Hopp til hovedinnholdet

Google Ads byrå: Hvordan finne riktig samarbeidspartner

I dag starter 92 prosent av alle kjøp med et søk på Google. Er du synlig når dine potensielle kunder søker etter deg?

Svaret bør være ja! 

Søkemotorannonsering er ofte en av de mest lønnsomme måtene å annonsere på – nettopp fordi de som søker aktivt leter etter det produktet eller tjenesten du tilbyr. Synlighet i søkemotorer som Google og Bing bør derfor være en viktig del av din markedsstrategi. Men å briljere på topp i søkemotorene er ikke lett og det er ofte mange annonsører om beinet.  Det er kanskje derfor du er på jakt etter en samarbeidspartner?

Oppsummering av hva du vil lære i denne posten: 

  • Hva er Google Ads?
  • Hva er et Google Ads byrå?
  • Hvilke resultater kan du regne med å få?
  • Fordeler og ulemper ved å bruke et Google Ads byrå?
  • Hva bør du se etter i en potensiell samarbeidspartner

Hva er Google Ads? 

Google Ads, tidligere Google AdWords, er Google sin egen annonseplattform på nett. Annonsering av produkter og tjenester i Google passer fint for deg som er opptatt av resultatbasert markedsføring, da det er med på å stimulere trafikk, salg og synlighet i søkemotorer.

Google Ads gir deg mulighet til å annonsere i søkeresultatet med både tekstannonser og shoppingannonser, men også på andre nettsider på internett med bannerannonser, samt videoannonsering på YouTube. 

Google Ads er såkalt pay per click annonsering og innebærer at du som annonsør kun betaler når noen faktisk klikker på annonsen din.


Hva er et Google Ads byrå? 

Et Google Ads byrå, også ofte kalt performance byrå, er et byrå som hjelper deg med markedsføring i søkemotoren Google. 

Typiske oppgaver for et byrå som jobber med søkemotorannonsering er:

  • Oppsett og optimalisering av Google Ads konto
  • Konverteringssporing
  • Google Ads audit for eksisterende konto
  • Oppsett og optimalisering av tekstannonser
  • Oppsett og optimalisering av shopping-annonser
  • Oppsett og optimalisering av display-annonser
  • Oppsett og optimalisering av video (Youtube)-annonser
  • Testing av dine annonser og landingssider
  • Søkeordsanalyse
  • Analyse av landingssider i Google Analytics
  • Konkurrentanalyse
  • Målretting og remarketing
  • Rapportering

Hvilke resultater kan du forvente når du samarbeider med et byrå?

Hvilke resultater man kan forvente som resultat av søkemotoroptimalisering varierer selvsagt fra prosjekt til prosjekt. Derfor pleier vi i INEVO alltid å starte et samarbeid med å gjennomgå en audit av eksisterende Google Ads konto. Med bakgrunn i denne kan vi kartlegge hvilket forbedringspotensiale annonseringen har og hvilken trafikk- eller salgsøkning man kan forvente seg ved å gjennomføre spesifikke tiltak. 

Dersom du aldri før har benyttet Google som annonsekanal kan du forvente deg en stor økning i både trafikk og konverteringer. Her er et eksempel på trafikken til en av våre kunder idet de begynte å annonsere:

Trafikkutvikling i Google Analytics
Trafikkøkning hos kunde som ikke tidligere har annonsert i Google

Mange av kundene våre som allerede er i gang med annonseringen når de inngår et samarbeid med oss vil ikke nødvendigvis oppleve store hopp i trafikk (blå linje) ved å legge annonseringen til INEVO, men vil derimot oppleve en bedre avkastning på annonsekronene sine i form av høyere return on ad spend (heretter ROAS) (gul linje). Her er et eksempel på trafikk og ROAS for  en av våre kunder idet de byttet til INEVO og vi gjennomførte en rekke tiltak for å optimalisere deres annonsekonto:

Google Ads graf
Blå = trafikk, gul = ROAS

5 ting du må tenke på ved valg av Google Ads byrå

1. Fordeler ved å bruke et byrå

Det finnes både ulemper og fordeler ved å sette annonseringen bort til et byrå. De åpenbare fordelene er selvsagt at seriøse performance-byråer spesialiserer seg innen denne typen annonsering kontoen din optimaliseres derfor av noen som jobber med dette fagfeltet hver dag. Dette gjenspeiler ofte en kompetanse, erfaring, evne til å holde seg oppdatert og forutsi resultater, enn man kan forvente av noen som sjeldnere jobber med fagfeltet.

Noen fordeler ved å samarbeide med et byrå er: 

  • Du behøver ikke å bruke tid og ressurser på å lære deg hvordan Google Ads fungerer
  • Google Ads og søkemotorer forøvrig oppdateres ofte. Ved å  samarbeide med et byrå får du hjelp av noen som er faglig oppdaterte.
  • Du får hjelp av noen som har erfaring med denne typen arbeid – ofte fra din egen bransje.
  • Du får tilgang på en sparringspartner.
  • Byråer får ofte muligheten til å  beta-tester nye muligheter sammen med Google for sine kunder.

2. Ulemper ved å bruke et byrå

Tross at det er mange fordeler ved å samarbeide med et byrå, er det selvsagt også en del potensielle ulemper. Det er derfor også viktig å velge riktig byrå dersom du bestemmer deg for å outsource annonseringen. 

Noen ulemper ved å samarbeide med et byrå er: 

  • Du går glipp av intern kompetansebygging i like stor grad 
  • Du kan potensielt miste kontrollen over hva som skjer med annonseringen din
  • Du kan betale dyrt for arbeid du kunne gjort selv (avhengig av ditt ferdighetsnivå og kapasitet selvfølgelig).
  • Kommunikasjon mellom byrå og din bedrift kan være dårlig, eksempelvis fordi den går gjennom mange ledd.

3. Byråets kompetanse

Byråets kompetanse og kvalitet er selvsagt vesentlig for et vellykket samarbeid. Vi anbefaler å velge et byrå som er Premier Google Partner da dette setter krav til byråets kompetanse i forhold til eksempelvis hvilke sertifiseringer de har. Et sertifisert byrå har bestått eksamen fra Google som oppdateres hvert år. 

Noen spørsmål du bør stille til din potensielle samarbeidspartner er:

  • Hvem skal håndtere kontoen og hvilken erfaring har de? 
  • Hva gjør byrået for å opprettholde faglig kvalitet?
  • Har byrået noen suksesshistorier? 
  • Forhør deg i markedet – hva sier folk om byrået du vurderer? 

Et kompetent byrå bør også være tidlig på ballen med å stille deg som kunde spørsmål om hva deres mål har vært og er fremover. Sammen bør dere komme fram til en KPI dere kan rapportere på og vurdere resultater av samarbeidet ut fra. 

4. Samarbeidsmodell

Når du skal jobbe med et byrå bør du tenke igjennom hvordan dere skal samarbeide. 

Det er ofte vanlig å betale et byrå for å gjennomføre vedlikehold og optimalisering av Google Ads innenfor en bestemt “pakke” med timer hver måned. Dette inkluderer arbeid og rapportering. 

Noen byråer tar også betalt en viss prosentandel av ditt totale annonsebudsjett i tillegg til timespris for arbeidet de gjør. 

OMA-modellen

En annen måte er å bruke OMA-modellen, en ny samarbeidsmodell som løser mange utfordringer knyttet til digital markedsføringskompetanse i norske bedrifter.

Ved å bruke en OMA har du ikke en konsulent du treffer kanskje annenhver måned og får rapporter fra, men en operativ assistent som sitter ute hos din bedrift 1-2 dager i uken. Denne personen hjelper deg ikke bare med søkemotormarkedsføring, men også med alt annet med digital markedsføring. Alle OMA´er har tilgang på vårt fagmiljø på SEO – noe som gjør at de lett får hjelp og innspill på hvordan de skal løse dine utfordringer. Dette bidrar også til at dere bygger kompetanse internt i din bedrift.

5. Transparens

En viktig ting å tenke på og forhøre seg om ved valg av byrå er hvor transparent byrået jobber. Vi opplever eksempelvis at kunder som kommer til oss, tidligere har samarbeidet med byråer som ikke ønsker å gi kunden eierskap til egen data ved endt kundeforhold. Dette gjør at du som kunde mister verdifull informasjon om egen målgruppe.

  • Annonsekostnader og byråkostnader bør være tydelig adskilt 
  • Du har full tilgang til din egen data under samarbeid
  • Du eier din egen data og annonsekonto ved avsluttet samarbeid 
  • Byrået holder deg fortløpende oppdatert på resultater
  • Byrået er åpen for å ha jevnlige statusmøter hvor dere går gjennom gjennomførte og planlagte tiltak

Konklusjon

Å holde seg oppdatert på alle enkeltområdene innen digital markedsføring er slett ikke lett for en enkeltperson eller liten bedrift og derfor kan det å bruke et Google Ads-byrå være en god investering om du ønsker å maksimere lønnsomheten av din annonsering.

Det viktigste er at du tenker igjennom din markedsstrategi, finner ut hva du ønsker å få ut av å jobbe med et byrå og at du undersøker byrået grundig.

Du kan lese mer om hvordan vi i INEVO jobber med Google Ads annonsering her.

Ta gjerne kontakt for en prat om hvordan du kan øke synligheten og lønnsomheten din i søkemotorene!

Ofte stilte spørsmål

Hva er et Google Ads byrå? 

Et Google Ads byrå, også ofte kalt performance byrå, består av flere konsulenter som hjelper deg med annonsering i Google. Det finnes egne spesialistbyråer på SEM, men det vanligste er byråer som har Google Ads som èn av sine tjenester.

Hva koster det å bruke et byrå? 

Priser varierer. Det vanligste er å ta betalt per time som jobbes og de fleste byråer har en timespris på mellom 800 og 1200 kroner.

Hvilke resultater kan jeg forvente?

Hvilke resultater du kan forvente avhenger til en viss grad ut fra hvorvidt du har gjort annonsering fra før eller starter med Google Ads for første gang. Du bør uansett kunne forvente å se resultater av arbeidet innen de første månedene du arbeider med byrået, men de virkelig gode resultatene kommer også av å samarbeide og optimalisere kontoen over tid. 

Er det vanlig å bruke et Google Ads byrå?

Svært mange bedrifter får hjelp til å jobbe med søkemotorannonsering fra et byrå – da det er kompetanse få bedrifter sitter med internt.

VÅRE KUNDER ER FORNØYDE MED VÅR OMA - MODELL

Opplev Oslo

Opplev Oslo

INEVO bidro til at norges første konkurranse på blokkjede ble en suksess

Les suksesshistorien
Musti Norge

Musti Norge

Musti Norge har doblet fjorårets omsetning. Slik hjelper vi Musti å lykkes på nett!

Les suksesshistorien
Aswearenow.co

Aswearenow.co

Slik bistod vi AWAN (As We Are Now) med opplæring for å øke nettsalget med 300%

Les suksesshistorien