Hopp til hovedinnhold

Delinger

Hvordan påvirker engasjement i sosiale medier din nettsides rangering i Google?

Du har kanskje vært borti følgende påstand; Hvis du har en nettside/landingsside som oppnår godt engasjement (f.eks. delinger, kommentarer og likes) i sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn osv., så vil du oppnå bedre organisk synlighet. Det er ikke helt riktig. Matt Cutts, fra Google, sier at Google bruker ikke engasjement i sosiale medier som en rangeringsfaktor. Derimot så ser man ofte en korrelasjon mellom nettsider som rangerer høyt i Google og nettsidens engasjement i sosiale medier. Det er med andre ord ikke en direkte årsak til at du rangerer høyt, men det kan påvirke hvordan du rangerer.

Hvordan kan sosialt engasjement påvirke din rangering i Google?
La oss ta Facebook som et eksempel. I bunn og grunn er det en kanal som kan drive trafikk tin din hjemmeside. Hvis du oppnår godt engasjement og god spredning på Facebook, øker du sannsynligheten for å få flere til å besøke nettsiden din. Blant disse besøkende kan det være noen som vil linke til din nettside gjennom sin egen nettside, og linker er derimot en direkte rangeringsfaktor for Google. Det er linkene som er årsaken til at du rangerer høyere, men spredning og engasjement i sosiale medier kan påvirke om andre linker til din nettside.

I videoen under kan du høre mer om hva Matt Cutts sier om dette.