Hopp til hovedinnhold

Duplisering

Moderne CMSer (Content Management Systems) gjør publisering og drift av store nettsteder enklere, men tilrettelegger for fallgruver med tanke på duplisering av nettsider.

En bestemt side under ett domene kan eksistere i form av mange ulike url’er. For eksempel:

Url med tracking-parameter: https://www.intersport.no/vinter/langrenn/skisko?utm_source=nyhetsbrev&utm_medium=banner&utm_campaign=uke-50

Url med filtreringsparameter (etter størrelse): https://www.intersport.no/vinter/langrenn/skisko?order=price&dir=asc

Utskriftvennlig side: http://www.oslo-elsykkel.no/utskrift_sykkel.php?id=44

For å bruke skisko-siden til Intersport som et eksempel, har vi her 7 filtervalg. Da disse kan kombineres helt etter eget ønske, får vi i praksis tusenvis av ulike versjoner av den samme siden, men marginalt forskjellig innhold. Når søkemotorene crawler sidene dine vil du følge lenker, filtervalg og bla i sidene (side 2, side 3) automatisk. Her risikerer du at Google indekserer tusenvis av versjoner av samme side, og det kompliserer prosessen med å hente frem riktig side til et bestemt søk for Google.

I de aller fleste tilfeller er det ønskelig at kun én versjon av en bestemt side skal indekseres av Google!

Når brukere lenker til ulike versjoner av samme side, og når bruker- og autoritetssignalene vannes ut på tvers av de mange versjonene, vil sidens reelle SEO-verdi synke drastisk. Dersom samtlige av dine sider har dupliseringsproblemer, oppnår de sjeldent det potensiale som skal til for å rangere på Googles førsteside. Når mellom 20 og 60% av nettsiders gjennomsnittlige trafikk kommer fra organisk trafikk, er dette ensbetydende med store tapte muligheter for trafikk og salg.

Hva er løsningen?
Canonical er en funksjon som finnes i kildekoden. Kort sagt forteller denne Google hvilken versjon av siden denne skal betraktes som.

Når canonical er korrekt implementert, og Google kommer over en versjon av Intersports skiskoside med flere aktiverte filtervalg (intersport.no/vinter/langrenn/skisko?nivaa-564=racing&dir=asc&order=price) (enten gjennom tråling eller at noen har lenket til den) vil Google forstå at dette kun er en duplisert versjon av ”modersiden” (intersport.no/vinter/langrenn/skisko).

Eksempel på riktig implementering av canonical for skiskosiden med aktiverte filtervalg:

Unntak og spesielle tilfeller:
Før du aktiverer denne funksjonen, eller ber utvikleren din ta hånd om det, bør det fastsettes noen kjøreregler samt gjøres noen avveininger:

Dersom ”merke” er et filtervalg på en kategori, må du vurdere om merkesiden av en bestemt kategori skal eksistere i Googles øyne, for eksempel ”Alpina skisko”. Hvis du ønsker at Google skal indeksere den, må canonical fortelle at siden ikke er en annen versjon av skisko-siden, men en versjon av skisko+alpina-siden.

Et sentralt spørsmål når du skal avgjøre hvilke sider som skal indekseres eller ei, er hvorvidt karakteristikkene og innholdet i filtervalgene representerer faktiske søkbare fraser. Basert på intuitiv antagelse, og innsikt fra Google Keyword Planner vet vi at ”Alpina skisko” er en mye brukt søkefrase (390 gjennomsnittlige søk pr måned).

NB: Når merkefiltervalgene blir flere, f.eks Alpina + Alfa, bør disse ikke indekseres siden veldig få søker etter ”alpina og alfa skisko”. Det samme gjelder for størrelser – få personer googler etter spesifikke størrelser.