbilder. Dersom du er annonsør for en nettbutikk med dårlige produktbilder, vil vi anbefale at nettbutikken ikke utsetter oppgradering av bildene sine.
Dersom man har gode bilder som skaper engasjement, vil visual sitelinks kunne bidra til bedre resultater. Akkurat som med andre utvidelser, vil visual sitelinks føre til at din annonse opptar større plass, noe som gir deg mer synlighet. Dette kan følgende gi større sannsynlighet for flere konverteringer gjennom økt CTR.
Utvidelsen vil være super for brands som avhenger av sine produkters estetiske verdi. Dette fordi visual sitelinks vil gi dem en gylden mulighet til å presentere produktene sine på en visuell måte, noe som i deres tilfeller er mer optimalt enn tekst.
Bilder sier som man vet mer enn tusen ord, og visual sitelinks kan bidra til å øke din relevans overfor potensielle kunder.
Det er viktig å nevne at visual sitelinks selvfølgelig er frivillig å bruke. Man bør ha en plan med det dersom man tar det i bruk, utover det at det gjør annonsene mer synlig.
Tenk hele veien på at den potensielle kunden skal oppleve relevans!